Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDisk kommer att upphöra - vilka alternativ finns?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är ju så kul att dela låtar med andra på iDisc. Finns det något annat alternativ som är lika bra? Dom kommer ju att lägga ner det!

Du menar nog iDisk. Det finns inte i iCloud, kolla på andra tjänster som Dropbox - Simplify your life.

Tråden flyttad till en bättre lämpad forumdel. Trådens rubrik förtydligad.

/Mod

Nu har jag hittat något som verkar lovande!
Box | Online file sharing, content management, collaboration
Appar finns. Just nu, SISTA DAGEN IDAG, SKYNDA, så ger dom bort 50GB konton gratis!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-02 19:51
Ursprungligen av the örjan:

Nu har jag hittat något som verkar lovande!
Box | Online file sharing, content management, collaboration
Appar finns. Just nu, SISTA DAGEN IDAG, SKYNDA, så ger dom bort 50GB konton gratis!

Jag har för mig det fanns några knasiga hakar, typ att filerna får vara högst 100 MB stora. Det finns någon tråd om detta som skapades någon dag innan erbjudandet började gälla.

Ursprungligen av Mija:

Jag har för mig det fanns några knasiga hakar, typ att filerna får vara högst 100 MB stora. Det finns någon tråd om detta som skapades någon dag innan erbjudandet började gälla.

Stämmer bra.

Box har ingen WebDAV-lösning (som iDisk, DropBox, etc) - man måste använda en browser för att lira Box med dator - som jag fattar det. Då går det ju bort direkt.
Jag har min DropBox-mapp (en WebDav-disk egentligen) i hemmamappen på alla Macar - där har jag allt utom video, bilder och musik (terrabyte ). Så har jag undermapparna i DropBox-mappen monterade i Docken - dom jag använder ofta alltså. Vill jag öppna själva DB-mappen och gräva runt bland sådant jag använder mindre och andras publika mappar etc - så går jag till DB-ikonen som alltid är närvarande uppe i listen - bredvid datum etc.
Det kan inte bli bättre och varför inte alla - Box t.ex. - löser det så övergår mitt förstånd. Varför ska man surfa med browser när man ska skyffla filer? Knasigt.
Nå - Box kanske utvecklas så jag tog hem appen för iOS - 50 GB är ju sanslöst generöst - men det står fortfarande 5 GB när jag kollar med browser.
Sedan är det det där med vad alla har (WhatsUp-Office-syndromet) - DropBox äger just nu - alla jag känner har det och vem vill ha många lösningar för att skyffla filer - en lösning för varje person typ? Vilken j-a röra det skulle bli - så många felleveranser och missförstånd.
Jag säger: DropBox - och det enda fina just nu med alla 3546 konkurenter som växer upp som svampar på nätet är att DB nog tvingar öka sin gratis-quota.

Ja det hoppas jag verkligen! 2GB! Vad ska jag med det till?
50GB gratis är i alla fall användbart.
Men du har nog inte fått 50GB. Du har bara fått 5.
Jag var tvungen att ringa supporten i USA för att få mina 50.
Så du får skynda dej! Klockan är väl fortfarande inte 17.00 där borta, så nu är det på håret!

Ringa supporten!? Jag ringer inga samtal - detta är 2011. Det står att man bara behöver ladda hem appen och logga in - thats it. Funkar det inte så lämnar jag absolut inte DropBox för Box. Då är dom brända för all framtid i min bok.
Ringa?!

Ursprungligen av the örjan:

Ja det hoppas jag verkligen! 2GB! Vad ska jag med det till?
50GB gratis är i alla fall användbart.
Men du har nog inte fått 50GB. Du har bara fått 5.
Jag var tvungen att ringa supporten i USA för att få mina 50.
Så du får skynda dej! Klockan är väl fortfarande inte 17.00 där borta, så nu är det på håret!

Förresten. Kan någon förklara vad man ska med mer än 5GB i iCloud till?
Det finns ju inga tjänster alls där, annat än bildström, iPadbackup och dokument!
Ingen iDisk, ingen iWeb, ingen musik.
Jag är uppe i 400MB och ångrar att jag köpte 20GB extra!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-12-03 05:24

Jag loggar in på Boxnet i Finder. Gå/Anslut till server/ https://www.box.net/dav . Rita in användarnamn + lösenord och allt poppar upp som en extern enhet. Vad detta kallas vet jag inte men man behöver i alla fall inte gå via en webbläsare i alla fall. Kan tilläggas att det är ganska segt i nuläget, hoppas på att det snabbas upp i framtiden. 2 Gigg filer kunde jag tanka upp som mest åt gången.

Jag testade på iPad. Fult som stryk! Bara text! Efter att jag loggat in och skulle gå in på min musik mapp ville den ha login och lösenord IGEN!
Går ju bort! Vilka jävla nötter!
Faktiskt konstigt att Apple tar bort sin iDisk eftersom den är så bra. Varför gör dom det?!!

Ja, det här var svar på onnyt alltså. Jag trodde det skulle dyka upp under hans (hennes?) kommentar....

Ursprungligen av the örjan:

Faktiskt konstigt att Apple tar bort sin iDisk eftersom den är så bra. Varför gör dom det?!!

