Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkelt program för att titta på bilder med basfunktioner likt det i MS Windows?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En äldre person är inte tillfredsställd med hur bilder visas i OS X och söker ngt alternativ likt det som ingår i MS Windows med basfunktioner. Känns onödigt att importera foto i iPhoto om ngn kommer med bilder på en sticka, genom att dubbelklicka på en bild kan man inte bläddra på dem som finns i samma mapp, och genom quicklook(? när man klickar på space efter man markerat en bild) finns för få funktioner.

Det jag söker är mao ett enkelt program som öppnar bilden när man dubbelklickar på den. Man ska sedan enkelt kunna bläddra omkring bland bilder i samma mapp. Basfunktioner som rotera bild, bildspel (gärna med möjlighet att ändra hastighet), skriva ut, zooma (etc). Dock ska det inte vara ett fullmatat bildhanteringsprogram utan som sagt likt bildvisaren i MS Windows, avskalat men med basfunktioner och lätt att använda.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-25 00:14

Kanske inte exakt vad du eftersträvar, men enklast är väl att markera alla bilderna och trycka på space (dvs quicklook), då kan du bläddra mellan bilderna och t o m starta ett bildspel.

Förhandsvisning gör det du vill, förutom att du inte kan stega mellan alla bilder i en mapp.
För att ändra så att du öppnar Förhandsvisning vid dubbelklick så får du ctrl-klicka på filen, välja Visa info och välja Förhandsvisning i öppna med:

(det är på engelska här men jag tror du förstår ändå)

Eftersom du inte kan stega mellan alla filerna så är det ju lättast att välja att visa tumnaglar i Finderrutan och öppna de filer du är intresserad av, eller markera alla filerna och öppna dem - de lägger då sig i samma Förhandsvisningsfönster.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-04-25 08:12

Download JustLooking for Mac - Replacement for Preview. MacUpdate.com

Fungerar som Förhandsvisning som följer med OS X men du kan dubbelklicka på en bild i en mapp och sedan bläddra vidare.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2011-04-25 11:04

Kolla in Secuential.
Sequential 2 - Main

  • Avstängd
  • 2011-12-08 18:07

Har använt Justlooking som huvud-bildvisare sen jag smet över till Mac... helt suverän, men nu när jag håller på att fixa till dotterns nya MBA med Lion så funkar det inget vidare så nu letar jag efter en lika bra och enkel ersättare för Justlooking till Lion utan en massa lullull?

Ursprungligen av LaHe:

...letar jag efter en lika bra och enkel ersättare för Justlooking till Lion...

Och inget av tipsen i den här tråden, eller de länkade trådarna, funkar?

Berätta gärna vilka du har testat och valt bort, så slipper du få tips om dem en gång till.

  • Avstängd
  • 2011-12-08 21:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och inget av tipsen i den här tråden, eller de länkade trådarna, funkar?

Berätta gärna vilka du har testat och valt bort, så slipper du få tips om dem en gång till.

Inget i dom länkarna ovan verkar inte ha något nyare än 2007? om jag inte missat något i dom och dom programmen däri jag kikat på säger inget om Lion... men kom just på innan du posta att jag har Xee och som funkar nästan lika bra som Justlooking när man mappat om lite "keystrokes" och funkar i Lion

Tar iaf emot förslag som kanske andra gillar fast just nu är jag nöjd.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-12-09 18:08

För mig fungerar Justlooking (3.3) fullt ut i Lion (10.7.2) i min iMac i7 late 2009.

  • Avstängd
  • 2011-12-09 20:05
Ursprungligen av MatsOlov:

För mig fungerar Justlooking (3.3) fullt ut i Lion (10.7.2) i min iMac i7 late 2009.

Skumt, tror det vara 3.3.3 på 10.7.2 men fick inte den att visa några bilder, bara tom bakgrund och "trafikljusen" reagera inte alls...

1
Bevaka tråden