Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluter iPhone/iPad - Lion fryser

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-12 17:27

Jag har fått ett väldigt jobbigt problem. Så snart jag ansluter min iPhone eller iPad med USB-kabeln till min 13" Macbook Pro (Mid '09, kör 10.7.1) så tar det inte mer än ca en minut innan allting fryser. Då menar jag allt, muspekaren rör sig inte och jag kan inte påverka något alls utan tvingas stänga av datorn tvärt. Det visas även en del grafiska fel på skärmen när den har frusit, små streckade linjer...se nedan på fotot jag tog när det hände senast.

Jag har sökt en del på problematiken men lyckas inte hitta något vettigt kring det och inga potentiella lösningar.

Vad tror ni?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-29 18:57

201 visningar men inte ETT ENDA inlägg.

En liten uppdatering, detta sker nu väldigt ofta och utan att jag har någonting anslutet via USB. Nu för ca 15 minuter sedan skedde det igen, med en twist - ett oerhört märkligt ljud kom från datorn!

Se följande klipp som jag spelade in när det hände -

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-11-29 21:31

Låter ungefär som ett switchat nätaggregat.
Fanns det inte ett par personer som hade problem när de anslöt iPhone till MB/MBP för ett tag sedan?

Problem som krascher/omstart av datorn alltså.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-29 21:37

Switchat nätaggregat? Vad menar du med "switchat"?

Jag tar med glädje emot all kunnig input jag kan få gällande detta så man kan komma fram till orsaken och få en snabb/bra/billig lösning på det hela.

  • Medlem
  • 2011-12-03 07:20

Låter det lika konstigt när du har nätadaptern/laddaren ansluten?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-04 08:34
Ursprungligen av Korsriddaren:

Låter det lika konstigt när du har nätadaptern/laddaren ansluten?

Ja, jag har i stort sett alltid nätadaptern ansluten till datorn.

Ursprungligen av mattiL:

Jo jag hitade en del om folk som haft problem när de anslöt sin iPhone till MBP, men det var relaterat till tethering.
Har du Tethering aktiverat i telefonen?

(sökte på google, kernel panic tethering site:99.se)

Min kommentar om det skumma ljudet du fått, förr i tiden var matningsdonen uppbyggda med transformatorer, men dessa var tunga och ersattes med transistor-teknik, dessa kallades switchade nätaggregat och det är det som används på i stort sett alla apparate nu för tiden.
Dessa nätaggregat kan surra på samma vis som ljudet i din film, särskilt då det belastas ordentligt.

Aktiverat är det väl, dock använder jag det ALDRIG. Dessutom, dessa frysningar kommer nu också ofta utan att iPhone/iPad är ansluten till datorn.

Ursprungligen av mattiL:

Nja, det var mest på detta "Så snart jag ansluter min iPhone eller iPad med USB-kabeln till min 13 Macbook Pro" som jag triggade, dvs att datorn fryser.
(Miss-)Ljudet ser jag som möjligen sekundärt, om det nu inte indikerar fel på någon intern spänningskonvertering då..

Ursprungligen av illerG:

Prova att stänga av WiFi och sedan se om det hänger sig efter att du ansluter.
Om du inte gjort det innan...

Missljudet i videon, kan det vara musik du spelade samtidigt som du anslöt iphone/ipad?

Stänga av WiFi på iPhone? Varför, hur resonerar du här?

Nej, jag spelade inte någon musik på datorn eller på anslutande enhet...tycker du verkligen att det ljudet lät som musik?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-12-03 14:49

Jo jag hitade en del om folk som haft problem när de anslöt sin iPhone till MBP, men det var relaterat till tethering.
Har du Tethering aktiverat i telefonen?

(sökte på google, kernel panic tethering site:99.se)

Min kommentar om det skumma ljudet du fått, förr i tiden var matningsdonen uppbyggda med transformatorer, men dessa var tunga och ersattes med transistor-teknik, dessa kallades switchade nätaggregat och det är det som används på i stort sett alla apparate nu för tiden.
Dessa nätaggregat kan surra på samma vis som ljudet i din film, särskilt då det belastas ordentligt.

  • Medlem
  • 2011-12-03 15:30
Ursprungligen av mattiL:

Jo jag hitade en del om folk som haft problem när de anslöt sin iPhone till MBP, men det var relaterat till tethering.
Har du Tethering aktiverat i telefonen?

