Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbord från fler märken än Apple?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Använder min iMac dagligen och har ett vanligt tangentbord med sladd, dock utan numpad. (dumt val)
Kopplade in ett tangentbord avsett för PC ett tag för att jag inte alls gillar att leva utan en numpad. I vilket fall så har jag funderat på att köpa ett vanligt apple-tangentbord med numpad och tanken har slagit mig varför inte fler företag gör apple-tangentbord? Är det någon patentfråga eller det finns ingen efterfrågan? Eller kanske jag har missat att det finns? Jag är inte extremt förtjust i apples nyare tangentbord för jag vill ha lite oldschool känsla på mina tangenter. Det finns hysteriskt många tangentbord avsedda för PC men inte till mac, varför?

Ursprungligen av Thomastvivlaren:

I vilket fall så har jag funderat på att köpa ett vanligt apple-tangentbord med numpad och tanken har slagit mig varför inte fler företag gör apple-tangentbord?

Hur många företag gör Dell-tangentbord?

Annars funkar andra tangentbord också, även om vissa tangenter ser annorlunda ut.

Jag tror inte det finns några patent på tangentbord, annat än att man givetvis inte kan använda loggan eller namnet "Apple". Och i så fall blir det ju bara ett vanligt tangentbord.

Den enda (?) skillnaden mellan ett Apple tangentbord och ett PC tangentbord är att Apple tangenten sitter till höger om Option tangenten, men på ett PC tangentbord sitter Windows tangenten (som är samma sak som Apple tangenten) till vänster om Alt tangenten (som är samma som Option tangenten).

Om du inte vet vad Option tangenten är så bryr du dej troligtvis inte om att Apple är mer intresserade av Media Markts vitvaruavdelning än kreativa människors verktyg...

Att Apple ens gör tangentbord "anpassade" endast till sitt Mac OS X (kringlor och annat jox) är ju ganska crazy.

Varför gör man en periferihårdvara endast designad för att "fungera" med en mjukvara (istället för flera) ?

Ursprungligen av keptang:

Att Apple ens gör tangentbord "anpassade" endast till sitt Mac OS X (kringlor och annat jox) är ju ganska crazy.

Varför gör man en periferihårdvara endast designad för att "fungera" med en mjukvara (istället för flera) ?

För att förstå det måste man förstå historiken...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-07 07:49
Ursprungligen av LCR:

För att förstå det måste man förstå historiken...

Word.

Ursprungligen av Thomastvivlaren:

...Eller kanske jag har missat att det finns?...

Ja, du har nog missat det.

Det finns Mac-tangentbord från Logitech, Macally, m.fl.

Men som redan påpekats här (se inlägg #3) så är skillnaderna små, och du kan egentligen använda vilket PC-tangentbord som helst.

Jag skriver just nu på Apples trådade tangentbord av senaste modellen. Med numpad.

Look no further...

Däremot skall du akta dig för Apples halvgamla "badbaljor" av vit och genomskinlig plast. Svampiga och otrevliga förutom att de samlar skit något kopiöst. Som sedan syns genom det genomskinliga bottentråget...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-07 10:38

Mer irriterande är att i princip alla andra tangentbord är windows vista anpassade. Från och med Vista har windows tangenten fått en liten konvex bubbla med MS loggan på. Att Apple gör anpassade tangentbord för sina egna maskiner är väl en sak men att MS förmår att påverka alla andra att inkludera deras logga är mer störande enligt mig, speciellt om man letar efter ett alternativt tangentbord. Vissa tillverkare har dock mac och linux anpassade "key caps" som man får med.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-12-10 20:19
1
Bevaka tråden