Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia Smart och Time Capsule

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Funderar på att skaffa Telia Smart (eftersom det verkar vara ett krav för att kunna uppdatera min befintliga uppkoppling från 8MB till 30). Då jag har ett väl fungerande trådlöst nätverk hemma som bygger på Time Capsule och Ariport Express så skulle jag vilja stänga av wifi-delen i Telias smartrouter (tror att det nu är nån Thomsom-grej) och istället använda det befintliga så att säga. Kan jag stänga av wifi i Telia Smartroutern/Gatewayen eller vad de nu kallar den och istället ansluta och använda Time Capsule-upplägget? Hur gör jag i så fall?

Hur man gör och om det går beror ju helt på routern. Hursomhelst kan du ju bara koppla in din TC med kabel till routern och köra vidare som förut. Du måste ju inte använda Telia-routerns WiFi.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-01 00:18

Enklast är att skruva av antennen till din Thomson.... ingen snygg lösning men det borde funka.

Toppen! Då tror jag att jag tar och testar det. Tack för svaren. Om det inte funkar kan jag ju kanske alltid få lite hjälp här på 99.se.

  • Medlem
  • 2011-09-01 11:11

Det finns även en "frågateliatråd" här: http://www.99.se/operatorer-abonnemang/270397-fraga-telia.html
Släng in frågan där så kanske Telia kan svara direkt.

Jag hade tidigare en router från Telia som enbart körde 802.g (dock inte Smartroutern) , i den gick det att stänga av wifi och sedan koppla på en AirportExp via kabel och köra det trådlösa genom den.

Så det borde inte vara några problem.

Du kan gå in i Thomsonrouterns kontrollpanel med en maskin som ligger i det lokala nätet under routern; eftersom Du vill ändra wifi är det lämpligt att använda en Ethernetkabel för detta...

Öppna en webbläsare och skriv in adressen http://dsldevice.lan/ så ser Du så småningom en kontrollpanel där Du kan ändra diverse saker: byta kanal, byta namn och ändra lösenord för wifi, liksom att stänga av wifi helt och hållet. Trixa inte för mycket om Du är osäker på vad Du gör, men de här inställningarna är rätt ofarliga, så länge Du har Ethernetkontakt med routern.

En komplikation är att Telia emellanåt uppdaterar routrarna från sina servrar, och varje gång detta sker försvinner alla egna inställningar....

Skulle Du mot förmodan göra bort Dig totalt: tryck in reset-knappen bakpå routern och vänta tills Telia har konfigurerat den igen.

Och "Fråga Telia" är möjligen ingen bra visdomskälla just här: de verkar inte vilja att man skall göra några ändringar.

Tack alla för era svar i september. Tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats. Det blev inget byte till Telia Smart då det visar sif att de inte kan leverera 30MB hem till mig. Så jag sitter kvar med min "gamla" lösning som nu iställer börjat strula då jag inte får ut mer än lite drygt 2MB surfhastighet när jag kör från MacBook Pron i vardagsrummet.

Utrustningen jag har är som följer: Modem (med avstängd wifi) ett Zyxel P660-HW, TimeCapsule 1TB samt en AirportExpress(n) som förlänger nätet.

Några tips på felsökning jag kan göra för att öka hastigheten? (kör jag från iMac:en trådat i arbetsrummet har jag enligt bredbandskollen 6.9 Mb på ett ungefär).

Ursprungligen av snapmeister:

Tack alla för era svar i september. Tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats. Det blev inget byte till Telia Smart då det visar sif att de inte kan leverera 30MB hem till mig. Så jag sitter kvar med min "gamla" lösning som nu iställer börjat strula då jag inte får ut mer än lite drygt 2MB surfhastighet när jag kör från MacBook Pron i vardagsrummet.

Utrustningen jag har är som följer: Modem (med avstängd wifi) ett Zyxel P660-HW, TimeCapsule 1TB samt en AirportExpress(n) som förlänger nätet.

Några tips på felsökning jag kan göra för att öka hastigheten? (kör jag från iMac:en trådat i arbetsrummet har jag enligt bredbandskollen 6.9 Mb på ett ungefär).

Är det inte så att en utökning av trådlöst nätverk obönhörligen sänker hastigheten?

Ursprungligen av snapmeister:

Några tips på felsökning jag kan göra för att öka hastigheten?

Jag föreslår att du gör en ny tråd med den här frågeställningen. Den nya frågan har ingenting med trådens ursprungsfråga att göra.

/Mod

Jag gör så. Tack Jesper.

1
Bevaka tråden