(sökte på google, kernel panic tethering site:99.se)

Min kommentar om det skumma ljudet du fått, förr i tiden var matningsdonen uppbyggda med transformatorer, men dessa var tunga och ersattes med transistor-teknik, dessa kallades switchade nätaggregat och det är det som används på i stort sett alla apparate nu för tiden.
Dessa nätaggregat kan surra på samma vis som ljudet i din film, särskilt då det belastas ordentligt.

Men om man tittar på bilden, så är den inte ansluten till laddaren, så då är det väl inte tillämpligt?!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-12-03 16:16

Nja, det var mest på detta "Så snart jag ansluter min iPhone eller iPad med USB-kabeln till min 13 Macbook Pro" som jag triggade, dvs att datorn fryser.
(Miss-)Ljudet ser jag som möjligen sekundärt, om det nu inte indikerar fel på någon intern spänningskonvertering då..

Prova att stänga av WiFi och sedan se om det hänger sig efter att du ansluter.
Om du inte gjort det innan...

Missljudet i videon, kan det vara musik du spelade samtidigt som du anslöt iphone/ipad?

Stänga av WiFi på din Mac menade jag men ja what the heck. Felsökning är att stänga av allt man inte använder för stunden!

När en dator låser sig under tiden den spelar musik så kan sista sekunden eller millisekunder spelas i oändlig loop i ett ljudkort oberoende Operativsystem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-04 15:11
Ursprungligen av illerG:

Stänga av WiFi på din Mac menade jag men ja what the heck. Felsökning är att stänga av allt man inte använder för stunden!

När en dator låser sig under tiden den spelar musik så kan sista sekunden eller millisekunder spelas i oändlig loop i ett ljudkort oberoende Operativsystem.

Ah, ok...dock är WiFi inte igång på min Mac, det är det aldrig då jag alltid använder Ethernet.

Fortsätt stänga av annat. Ex. ethernet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-05 08:52

Sure men hur hjälper det mig? Om vi ponerar att det är orsaken till problemet så kan jag ju inte lösa det själv utan måste ändå lämna in den. Jag kan ju inte vara utan internetanslutning.

Ursprungligen av zinned:

Sure men hur hjälper det mig?

Felsökning först! Lösningar senare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-05 14:36

Airport, USBdongle....

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-12-05 14:43

Har du provat köra Apple hardware test?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-05 15:34
Ursprungligen av kainen:

Har du provat köra Apple hardware test?

Nej, det har jag inte. Är det följande du menar?

Citat:

Så här startar du datorn med Apple Hardware Test:

  1. Starta om datorn genom att trycka på strömbrytaren.

  2. Håll ned D-tangenten innan den grå startbilden visas. För att kunna använda den här funktionen måste du ha en fungerande Internetanslutning.Obs!Vissa Macintosh-datorer som levererats med OS X Lion stöder användning av Apple Hardware Test via Internet. Dessa datorer startar till en Internetbaserad version av AHT (Apple Hardware Test) om hårddisken inte innehåller AHT (Apple Hardware Test).

  3. Efter ca en minut har Apple Hardware Test startats och maskinvarukonfigurationen kontrollerats. Medan starten och kontrollen pågår visas en ikon på skärmen:

  4. När kontrollen har slutförts väljer du ditt språk och klickar på högerpilen. Om du inte använder mus kan du välja språk med hjälp av piltangenterna. Tryck sedan på returtangenten.

  5. Apple Hardware Test-konsolen visas. Här kan du välja vilka diagnostiktester som ska utföras:

    • Om du vill utföra alla grundläggande tester klickar du på testknappen eller trycker på T-tangenten eller returtangenten.

    • Om du vill använda ett mer utförligt diagnostiktest markerar du kryssrutan för utökat test (Perform extended testing). Klicka därefter på testknappen.

Testresultatet visas i fönstret längst ned till höger i konsolen.
Du avslutar AHT genom att klicka på omstarts- eller avstängningsalternativet (Restart eller Shut Down) längst ned i fönstret.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-05 18:59

Ovanstående kör jag nu iaf. Snabbtest visade att allt var ok, nu kör jag utökat test och det känns som om den skulle ha fastnat då den står på "Testar minnet" och förfluten tid är 9 min 10 sek som snarare ska vara ca 25 minuter. Tiden har iaf inte uppdaterats på en kvart men jag kan fortfarande röra muspekaren.