Jag tycker inte det är så konstigt att iDisk togs bort. Tror inte SÅ många använde den (jag gjorde det knappt) och särskilt bra var den inte heller. Långsam som bara den.

Ursprungligen av the örjan:

Ja, det här var svar på onnyt alltså. Jag trodde det skulle dyka upp under hans (hennes?) kommentar....

Då får du välja "Citera", inte "Svara".

Ja du Bob Dylan. Box sög ju. Den kan inte streama musik! Det kan Dropbox, och det är mest det jag använder det till. Så bye bye Box.
Men först ska jag skriva och skälla på dom! Dom kanske ändrar det och nu har vi ju kontona.
Fast jag har 50 GB och du 5.

iDisk var ju i det närmaste oanvändbart - använde allt i MobileMe - utom iDisk. Slöare och instabilare WebDAV-lösning har icke skådats på denna jord.
Jag fick förresten plötsligt 50GB hos Box (loggade in och ut dagen efter och det dök upp). Tack för tipset om Box WebDAV onnyt - det är ju dock så segt att t.o.m. iDisk kan hävda sig :-D.
Hade det varit piggt som DropBox - och använts av dom jag kollaborerar med - och valfri placering av disken/mappen (som DropBox) - så hade jag bytt.
Nå - jag har nu 50 GB! Vad ska jag nu ha det till? Hemlig gömma för diverse grejer? Vi får se :-).

Jag drömmer dock om att DropBox ska vakna upp och fatta att konkurensen ökar dramatiskt därute - och då åtminstone ge oss frilirare 5 GB. Alla ger mera än deras nuvarande löjliga 2 GB.

Jag tyckte iDisks sharing av musikfiler var väldigt snygg. En länk som gällde i 30 dagar och streamade. Och snyggt grafiskt.
Den skickade också ett snyggt mail med länken.
Rätt jobbigt att vara bortskämd med att Apple alltid är bäst.
Varför är alla konkurrenter så usla?!!

Konstig grej: På min Mac Pro lägger sig Dropbox som en enhet till vänster men inte på Mac-Booken!
Dock finns den uppe i menyraden på båda.
Har jag missat något?
Det gick ju helt automatiskt.

Jag är fortfarande sur! I iDisk kunde man välja att dela varje enskild fil, och då skickades ett mail till mottagarna med en snygg länk till filen.
I Dropbox måste man dela hela foldern!
Och 1969 gick dom på månen!
Konstigt....

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-04 23:53
Ursprungligen av the örjan:

Jag är fortfarande sur! I iDisk kunde man välja att dela varje enskild fil, och då skickades ett mail till mottagarna med en snygg länk till filen.
I Dropbox måste man dela hela foldern!

Det går bra att dela ut länkar för enskilda filer med Dropbox, det har gått länge
.

Senast redigerat 2011-12-05 16:37
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-12-05 09:09

Men filen måste ligga i Public folder annars går det inte. Inte hos mig i alla fall.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-05 11:33
Ursprungligen av onnyt:

Men filen måste ligga i Public folder annars går det inte. Inte hos mig i alla fall.

Så är det inte för mig. Jag kan få länkar även till privata filer, högerklicka på filen i finder och välj Dropbox från kontextmenyn och sen Get shareable link.

tillägg: fungerar även med privata filer i iPhone-appen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-12-05 13:04

Så här ser det ut hos mig om jag tex väljer en bild i ett fotoalbum.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-05 13:42
Ursprungligen av onnyt:

Så här ser det ut hos mig om jag tex väljer en bild i ett fotoalbum.

Du kanske kör någon gammal version av Dropbox på datorn.

Jag provad nyss att logga in på Dropbox hemsida och där går det också att dela privata filer.

Senast redigerat 2011-12-05 13:55
Ursprungligen av Mija:

Du kanske kör någon gammal version av Dropbox på datorn.

Nej det gör han inte då jag installerade Dropbox förra veckan av helt andra anledningar och saknar också det alternativet på allt som inte ligger i public.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-05 13:53
Ursprungligen av illerG:

Nej det gör han inte då jag installerade Dropbox förra veckan av helt andra anledningar och saknar också det alternativet på allt som inte ligger i public.

Vilken version kör ni dårå?

Ursprungligen av Mija:

Vilken version kör ni dårå?

1.2.48

  • Avstängd
  • 2011-12-13 23:18
Ursprungligen av Mija:

Vilken version kör ni dårå?

Skumt, trodde dropbox skulle uppdatera sig självt, men nu när jag kollade så körde jag någon 1.1.xxxx version, men nu har jag uppdaterat manuellt så nu funkar det att dela ut en länk på/från vad/var som helst

I DropBox egen manual står det tydligt att man bara kan göra länkar av filer som ligger i Public. Om någon kan kringå detta så vill jag veta hur ni gör. Det måste innebära att DB har en bugg i systemet.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-05 14:09

Tryck på den här länken för att aktivera Get Shareable Link. https://www.dropbox.com/enable_shmodel

Läs mer https://www.dropbox.com/help/167

Ursprungligen av Mija:

Tryck på den här länken för att aktivera Get Shareable Link. https://www.dropbox.com/enable_shmodel

Läs mer https://www.dropbox.com/help/167

Tackar.

Bevaka tråden