Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Suspekt dialogruta ber om lösenord i OS X

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-02 10:52

Jag kanske är paranoid, men nu när jag startade upp datorn så fick jag upp dialogrutan jag bifogat. Varför jag reagerar är att bilden med låset inte har någon koppling till något program eller symbol för OS X, det står bara att OS X vill göra ändringar och vill ha tillgång till nyckelringen "System". Dessutom poppar den upp varje gång jag tryckt bort den. Jag vet att virus inte förekommer mer än om man tillåter dem tillgång själv. Man flänger ju runt på en jävla massa sidor så det kan ju ha följt med något på något sätt. Jag vill bara vara på den säkra sidan innan jag fortskrider. Så, är det lugnt att fylla i dialogrutan, eller har jag sprungit på nått suspekt jag måst göra nåt åt?

tack på förhand.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-12-02 11:17

Har du ändrat lösenord för ditt konto, tex med installationsskivan?

Isåfall har lösenordet för nyckelringen inte ändrats, kika på http://support.apple.com/kb/HT1631?viewlocale=sv_SE

Senast redigerat 2011-12-02 12:23
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-04 14:51

Tack för svaret. Jag använder dock samma lösenord som jag alltid gjort och har inte ändrat det. Jag följde anvisningarna i länken men kan inte fullfölja då "ändra lösenord för nyckelring "system"" är grå och oklickbar (Nyckelhanterare->Redigera->Ändra lösenord för nyckelring...). Stått ut med det nu ett tag men kan inte hitta någon direkt lösning.

Sådant där dyker upp lite då och då - Lion har en ny rättighetspolicy för mappar och filer (bl.a. i programmappen). Ofta är det program (även tredjepartare alltså) som vill göra ändringar i OSX - det handlar då om att det måste ändras på rättigheter på specifika mappar/filer.
Det är inget att oroa sig för - kör på, säg ja till allt :-).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-04 15:25

Hehe, oki då får jag stå ut.

Vad fint att folk är så snälla och hjälpsamma på det här forumet. Jag hade nog själv freakat ut om jag stött på en sådan här sak.

1
Bevaka tråden