Ni som har erfarenhet av AHT (Apple Hardware Test), är detta normalt?

körde ram-test en gång - på 32gb. det tog hela natten - typ 6-7 timmar.
det sorgliga är att även detta ramtest är osäkert - det hittar ofta inga fel på korrupta ram-minnen.
korrupt ram - den vanligaste hårdvarustrul-skiten - är ett h-e. uteslutningmetoden gäller - plocka i och plocka ur...har man slumpfel som dyker upp random så ger man upp och köper helt ny uppsättning ram och krossar dom gamla med cermoniella och aggressiva ritualer och hammare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-05 20:16
Ursprungligen av Zimmerman:

har man slumpfel som dyker upp random så ger man upp och köper helt ny uppsättning ram och krossar dom gamla med cermoniella och aggressiva ritualer och hammare.

Kan bli så...får se hur det slutar

Om man nu ska byta minnen, igen, vilka ska man då köpa till denna MBP från sent '09? Jag vet att frågan kommer stup i ett om olika maskiner, lite av samma anledning jag ställer frågan...vilka 2 x 4GB har folk bäst erfarenhet av? Om det nu blir så att jag köper nya nu igen så är jag inte sugen på att hamna i samma sits framöver.

  • Medlem
  • 2011-12-05 21:23
Ursprungligen av zinned:

Kan bli så...får se hur det slutar

Om man nu ska byta minnen, igen, vilka ska man då köpa till denna MBP från sent '09? Jag vet att frågan kommer stup i ett om olika maskiner, lite av samma anledning jag ställer frågan...vilka 2 x 4GB har folk bäst erfarenhet av? Om det nu blir så att jag köper nya nu igen så är jag inte sugen på att hamna i samma sits framöver.

Om du vill slippa problem och få livstids garanti, så köper du minnen från Kingston!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-06 07:24

Då kostar det också skjortan

Det känns som om de flesta rekommenderar Crucial, tyvärr minns jag inte vilka jag köpte själv för ca tre-fyra månader sedan sedan. Dock tycker jag att det är konstigt om det skulle vara minnesrelaterat då detta problemet inte fanns där direkt efter att jag satt i de nya minnena.

Btw, jag körde denna utökade AHT under natten och den visade inte på något fel så jag har ingen aning om vad det kan vara.

  • Medlem
  • 2011-12-06 07:32
Ursprungligen av zinned:

Då kostar det också skjortan

Det känns som om de flesta rekommenderar Crucial, tyvärr minns jag inte vilka jag köpte själv för ca tre-fyra månader sedan sedan. Dock tycker jag att det är konstigt om det skulle vara minnesrelaterat då detta problemet inte fanns där direkt efter att jag satt i de nya minnena.

Btw, jag körde denna utökade AHT under natten och den visade inte på något fel så jag har ingen aning om vad det kan vara.

Kostar skjortan? Kingston kostar inte mer än andra minnen, men de är "bäst" enligt min mening.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-06 08:24

Hittade nu de minnen jag har installerade just nu, det var Corsair-minnen - JME Data / Corsair minne - 8 GB : 2 x 4 GB - SO DIMM 204-stifts - DDR3

Inte bra?

Vad det gäller Kingston-minnen så verkar det inte som att JME Data säljer dessa ens.

Corsairs minnen har det väl varit lite strul med till och från. Jag kör med Crucial, fungerar perfekt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-06 09:35

Okaj, man kanske ska byta ut dessa minnen innan man går så långt att man lämnar in datorn.

Problemet är dock att JME Data inte har dem tillgängliga, de är slut...både i webshoppen, alla butiker och hos leverantören. De är dessutom dubbelt så dyra som Corsairs minnen (?).

Har faktiskt ingen koll på priset. Beställde bara rakt av från Crucials hemsida.

Senast redigerat 2011-12-06 10:21
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-06 10:20
Ursprungligen av Capeman:

Har faktiskt ingen kollpå priset. Beställde bara rakt av från Crucials hemsida.

Hur lång tid tog det innan du fick dina minnen då?

Ursprungligen av zinned:

Hur lång tid tog det innan du fick dina minnen då?

Kanske två veckor, en och en halv... Något sådant.

Bevaka tråden