Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig syn = kanske linsbyte. Några erfarenheter?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-12-07 12:00

Åldern tar ut sin rätt och synen blir gradvis sämre. Går och funderar på att göra ett linsbyte, en sk. RLE.

Är det någon här på forumet som har gjort det och har erfarenheter att dela med sig?

Jag funderar själv. Har en jobbarkompis som gjorde det nyss och han är nöjd så här långt (2 veckor). Jag gjorde en laseroperation för många år sedan men nu slår åldern till.

Har dock fördelen av att kunna göra en operation med bruttolöneavdrag så det blir en hanterbar kostnad

Den nackdel som finns med operationen (och som inte nämns i länken) är att du får inte perfekt syn i hela synfältet. Du ser bra nära och du ser bra på långt håll men det finns ett område vid ca 70 cm som du inte kommer att se bra på. Så du kan behöva terminalglasögon om du jobbar med sådant (det sa optikern när jag undersökte mig)

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-12-07 16:06
Ursprungligen av BlackSmp:

Den nackdel som finns med operationen (och som inte nämns i länken) är att du får inte perfekt syn i hela synfältet. Du ser bra nära och du ser bra på långt håll men det finns ett område vid ca 70 cm som du inte kommer att se bra på. Så du kan behöva terminalglasögon om du jobbar med sådant (det sa optikern när jag undersökte mig)

Jo, jag har förstått det...har varit på en första undersökning på Globens Ögonklinik och i mitt fall så skulle det förmodligen sluta med både terminalglasögon och läsglasögon...men eftersom jag redan har det och dessutom ett par vanliga progressiva glasögon när jag inte sitter vid datorn eller läser så skulle jag iallafall slippa ett par...:)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-12-07 14:58

Hur funkar det rent tekniskt när linsen kan ge samtidig skärpa på långt och nära håll?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-12-07 16:14
Ursprungligen av planB:

Hur funkar det rent tekniskt när linsen kan ge samtidig skärpa på långt och nära håll?

En förklaring: ReSTOR® - Om ReSTOR®-linsen - Ögonkirurgi - Slippa glasögon med ReSTOR Ögonklinik

Äsch, du gör mig bara mer sugen...

Mitt problem är att jag än så länge egentligen har sett för bra men nu börjar jag behöva ha läsglasögon samtidigt som jag också tappar seendet på håll...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-12-07 16:58

Personligen har jag väldigt svårt att acceptera något annat än perfekt syn, så jag har hållit mig till glasögon. För femton år sedan var jag på en klinik, femton minuter före ett ingrepp, men när jag fick klart för mig att de bara garanterade typ 0.5 (även om de flesta får betydligt bättre) var det inte längre något alternativ för mig: jag bokade av hela grejen.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-12-07 17:20

Nu har det iofs hänt väldigt mycket på 15 år men det är lite så jag ser det också...de säger att man får acceptera lite sämre syn...ok, så hur kvantifierar man då lite?

Jag gjorde en laseroperation för 20 år sedan och har aldrig ångrat det.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-12-12 17:39

Det blir ingen operation för min del...jag har så så kraftig astigmatism så det skulle bli svårt att få till bra syn för mig...

Samma för mig gällande astigmatismen. Bara att gilla läget...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-12 17:57

Jag har gjort en LASIK-operation och det var inga som helst problem med min astigmatism och enorm närsynthet.
http://www.medocular.se/synfel/metoder/lasik/

Hur grav astigmatism har du då? Jag är väldigt närsynt men det är ju inte det som ställer till det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-12 18:04
Ursprungligen av Capeman:

Hur grav astigmatism har du då? Jag är väldigt närsynt men det är ju inte det som ställer till det.

Nu har jag ingenting eftersom dom fixade till det, men då var det ganska mycket, jag minns inte siffrorna. Dom kan nog svara på vad som gäller i ett enkelt mail.

Jag gjorde det 2003 och har ingen större anledning att hålla kvar dom siffrorna i huvudet nu.

Ok, men jag får samma besked som lasselu ovan, så vi har väl antagligen det lite sämre ställt med vår astigmatism.

Lite OT men jag bytte bin hornhinna pga Keratoconus, lite större ingrepp.

Ok, "jag" gjorde inte jobbet utan en överläkare...

Ska vi fortsätta OT så är hela mitt vänstra öga utbytt mot glas...

Ursprungligen av Capeman:

Ska vi fortsätta OT så är hela mitt vänstra öga utbytt mot glas...

My middle name is OT...

Mitt glas är utbytt mot ett öga!

En bra regel är i alla fall "rota/operera inte i en frisk kroppsdel" Synfel är normalt sett "inte en sjukdom". Om man nu gör det - var medveten om riskerna. Väg för och emot.
Min personliga åsikt som gammal optiker.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-21 07:25
Ursprungligen av adress@mac:

Synfel är normalt sett "inte en sjukdom".

Det är ju självklart att du som optiker talar i egen sak, om alla hade opererat ögonen så hade du inte fått sålt dyra glasögon eller engångslinser. Som optiker har du också rätt att remittera till läkare.

Synfel ingår i den internationella sjukdomsklassifikationen ICD. Läs mer om det hos Socialstyrelsen http://www.socialstyrelsen.se/klassificeringochkoder/diagnoskoder

Synfel är tillräckligt mycket sjukdom för att det ska finnas diagnoskoder. Att staten inte betalar för att fixa till alla sjukdomar är en helt annan sak.

