Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC har problem att öppna filer från delad mapp på Mac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett knivigt problem på halsen.
Vi har en MacMini som kör Lion 10.7.2. På den har vi en mapp som alla på företaget delar. Om man från en PC försöker exempelvis öppna en Excel-fil får man upp ett felmeddelande att filen inte kan öppnas för att den är skadad eller inte tillgänglig. Mappen ifråga har jag satt som att alla har läs- och skrivrättigheter. Det går utmärkt att kopiera filen, öppna den lokalt på sin PC och sedan spara tillbaka den på Macen, men det är lite omständligt. För en typ av filer provade vi att flytta in mappen under ett Windows-OS som vi kör virtuellt på Macen och då kommer man åt alla filer utan problem, men visst ska man kunna dela ut filer från en Mac till PC i nätverket?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-03 12:37

Det beror väl på vilket filsystem den ligger under. Har du HFS+ på Macen kan inte Windows läsa den utan tredjepartsprogram.
MacDrive är ett bra sådant, tycker jag.
Ett annat sätt är att lägga filen på en NAS eller filserver, som kan köra t ex Samba.

Edit: Jag kollade nu under Systeminställninger och Delning. Klicka på Alternativ, och kolla så du har "Dela filer och mappar med SMB" påslaget. Och lagt till de användare med lösenord, som ska ha tillgång till filen.

Ursprungligen av kenjon:

Det beror väl på vilket filsystem den ligger under. Har du HFS+ på Macen kan inte Windows läsa den utan tredjepartsprogram.

Det har inte något med filsystem alls att göra när man delar ut över nätverket då värden tar hand om filsystem Kenjon.

Därför kan man "utan större problem" dela filer mellan Windows, OSX, Linux, BSD etc.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-03 14:30

Nja, om man kryssar i SMB som jag skrev i min Editering...

Ursprungligen av kenjon:

Edit: Jag kollade nu under Systeminställninger och Delning. Klicka på Alternativ, och kolla så du har "Dela filer och mappar med SMB" påslaget. Och lagt till de användare med lösenord, som ska ha tillgång till filen.

Ursprungligen av kenjon:

Nja, om man kryssar i SMB som jag skrev i min Editering...

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har ett knivigt problem på halsen.
Vi har en MacMini som kör Lion 10.7.2. På den har vi en mapp som alla på företaget delar. Om man från en PC försöker exempelvis öppna en Excel-fil får man upp ett felmeddelande att filen inte kan öppnas för att den är skadad eller inte tillgänglig. Mappen ifråga har jag satt som att alla har läs- och skrivrättigheter. Det går utmärkt att kopiera filen, öppna den lokalt på sin PC och sedan spara tillbaka den på Macen, men det är lite omständligt. För en typ av filer provade vi att flytta in mappen under ett Windows-OS som vi kör virtuellt på Macen och då kommer man åt alla filer utan problem, men visst ska man kunna dela ut filer från en Mac till PC i nätverket?

Detta har han självklart redan gjort.
Det är något annat som spökar.

pmarriott vad säger konsolen när ni försöker komma åt filen? Dvs om den säger något alls.

Konsolen? Det som händer är att man får ett meddelande att filen inte kan öppnas eller att den är skadad eller att serven inte kan lokaliseras, eller att serven inte svarar. Problemet uppstår till exempel när man ska öppna en excel-fil som ligger på Macen. Det går alldeles utmärkt att kopiera över filen och sedan skriva tillbaka den uppdaterade filen till Macen när man har gjort vad man ska i den, men det blir som sagt lite bökigt. Vi vill helt enkelt nyttja Macens hårddisk som en NAS på nätverket till vilken alla ska ha obegränsade rättigheter. Det ska inte läggas upp några användare etc.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-03 22:40

För ett år sedan eller så, stod det i en tråd att Office hade problem med att jobba med filer som inte ligger på lokala diskar. Ev beroende på temp-filsproblem.... Jag tror inte jag såg någon lösning på det.

Ursprungligen av kenjon:

För ett år sedan eller så, stod det i en tråd att Office hade problem med att jobba med filer som inte ligger på lokala diskar. Ev beroende på temp-filsproblem.... Jag tror inte jag såg någon lösning på det.

Problemet gäller inte bara Office. Avery's etikettprogram kan inte öppna filer från Macen, bara om man först kopierar filen. Om jag flyttar mappen till Windows som jag kör virtuellt på Macen funkar det klockrent.

Om du vill experimentera lite kan du alltid installera samba i OSX. Men det innebär en del extra pillande.
Bra att Apple skapade en egen inhouse kompatibel CIFS men den är inte felfri i Lion.

1
Bevaka tråden