Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Operation: rädda 4400:an!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, nu är det kris. All hjälp välkommnas verkligen!

Min farfars 4400:a konstrar. Och den konstrar som bara en 4400:a kan göra. Hur jag en försöker starta upp den så fryser skärmen efter det att alla tillägg laddats in och skrivbordbakgrunsfärgen uppenbarat sig. Några ikoner, HD:n, menyer etc hinner inte komma fram innan allt slutar ladda. Det ända jag ser är klockan (!) upp till höger.

Jag har testat:
* Start från OS-skivor:
8.0
8.1
8.5
9.2 (gick ej, OS för nytt?)

* Start från Wallstreet som kan agera SCSI-bus till 4400:an. Då kom ikonerna från PowerBookens HD upp, men ej HD-ikon och skrivbordsobjekt för den interna HDn. Alls stannar, klockan snurrar.
* Jag kan t.o.m. starta med den interna HD:n. allt går bra till skrivbordet ska visas, som sagt.
* Start utan tillägg (shift och mellanslagsmetoden)
* Nollställt PR-Ram:en

Vad är fel? detta känns inte helt mjukvarurelaterat eftersom at jag får samma fel OAVSETT HUR JAG STARTAR UPP BURKEN. Mystiskt...

All hjälp behövs ! Tack på förhand! // Johannes

Jag har två 4400:or på lagret...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 19:14

Testa att kasta Finder-inställningarna ur Systemmapp : Programinställningar och starta om.

Eller testa att bygga om skrivbordet. (Alt-Äpple under uppstart, borde fråga dig om du vill bygga om skrivbordet innan datorn hänger sig. Verkar ju ha med "skrivbordsfilen" (eller databasen eller vad det heter, minne inte) att göra eftersom problemet uppstår även när du startar från andra skivor med annan Finder och andra programinställningsfiler.
Ett annat sätt kan vara Disk Warrior som jag tror är bra på såntdär.
Kanske måste boota upp utan disken inkopplad för att kunna köra programmet. Sedan får man strömsätta den i efterhand. Tror det går bra, men jag är inte nån klippa på hur IDE-tekniken och bussen fungerar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-24 20:14

Eftersom du lyckas starta med extern hårddisk (Wallstreet), men intern HD 4400 är osynligt.
Det är med största troligen att intern HD har blivit allvarligt mjukvaruskadad.
Man bör köra räddningsprogram för att hitta osynliga data.

1
Bevaka tråden