Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorköp till förening - behöver argument för Mac

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kära systrar och bröder! Jag sitter i styrelsen i en idrottsförening som har många medlemmar och liten administration. De tre personerna tillika tränare som administrerar och sköter den operativa verksamheten har idag varsin PC laptop. Klubben har även ett par fristående stationära PC's för diverse specialsystem som bokning-, lås- och el-system. Dessa specialsystem står och går och kommer inte att röras.

Utöver vanligt office arbete, mail och uppdatering av hemsidan ska personalen även köra Visma förening mot en virtuell server. Två av tre laptops behöver förnyas (en ny PC köptes huxflux i höstas...). Jag som gammal PC konsult men idag trogen MAC användare fick uppdraget att ta fram budget och beslutsunderlag på nyinvesteringarna till styrelsen. Självklart förordade jag ett par nya MAC Book Pro med den enkla förklaringen att de fungerar bättre, har stabilare OS etc. Jag vet av egen erfarenhet att det fungerar förträffligt att jobba i en blandad miljö! Dessutom har de två tränarna redan MAC privat och tycker att det är mils skillnad i användarvänlighet...

MEN, Styrelsen säger blankt nej till köp av MAC...

Argument som -"det blir bara dyrare med en blandad miljö" och -"MAC är alldeles för lyxiga datorer" eller -"det kommer bara bli strul..." haglar på våra möten. Jag som har erfarenhet och tekniskt kunnande svarar och argumenterar så gott det går men inget hjälper.

Nu undrar jag följande; Finns det någon därute som sitter i beslutsposition som jag kan få ha mail kontakt med? Någon med erfarenhet av en blandad PC / MAC miljö? Som kan svara på relevanta frågor rörande en blandad miljö... En dialog jag sen kan vidarebefordra till min styrelse? Det är möjligt att jag har missat något väsentligt i denna heta fråga

Mina argument och länkar till div undersökningar tryter nu mer och mer...

/Lasse

Senast redigerat 2011-12-08 11:00

Nu är det knappast det du vill höra, men mitt förslag är att du lägger ner argumentationen. Det här är en typ av diskussion som du inte kan "vinna" med rationella argument.

Oavsett om du skulle ha rätt* så vill inte styrelsen det. De har redan förstått dina synpunkter och det enda du kommer att uppnå om du fortsätter att argumentera är att du kommer att framstå som en "jobbig" person, för deras fokus är verksamheten, inte en "detalj" som vilket märke det är på datorn.

I stället för att stånga din panna blodig tycker jag du kan ta fram ett alternativförslag, som bygger på ett par Windows-maskiner, för det facto är det ju vad styrelsen vill ha, bara det att de inte var tydlig med det i sin första förfrågan till dig.

* (lägg dock märke till att Visma Förening finns inte till Mac, bara för Windows, vilket då likafullt skulle kräva virtualisering + Windows-licens, utöver kostnaden för Mac:en)

Jag hör vad du säger och har naturligtvis funderat i dessa banor! Jag har däremot mycket svårt att förlika mig med personer som tar beslut om saker de inte behärskar! Deras viktigaste argument är att det blir en blandad miljö och att läget hade varit annorlunda om alla tre datorer skulle bytas ut... Dessutom negligerar dom huvudpersonernas åsikter, de som kan och driver verksamheten varje dag (tränarna). Mitt sista förslag var att huvudtränaren skulle få mandat att sköta detta men eget budgetansvar. Att en en icke operativ styrelse tar beslut om vad som står på datorlocket, tycker jag är oproffsigt...

Tack för ditt svar

* Jag har i beslutsunderlaget tagit med kostnaden för Parallels och Windows! Jag gjorde 2 budgetar, en med PC och en med MAC. De slutade på sista raden med att MAC lösningen var ca 4000 kr dyrare, men då ingick Apple Care.

