Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte se filer på extern hårddisk efter formatering av datorn.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite smått panik efter att ha säkerhetskopierat mina filer till en extern hårddisk jag fick av min bror.
Han har använt den till en pc men jag kunde lägga över alla filer utan problem och läsa dem efteråt också.

Nu formaterade jag min MacBook Air för att lösgöra lite plats och ja, man har väl lärt sig att göra det nån gång ibland.

Problemet är att nu kan jag inte ens se mappen jag skapade på hårddisken, det står att det finns en fil där och jag kan markera den med ⌘A och försöka öppna den med ⌘O men då får jag "Ett oväntat fel uppstod (felkod -43)".

Jag har både NTFS och MacFUSE installerat vilket har hjälpt mig med externa hårddiskar förr men det hjälper visst inte nu.

MacBook Air
1.6 GHz Intel Core 2 Duo
Mac OS X 10.5.8

Hårddisk:
Deltaco MAP DL21US
(tror att det är ett hårddiskchassi och hårddisken som sitter i är plockad från en gammal pc-laptop)

Fantastiskt tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-12-02 02:36

Har du testa att dra hela mappen till Airen och öppna den där i stället?

  • Medlem
  • 2011-12-02 04:22
Ursprungligen av _Christina:

Nu formaterade jag min MacBook Air för att lösgöra lite plats och ja, man har väl lärt sig att göra det nån gång ibland.

På PC ja, på en Mac, nej!

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2011-12-02 06:17

Ibland blir det såhär bara. Kör en omstart.

Edit: Apropå det där med PC och Mac så upplever jag det som även Macar mår bra av att blåsas på innehållet någon gång ibland. Det är bara dumt att tro att man inte skulle samla på sig en massa skit bara för att man kör Mac OS X.

Och ska man lagra Mac-data på en extern disk är det HFS+ som gäller, finns ingen anledning att använda någon annan filkatalog alls.

Ursprungligen av T-1000:

Ibland blir det såhär bara. Kör en omstart.

Edit: Apropå det där med PC och Mac så upplever jag det som även Macar mår bra av att blåsas på innehållet någon gång ibland. Det är bara dumt att tro att man inte skulle samla på sig en massa skit bara för att man kör Mac OS X.

Och ska man lagra Mac-data på en extern disk är det HFS+ som gäller, finns ingen anledning att använda någon annan filkatalog alls.

Nja, Macarna mår inte sämre av att "gammalt mög i hörnen" ligger kvar. Allmän vän av ordning kan ju tycka att efter 5 år med installationer osv så kan man kanske få bort en del som tar PLATS - men det är ju en annan femma.
Aldrig på den här sidan år 2000 installerat om OS'et på maskinen för att få en "friskare" burk.

Skall man lagra data på en extern disk finns det mängder med skäl att välja annat än HFS+ (MacOS Extended), t ex om man interagerar med PC-folk på regelbunden basis.

  • Avstängd
  • 2011-12-02 13:57

Hur har du säkerhets-kopierat dina filer till den lösa hårdisken?

Tack för svaren och tipsen! Efter ett tags krånglande beslutade jag mig för att köra en recovery med Data Rescue 3. Dock går det inte att öppna iTunesbiblioteket så jag måste fortfarande radera allt på telefonen och börja från scratch där också. Men jag kunde hitta rätt så mycket av grejerna jag hade förlorat!

På tal om att formatera så gör jag det endast för att lösgöra plats, har haft den här datorn sen början på 2008 och med en hårddisk på 80 GB så kan man behöva lite extra plats ibland.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-12-03 17:28

Det finns mycket bekvämare sätt att göra det på. Tex What Size som jag själv använder. Har som Goflorp nämnde aldrig formaterat eller ominstallerat MacOs förutom när det faktiskt strulade till sig i övergången till Lion. Detta på min iMac i7 som jag haft lite andra problem med skall tilläggas.

1
Bevaka tråden