H52.0 Hypermetropi (översynthet)
Hyperopi
H52.1 Myopi (närsynthet)
Utesluter:
Degenerativ myopi (H44.2)
H52.2 Astigmatism
H52.3 Anisometropi och aniseikoni
H52.4 Presbyopi (ålderssynthet)
H52.5 Ackommodationsrubbningar
Ackommodationspares Ackommodationsspasm
Inre oftalmoplegi (partiell) (total)
H52.6 Andra specificerade refraktionsförändringar
H52.7 Refraktionsförändring, ospecificerad

Senast redigerat 2011-12-21 07:53
Ursprungligen av Mija:

Det är ju självklart att du som optiker talar i egen sak, om alla hade opererat ögonen så hade du inte fått sålt dyra glasögon eller engångslinser. Som optiker har du också rätt att remittera till läkare.

Synfel ingår i den internationella sjukdomsklassifikationen ICD. Läs mer om det hos Socialstyrelsen Diagnoskoder (ICD-10)

Synfel är tillräckligt mycket sjukdom för att det ska finnas diagnoskoder. Att staten inte betalar för att fixa till alla sjukdomar är en helt annan sak.

Nu inkluderar ICD-10 i och för sig även D22 vanligt födelsemärke, R461 bisarrt utseende och Z732 brist på fritid, så det räcker inte med att det finns en diagnoskod för att det ska vara en sjukdom. Och just i fallet med vanliga brytningsfel som kan korrigeras till full synskärpa utan subjektiva besvär är det snudd på ohederligt att hålla på och sjukförklara; de enda som har något att vinna på det är möjligen privatklinikerna.

Angående om man ska operera eller inte så är laseringreppen väldigt bra för att vara kirurgi, men oskuret är ju fortfarande bäst. Även de mest framgångsrika klinikerna fördärvar ju några ögon per år, och av de som får utlovad detaljskärpa finns det även en andel som dras med väldigt besvärande ljusbrytningsfenomen resten av livet. Det är inget konstigt med det, utan en följd av att man aldrig på förhand kan säga hur någon operation kommer att gå - vilket man som patient ska vara medveten om innan man lägger sig på britsen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-21 14:58
Ursprungligen av Samuel K:

Nu inkluderar ICD-10 i och för sig även D22 vanligt födelsemärke, R461 bisarrt utseende och Z732 brist på fritid, så det räcker inte med att det finns en diagnoskod för att det ska vara en sjukdom.

Ja det är vad du skriver. Jag påpekade också att staten inte bekostar behandling bara för att det finns en diagnoskod, men räknas som sjukdom gör det.

Du får jobba på att ta bort diagnoskoden för födelsemärke om du inte känner dig sjuk. Fetishister och transvestiter slipper numera vara sjuka eftersom deras koder försvann för nåt år sedan.

Ursprungligen av Mija:

Ja det är vad du skriver. Jag påpekade också att staten inte bekostar behandling bara för att det finns en diagnoskod, men räknas som sjukdom gör det.

Du får jobba på att ta bort diagnoskoden för födelsemärke om du inte känner dig sjuk. Fetishister och transvestiter slipper numera vara sjuka eftersom deras koder försvann för nåt år sedan.

Lite off-topic, men here goes.

Jag tror att du fortfarande inte förstår. ICD-systemet finns där för att vi på ett standardiserat sätt ska kunna dokumentera vilken slutsats vi drar utifrån vår undersökning av patienten, vilket är av stort administrativt värde men inte mer än så. Det är alltså ingen heligt dokument som talar om vad som är och inte är sjukdomar. Om så vore fallet skulle man omvänt även ha en hel hoper tveklöst jättesjuka patienter som skulle friskförklaras eftersom deras tillstånd saknar egentlig ICD-kod, så det faller på sin egen orimlighet. Dock är systemet konstruerat med lite framtidsmarginal, min favorit är V95.40 t.o.m. -49 "olycka med rymdfarkost".

Patient som besväras av sin transvestitism eller fetisch kan för övrigt fortfarande få en diagnoskod (så kliniken inte blir utan ersättning för besöket); man kan alltid drämma till med F66.9 störning av psykosexuell utveckling UNS eller ställa en specifik diagnos enligt psykiatrins DSM-system (de är kvar i nya revisionen som kommer 2012, så de kommer bli kvar jättelänge). Men det är som sagt inte sjukdomar för det.

Ursprungligen av samuel k:

"olycka med rymdfarkost".

Utfyllnad...

Nej, det är ingen sjukdom, det är ett handikapp...

Wow! Impad:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-21 12:02

Jag gjorde en No Cut operation för liter mer än ett år sedan. Precis som namnet säger så skär man inte i hornhinnan. Man är lite känsligare och det gör lite ondare under läkningen men jag ångrar mig inte en sekund. Jag hade inte ont alls så det var ju extra enkelt för mig.
Någon som vill veta mer om mina erfarenheter kan privatmessa mig så vi inte fyller den här tråden med mer OT-inlägg.

Jag vill bara klargöra att jag inte jobbat inom optikeryrket sedan 1995 - och ser mig därför inte som part i målet. Man behöver ju inte alltid lägga ord i munnen på andra. Jag tycker absolut att alla som kan/vill/har råd och där det är tekniskt genomförbart skall överväga det alternativet. När jag pratar om "friska ögon" och eventuella komplikationer vid ett ingrepp- så tänker jag närmast på kosmetiska "operationer" och risken. Jag tror nog optikerbranchen klarar sig - trots "alla" operationer. Glöm heller inte att glasögon ofta ändå blir ett komplement - kanske som solglas ex. Eller skall vi operera in det också.........:cool:

Please, back to topic:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-21 21:18

På SVT Play finns Plus, där de bl a har ett avsnitt med en kvinna som bytte sin lins, av Memira tror jag. Det gick inte så bra...
Del 9 av 10 - Plus | SVT Play

Bevaka tråden