Ursprungligen av LjungmanJansson:

Jag hör vad du säger och har naturligtvis funderat i dessa banor! Jag har däremot mycket svårt att förlika mig med personer som tar beslut om saker de inte behärskar! Deras viktigaste argument är att det blir en blandad miljö och att läget hade varit annorlunda om alla tre datorer skulle bytas ut... Dessutom negligerar dom huvudpersonernas åsikter, de som kan och driver verksamheten varje dag (tränarna). Mitt sista förslag var att huvudtränaren skulle få mandat att sköta detta men eget budgetansvar. Att en en icke operativ styrelse tar beslut om vad som står på datorlocket, tycker jag är oproffsigt...
Tack för ditt svar
* Jag har i beslutsunderlaget tagit med kostnaden för Parallels och Windows! Jag gjorde 2 budgetar, en med PC och en med MAC. De slutade på sista raden med att MAC lösningen var ca 4000 kr dyrare, men då ingick Apple Care.

Det är rätt vanligt förekommande att styrelser tar beslut trots att det inte är en "operativ enhet". Men vad man får se här är (utöver det som redan har påpekats) att man behöver ta ett ekonomiskt ansvar. Om tränarna kan utföra samma uppgifter på en PC så är det ju rimligare att spara 4 000kr och lägga det på verksamheten. Det hade nog varit annat om det fanns ett specifikt behov. Jag tycker därför att du lika gärna kan ge upp detta och inse att styrelsen inte kommer att ändra sin åsikt.

Ursprungligen av LjungmanJansson:

...Dessutom negligerar dom huvudpersonernas åsikter, de som kan och driver verksamheten varje dag (tränarna). Mitt sista förslag var att huvudtränaren skulle få mandat att sköta detta men eget budgetansvar. Att en en icke operativ styrelse tar beslut om vad som står på datorlocket, tycker jag är oproffsigt...

Tränare kommer och tränare går, det ska fungera när de lämnat vidare också

Richard har rätt- ibland får man äta bajs och bara le.......

Jo, det är nog bara att lägga ner. Jag har samma position och även om jag kör Apple grejer hemma så får jag inse att i en förening så gäller det att det ska fungera även när jag lämnat föreningen/styrelsen. Och man måste vara rädd om föreningens pengar - det kan vara så att det är bättre att köra PC och ta merkostnaden i form av ideellt arbete istället.

Jag har ändrat trådens rubrik. Tänk på att rubriken tydligt ska visa vad tråden handlar om.

Kan också passa på att påpeka skillnaden mellan Mac och MAC:
Mac = förkortning för allas vår favoritdator Macintosh
MAC = Media Access Control, ett begrepp inom nätverksvärlden

/Mod

Alla de sakerna kan säkert stämma, men det sista du vill göra är att framstå som "motvallskärring", det tenderar som bekant att inte sluta så bra för dem…

Motvallskärring - Wikipedia

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-12-01 13:24

Jag själv har lagt ner all argumentation för att folk skall köpa Mac. Vill de sitta med PC-junket så låt dem göra det. De vet inte vad de har missat och det är kanske bäst så. Skulle det bli nått krångel med en Mac, inköpt till föreningen på din inrådan, kommer du att få ta all skit. Är det värt det tycker du?

Senast redigerat 2011-12-01 15:35

Det enda verkliga argumentet utanför estetik och user experience är:

Virusfritt. Inget jidder med antivirusprogram som ska uppdateras var 48e timme och datorer ska startas om hela tiden. Att inte fler ser att just detta enkla argument är en mycket tung inköpsfaktor är ett mysterium. För många switchers - ofta virusnojiga äldre och en del tjejer (f'låt tjejer - men det ÄR så i mitt fall) som jag känner tycker att detta är en stor grej. Att dom kan ignorera alla viruskatastrofvarningar på löpsedlar och inte få virusångest varje gång datorn beter sig minsta konsigt. Man får komma ihåg att många allmogen tror att virus kan göra vad som helst hur som helst när som helst. Det är ett slags spöke kan man säga. Övernaturligt. Kan få en dator att brinna upp om det vill sig illa. Typ.
Jag har sett lättnaden i ansiktet på flera när det äntligen går upp för dom - många kan inte riktigt tro det från början - att dom nu med en Mac kan vila i sinnet.

