Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign och bilder som bakgrund i tabeller

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kund har ett antal olika färgade plattor med struktur i sin grafiska profil. Det faller sig naturligt att använda dessa plattor i tabeller.

Jag gör en bok nu med väldigt mycket tabeller som ska flyta med i textflödet. Det enda trick jag kommer på för att ha en bildplatta under är att lägga bilden bakom och gruppera, men det blir knöligt värre.

Finns det något trick för att ha en bild i bakgrunden i en tabell? Något plugin kanske? Hittade inget när jag googlade.

Förankrade objekt?

Jag höll på och testade lite med det idag men då ville det inte funka. Nu gjorde jag nytt försök och det gick bättre den här gången. Skillnaden var att jag tidigare hade tabellen "live" i textfältet. Nu klistrade jag även in tabellen som ett förankrat textblock och det gick bättre.

Det var lite lurigt att få objekten att börja i samma koordinat men det fixade sig om man la dom på samma rad m h a textredigeringsfönstret. Sen gjorde jag ett Objektformat med inställningen för förankring som båda objekten samsas om.

Det är dock en grej som jag inte kunde få till. Jag hade tänkt lägga raderna med säg 70 och 90 procent vitt så plattan skulle skymta igenom. Det visade sig dock att genomskinlig färg i tabellceller inte funkar. Eller har jag missat något?

1
Bevaka tråden