Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

13 sidor i sekunden!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mina förhoppningar om att server skulle stå och skratta åt antalet besökare grusades ganska mycket - vilket alla som besökt 99mac under kvällen lätt inser.

Under perioden 19.00 - 21.00 serverade vi 13 forumsidor i sekunden (totalt ca 92.178 sidor på två timmar)

Nu ska jag fundera och bygga så att vi pallar minst fyra gånger så mycket till nästa lansering.

Senast redigerat 2003-06-24 12:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Nu ska jag fundera och bygga så att vi pallar minst fyra gånger så mycket till nästa lansering.

Du snackade om ett kluster i en annan tråd - varför inte en Powermac G5?

Att macnytt inte pallade trycket beror ju bara på en sak: Lasso (förlåt, kunde inte låta bli)

Johan S skrev:
Jag är nyfiken Martin.
Du postade här om dagen en skärmdump från Task manager på ett 4-way system. Är det den burken som 99mac rullar på?

Om så, en följdfråga.. Är de hårdvaran eller mjukvaran eller bandbredden som sätter stopp vid sånna här tillfällen som WWDC?

Vi har ett 2-way Xeon system med Hyperthreading (blir 4 pluggar i Task Manager) och Ultra320 SCSI RAID-5 med 15.000rpm diskar.

Enligt min analys kan vi fyrdubbla kapaciteten genom att:

- Använda Apache webbserver (vi kör ju PHP som är optimerat för Apache - körs som modul)

- Kompilera om PHP så att vi kan köra Zlib kompression (cache) så att inte varje besök/anrop går till MySQL.

- Bygga om/optimera siten innan dessa superkvällar, ta bort banners och kostsamma (räknat i Query:s) funktioner.

Det hade varit ganska enkelt att sätta upp tre webbservrar med lastbalansering mot en MySQL - mest för att se hur fort det går. Det är ju inte ofta man får chansen att ta emot precis hur mycket trafik som helst.

Att gå ner på statisk HTML är ju trist (men effektivt) - roligare att använda tillfällena att testa ny hårdvara!

Ps. Bandbredden var inte ett problem, trots att vi bara har en 2Mbit lina just nu.

Var som jag trodde då..

Vilka specs man än tittar på så klarar IIS inte måttet om man jämför med Apache. Inte på hårdvara av samma prisklass iaf.

En migrering till Apache kan nog göra susen för prestandan när man belastas med så pass mycke trafik som vid dessa tillfällen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Var som jag trodde då..

Vilka specs man än tittar på så klarar IIS inte måttet om man jämför med Apache. Inte på hårdvara av samma prisklass iaf.

En migrering till Apache kan nog göra susen för prestandan när man belastas med så pass mycke trafik som vid dessa tillfällen.

Det är inte IIS som är långsammare än Apache utan att PHP fungerar som en modul i Apache (precis som ASP är en modul i IIS).

Microsoft har inte direkt satsat på att få PHP integrerat eftersom dom vill sälja sina .ASP och .NET lösningar. Det finns en PHP ISAPI-modul för IIS men den har jag inte vågat testa ännu (med tanke på hur bra Perl ISAPI fungerade för ett år sedan - servern gick på _knäna_ pga dåligt programmerad modul).

Om det gäller att servera statiska sidor tror jag att både Apache och IIS serverar enorma mängder data (linan är begränsningen).

Så här står det på PHP.net:
http://www.php.net/manual/sv/install.iis.php

ISAPI php locks dllhost and IIS goes into deadlock. One by one many thread goes into deadlock and IIS doesnt perform well. I was using PHP as CGI which definately was working well but on compromise of resources. CGI is very resource intensive. But CGI doesnt lock IIS.

ISAPI is better then CGI because once instance of CGI is an instance of executable file PHP.exe. It occupies lots of resources. On proper web servers it should never be configured as CGI, ISAPI is fast, safe, less resource intensive. Sometimes CGI fails to remove PHP.exe from memory, this will keep on creating more and more instances per page call and after sometime your computer will starve for memory.

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Du snackade om ett kluster i en annan tråd - varför inte en Powermac G5?

Jag skulle gärna köpa en G5 - men jag vet inte hur jag ska ha råd med det tyvärr...

Den server vi använder idag ligger på ca 45.000,- exkl moms ny men jag jobbar ju med återtag så jag tog över den efter ett IT-konsultbolag som inte längre finns kvar. Priset var betydligt bättre än 45k

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Du snackade om ett kluster i en annan tråd - varför inte en Powermac G5?

Att macnytt inte pallade trycket beror ju bara på en sak: Lasso (förlåt, kunde inte låta bli)

*skrattar* Jaa, någon gång ska MacNytt gå ner och 99mac klara trycket, eftersom det alltid har varit tvärt om på alla keynotes tidigare. *ler glatt*

Jag har Patric på min ICQ-lista sedan länge och vi brukar alltid retas med varandra - allt snack om att MacNytt inte klarade av att hålla sig uppe osv är ju på skoj (någon skickade PM till mig och var mycket upprörd).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag skulle gärna köpa en G5 - men jag vet inte hur jag ska ha råd med det tyvärr...

Då får vi väl sponsra ihop till en.....Apple får pröjsa hälften och 99mac-medlemmarna står för resten! Det ska väl vara själva f*n att 99mac ska rulla på en PC.:D

Fast den nuvarande servern verkar å andra sidan vara extremt stabil....men ändå, det är en principsak....;)

Jag tror det blir mycket svårt att samla ihop pengar till en server - tänk vad en Xserve G5 kommer att kosta...

Dessutom känns det ju som att investerade pengar ska läggas på nya tjänster - 3.0 uppgraderingen (vBulletin) och galleriet (Photopost) är helt finansierade genom 99kr-bidrag ifrån medlemmar.

När jag blir snuskigt rik ska jag sponsra 99mac med en värstingserver a´la Apple + mjukvaran vi behöver.

Om jag får mitt medlemsnamn i guldfärg vill säga....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Det ska väl vara själva f*n att 99mac ska rulla på en PC

...tycker mest att det är synd att php körs under iis, på windows...

php känner sig nog mer hemmastadgad i *nix

1
Bevaka tråden