Men men...argumentet svajar ju då många vägrar att tro det är sant och det har ju snackats om Mac-virus var sjätte månad i nu 15 år och ingen rök utan eld bla bla bla. Att det är mycket svårt - kanske omöjligt - att hitta någon av alla dessa miljoner Macare som suttit på nätet i 15 år som har ett enda virus och inget skydd - det har liksom inte med saken att göra. Det stod ju något i tidningen...eller Berra sa att... :-D.

Sedan så är det så att i en föreningen så måste du alltid lägga ner så mycket tid på att förankra saker och ting. Samt att det är väldigt sällan i föreningar (enligt min uppfattning och erfarenhet) att folk tar med sig sin professionalism utan det blir alltför mycket "på en höft" och "känslobeslut"

Det är mycket lättare att vara chef för sitt egna företag. Då kan du säga: Kom inte här med någon Windowsmaskin och kom:)

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-12-01 17:50

Ja, apropå det, du har räknat med Antivirus + uppdateringar i fem år som bör vara den uppskattade avskrivningen på maskinerna i er verksamhet? En kostnad som många bortser ifrån när de ska köpa dator...

Men i sak håller jag med övriga. Låt de stå sitt kast.

vad är det som INTE går att göra på en PC som det kommer funka bättre på en Mac? dom arbetsuppgifterna dom har har ju uppenbarligen fungerat bra på en PC så varför betala mer pengar för ny hårdvara när det är mjukvaran som är det intressanta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-03 12:55

Om du inte får som du vill, är det väl bara att tacka för sej, och låta någon annan få jobba med den biten. Ta något annat uppdrag i föreningen, men strunta i deras ITproblem...

Ett argument kan ju vara att iWork är mycket billigare än Office och täcker det mesta, för man kör väl inte med piratkopierad mjukvara?

Ursprungligen av pmarriott:

Ett argument kan ju vara att iWork är mycket billigare än Office och täcker det mesta, för man kör väl inte med piratkopierad mjukvara?

Svårt argument när MS office är det stora på marknaden och tyvärr nästintill standard.
Lägg även till kompatibilitetsproblemen emellan de två programvarorna.

Ursprungligen av illerG:

Svårt argument när MS office är det stora på marknaden och tyvärr nästintill standard.
Lägg även till kompatibilitetsproblemen emellan de två programvarorna.

Beror på vad man ska göra. Ska man producera trycksaker i Pages som andra ska kunna få upp i Word utan att layout etc ändrats, eller ska man göra ett blad och exportera som PDF? Ska man jobba med makron i Excel? Jag gör firmans prospekt i Pages och exporterar till PDF. Om någon önskar redigera i Word får de en uppmaning av mig att skaffa en Mac och Pages.

Finns alltid personer som inte hajar skillnad mellan pris, kostnad, livslängd... Uttrycken kostnadseffektiv och TOC likaså.

Hade jag vart utsedd att lösa den biten inom föreningen hade jag troligen bett att tacka för mig eftersom de skall in och mikro-chefs-styra på mitt område.
Alternativ b; skaffa en riktigt anal uppfattning kring det hela och kör precis allt med hängsle och livrem och gärna en konsult som kommer och byter skrivarpatroner med. Vad sköj man skulle kunna ha om man var den typen..

Har de sagt nej så går det ju tyvärr lätt prestige i det också.

Jag tycker som kenjon, låt dem få som de vill om någon annan gör jobbet. Visst, ni har rätt, köp era PC-burkar och kör med dem, vem som nu skall göra det. För jag gör nånting annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-06 16:38

Fast om de ändå måste sitta i en Windowsmiljö (Visma Förening finns som redan skrivits inte till OSX) så känner jag personligen som IT-konsult sedan 17år att det inte är särskilt optimalt med en Macdator.
Allt om att det blir en problemfri miljö åker ut genom fönstret när vi pratar om att en av de grundsaker datorn skall användas till måste göras i windows.

Och då är jag också sån som kör Mac hemma och har även fått igenom det såpass på jobbet att jag har Mac där med vilket gör att jag ofta får testa kunders miljöer huruvida vi kan rekommendera dem att köpa Mac eller om vi rent av skall avråda dem från det och med de parametrar du har gett kan jag faktiskt inte förorda Macdatorer.

1
Bevaka tråden