Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook (2006) orkar inte driva 46" lcd-tv

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min MacBook, intel core duo (alltså utan en 2:a i mitten) 2GHz och 2GB RAM 667MHz, klarar inte av att visa filmer på min samsung 46" lcd-tv. Även när det handlar om gamla scrubs-avsnitt (.avi) på >200MB hackar bilden så mycket, eller flyter dåligt om man så vill, att det inte går att kolla på. Ligger väl på max 360p och kasst ljud, så absolut inga tunga filer. HD-material är bara att glömma, då hänger den sig direkt.

Dock klarar den 720p utan problem på den egna skärmen.

Min iPhone 4 klarar ju att visa 720p på samma tv genom samma HDMI-kabel, så det känns ologiskt att lösningen skulle vara så simpel att hårdvaran är för klen.

Försöker köra plex från media-server på datorn via iPhone/iPad men den pausar var femte sekund. Detta fungerade fint när jag körde via min iMac (2010).

Så, tror ni det går att lösa problemet och få den att orka visa videomaterial på tv:n? I dagsläget måste jag lägga över det till iphonen eller ipaden och köra från dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-03 16:43

Kör du skärmdubblering (spegling) eller blir teven en andra skärm med eget innehåll? Det är ju dubbelt så jobbigt för datorn att stöda två skärmar samtidigt.
Om du inte vill köra spegling så prova att slå igen locket på laptopen (stäng av sleep mode för stängt lock, annars somnar den likt Törnrosa) eller starta om med teven inkopplad, så att den blir enda skärm.
Berätta gärna om det löste problemet.

Ursprungligen av alamode:

Kör du skärmdubblering (spegling) eller blir teven en andra skärm med eget innehåll? Det är ju dubbelt så jobbigt för datorn att stöda två skärmar samtidigt.
Om du inte vill köra spegling så prova att slå igen locket på laptopen (stäng av sleep mode för stängt lock, annars somnar den likt Törnrosa) eller starta om med teven inkopplad, så att den blir enda skärm.
Berätta gärna om det löste problemet.

Har alltid kört dem som två olika. Ska prova skärmspegling. Fast å andra sidan, när jag drar över vlc-fönstret till tv:n och dubbelklickar (startar helskärm) slocknar ju datorns skärm.

Inga andra förslag? Inställningar av någon form kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-03 18:08

Den sekundära skärmen behandlas helt säkert sekundärt så länge den första skärmen är påslagen. Även om den visar svart så tar den upp minne och även datorkraft. Prova att dra över muspekaren till laptopskärmen när du kör VLC i fullskärmsläge så ser du muspekaren röra sig där. Ergo, skärmen är aktiv, fast den visar bara svarta pixlar och drar ner bakgrundsbelysningen.

Tänk på att när du skärmspeglar så får du välja antingen tevens upplösning eller laptopskärmens upplösning i inställningarna, och den skärm som matas med "fel" upplösning kommer då stretcha eller krympa bilden, vilket kan bli ganska fult. Ska teven se bra ut måste du alltså välja tevens upplösning, och laptopskärmen kommer se mindre bra ut.

Hur är det med plex då? Är det helt enkelt bättre hårdvara som gäller där?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-04 18:26

Ingen aning, jag kör inte Plex. Provade du att skärmspegla? Vad hände?

Ett annat tips om filmen hackar och du överför filerna du tittar på via Wifi, är att se vad annat som körs i det trådlösa nätet. Jag brukar få välja mellan att streama film, köra Skypevideosamtal eller göra online backup, kan inte köra alla samtidigt med bra resultat.

Kör du programmet Aktivitetsrapport (Activity Monitor i Utilities) när videon hackar så kan du se om det är CPU eller minne som slår i taket, eller om nåt annat program ligger och suger kraft. Är det ingetdera så är nog helt enkelt grafikkortet för svagt.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-12-05 23:24

Enligt Mactracker så ska den orka med att driva en extern skärm i upplösningen 1920x1200. Sen har den ju inget med storleken på TV:n, allt har med upplösningen att göra. Att köra 1920x1200 på en 4" skärm är precis lika krävande som att göra det på 400"

1
Bevaka tråden