Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig prestanda efter byte till SSD

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan! Jag äger en macbook pro 13" early 2011 och böt ut min gammla hdd till en ny ssd (OCZ SSD 90GB Vertex 2 E" igår.

Tyckte datorn segade rejält innan och det har inte blivit bättre nu. Får även bara ut ca hälften av prestandan jag borde (se bifogade bilder). Den startar upp riktigt snabbt men väl inne i mac os så blir det segt. Känns som att när man använder launchpad så hackar animationerna när man öppnar mappar osv. Och startar inte program så fort som den borde.

Kör Lion 10.7.2

Någon som kan hjälpa mig att komma på var problemet kan ligga? För lite ram minne kanske (4gb)?

MVH

Inte sysslat med SSD's alls, men jag har hört (nu svamlar jag säkert) att det kom ut någon modell som sedan uppdaterades i Firmware och efter detta blev SSD's dubbelt så snabba.

Din dator är säkert introducerad efter detta men det skadar ju inte att kolla på support.apple.com om det finns någon firmware update till din maskin. Nog för att Auto-uppdateraren borde ta ner den, men ngt kan ju ha gått fel...

Vad har du för hastighet på bussen? Du kan se i systeminfo om du klickar där det står "Intel 6 Series Chipset".

Har du File vault?

Firmwaren på din Vertex är rätt gammal. Den senaste är 1.35. Tyvärr går den inte att uppgradera i OS X, så jag har en Linux-DVD att boota från just för detta.

Okej, då är det väl där felet ligger, alltså för gammal firmware kanske. Går det att uppgradera genom windows? Eller är det en vanlig live dvd man kör linux med?

Har inte file vault aktiverat.

Intel 6 series Chipset
länkhastighet: 6 gigabit
förhandlad länkhastighet: 3 gigabit

Mvh

Ursprungligen av lomkolen:

Okej, då är det väl där felet ligger, alltså för gammal firmware kanske. Går det att uppgradera genom windows? Eller är det en vanlig live dvd man kör linux med?

Windows går också om man har det. Annars live-skiva.

Nu har jag uppdaterat till senaste firmware 1.35 men fortfarande samma låga hastighet som innan :S Och hacket i t.ex. launchpad finns fortfarande kvar, det hackar så man kan tro att datorn är flera år gammal. Är det fel på datorn eller ska jag testa installera om Lion kanske?

Mvh

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-04 15:43

Du kan ju prova utan TRIM enabler också innan du börjar installera om och greja runt. Vet du med dig att du installerat mer skit så kan du ju ta bort det också.

TRIM enabler är inte igång och har testat stängt av datorn en längre stund och även gjort tester i windows som ger nästan samma resultat som i Lion:

Det står pciide: bad, någon som vet vad det betyder?

Mvh

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-04 16:48
Ursprungligen av lomkolen:

TRIM enabler är inte igång

Enligt bilden högst upp så står det att du har TRIM-stöd och det får du inte automatiskt med Lion och en SSD från OCZ.

Ursprungligen av lomkolen:

Det står pciide: bad, någon som vet vad det betyder?

Kort och gott att du i Windows använder Microsoft IDE driver istället för AHCI som skulle ge prestanda boost i Windows

Detta är dock något du får leva med då Bootcamp inte låter dig installera någon annan driver för att det skall funka.

Detta påverkar inte alls OSX så inte det som är problemet.

I Windows kan du testa med Paragon Align tool för att se om det blir bättre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-04 16:43

Jag har bytat till en Vertex disk för ett bra tag sen jag får nästan sämre resultat än dig i det testet, men jag tycker min dator är betydligt piggare än innan. Vad ska hastigheten ligga på för att det ska vara "rätt" då?

Hade det aktiverat tidigare men nu står det i programmet att det inte är aktivt.

Får nog testa att installera om hela Lion, inte hunnit lägga över alla filer och ställt in så som jag vill ha det ändå. Men tycker det är konstigt att det inte fungerar som det ska i windows heller?

Har nu installerat om hela Lion, med det hackar fortfarande i launchpad. Ska det ens göra göra de? Det gjorde datorn med original disken också.

Och får ut samma resultat som innan ifrån ssd´n, inte ens hälften av vad jag borde

Börjar tro att det är datorn det är fel på eftersom den beter sig lika segt med ssd som hdd.

Får nog ta och ringa apple imorn och fråga vad jag ska ta mig till.

Uppdatera firmware, 99% på att det är problemet

Sorry, missa ditt inlägg om det

Det finns två firmware att uppdatera.

Datorns, hittas hos Apple Com
Diskens, sök hos tillverkaren.

Den jag nämner högre upp är att det var datorernas fw som uppgraderades.

Har installerat alla uppdateringar osv från apple tidigare, när jag laddar och försöker igen så står det "den här programvaran stöds inte av din dator". Så antar att jag inte behöver installera det igen?

Kan tillägga att datorn är köpt i Juli.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-05 12:52

BlackMagics resultat kan inte jämföras med specsens från OCZ:

"The latest Blackmagic uses incompressible data. These drives do not handle compressible and incompressible data at the same speed."

Men dina resultat är ändå i det sämre laget.

OCZ Vertex 2 in a 15" i7 benchmarks - MacRumors Forums

1
Bevaka tråden