Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan man stänga av funktionen "Öppna fönster igen vid återinloggning"

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-03 16:27

Ja som rubriken lyder. Finns det någon sätt att göra detta?

Det är sjukt irriterande att även program som bara ligger öppna på docken (alltså med pricken under) men inte har något fönster uppe ändå startar upp fönster när man rebootar.

Så då väljer jag hellre att ha som det var förr att inget program startar överhuvudtaget, så någon som har en lösning så får ni gärna berätta

tack på förhand

System Preferences - General - Restore windows when quitting and re-opening apps.

Ja, det gäller även för omstarter, inte bara avslut av program.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-03 19:53

Underbart! Tack så mycket!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-03 20:03

Tackar också för detta..

Tack Capeman!

Vad skönt slippa irritationsmoment #537 i Lion

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-04 16:42

Jag tycker inte att detta har hjälpt mig. Måste fortfarande kryssa av rutan när jag startar om datorn för att inte fönster ska öppnas igen...

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2011-12-07 14:58

Jag har denna ruta urbockad, men alla program startas ändå evid uppstart om;

- Datorn kraschar
- Jag startar om, och råkar missa kuggfrågan att kryssa ur den där kryssrutan (som ju inte borde finnas, eller iaf inte vara ikryssad)

Så, inställningen "System Preferences - General - Restore windows when quitting and re-opening apps" funkar inte vad jag kan se.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-07 15:11
Ursprungligen av mans71:

Jag har denna ruta urbockad, men alla program startas ändå evid uppstart om;

- Datorn kraschar
- Jag startar om, och råkar missa kuggfrågan att kryssa ur den där kryssrutan (som ju inte borde finnas, eller iaf inte vara ikryssad)

Så, inställningen "System Preferences - General - Restore windows when quitting and re-opening apps" funkar inte vad jag kan se.

Bra förklarat, för det är exakt samma för mig.

Börjar bli trött på det nu.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-12-07 16:34
Ursprungligen av mans71:

Jag har denna ruta urbockad, men alla program startas ändå evid uppstart om;

- Datorn kraschar
- Jag startar om, och råkar missa kuggfrågan att kryssa ur den där kryssrutan (som ju inte borde finnas, eller iaf inte vara ikryssad)

Så, inställningen "System Preferences - General - Restore windows when quitting and re-opening apps" funkar inte vad jag kan se.

Denna funktionen är inte till för när datorn startar om, endast när ett program avslutats och startats igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-07 18:10

Det finns ett trix till här som jag inte har provat. Kan inte heller eftersom det andra gör som det ska.

CleanShutDown | Victor Andreoni

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-07 18:04

Det finns ett Terminalscript som jag har använt och det har fungerat för mig i flera månader nu.
Jag skrev om det i en annan tråd, men då var det någon som varnade för att det kunde vara risky business att göra det.
Allt fungerar som det ska för mig i alla fall, så det verkar vara riskfritt.

Man kan läsa om det här:

Disable “Reopen Windows When Logging Back In” in Mac OS X Lion Completely

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2011-12-07 18:35

Tack Konrad, det ska jag prova!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-07 18:59

Det där är något som Apple borde göra något åt i nästa uppgradering. Det är idiotiskt och jag förstår inte vitsen med det.
Förresten så stänger man ju inte av, eller startar om Macen så ofta.
Men i alla fall...så är det korkat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-09 07:31

För oss som har multipla användare i familjen, till en iMac, så har det rätt stor betydelse

  • Avstängd
  • 2011-12-19 13:11
Ursprungligen av kenjon:

För oss som har multipla användare i familjen, till en iMac, så har det rätt stor betydelse

Menar du att program du har öppna vid utloggning och du inte kryssar ur autostart av dina öppna program, öppnas när annan användare loggar in? Helkorkat funktion isåfall... annars bara halvkorkat att man inte kan stänga av funktionen globalt en gång för alla.

Sidnot:
I inställningar/konton/startobjekt kan man ju ställa in vilka program som ska starta och om dom ska visas eller inte, men funkar så där med kalender, Adressbok, Mail och Safari som jag alltid vill ska startas automatiskt...men inte öppna ett fönster, ibland visas dom inte, ibland poppar dom alla upp och variationer däremellan.

Börjar bli rörigt med Lions alla nya auto-funktioner ihop med äldre OS tidigare... imho

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-12-19 19:58
Ursprungligen av kenjon:

För oss som har multipla användare i familjen, till en iMac, så har det rätt stor betydelse

Men om man har en inloggning för varje användare så borde det inte vara ett problem, eller har jag missförstått något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-19 08:42

Den här funktionen är hursomhelst socialt "farlig", om man öppnat t.ex. en bild som är privat, sen stänger programmet, sen ska någon annan öppna en annan bild, dom plockar den ju upp den bild som tidigare öppnats också.

Rätt användarovänligt skulle jag säga, hur tänkte Apple när det förinställda är att funktionen är förikryssad?
Dom flesta normalanvändare kommer aldrig att hitta den inställningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-19 13:49

Man kan ju kryssa ur den här rutan också.

Ursprungligen av Konrad:

Man kan ju kryssa ur den här rutan också.

Också?
Var kan man annars gör det?

De funkar lite konstigt hos mig. Har Kryssat ur rutan o det verkar funka, förutom med textredigeraren

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-19 22:34
Ursprungligen av ill_chrill:

Också?
Var kan man annars gör det?

De funkar lite konstigt hos mig. Har Kryssat ur rutan o det verkar funka, förutom med textredigeraren

Jag hade ett annat tips lite längre upp. Prova det också.

1
Bevaka tråden