Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail.app sparar inte utkast och skickade IMAP-mail

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-09 10:59

Hej,

Har efter lång tids strul med Entourage nu provat Macs egen mail ett tag, lite ovant i början men jag gillar den mer och mer.

Har ett litet krux bara, jag kör IMAP konfig men jag kan inte få mailen till att spara sända mail eller utkast. Är det mitt IMAP konto som strular, vill tro att skickade mail borde kunna sparas lokalt på min dator, har jag fel eller måste de ligga på servern?

Vet någon vart jag hittar de inställningarna om de finns?

Tack på förhand,

Jens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-15 20:28

Hej,

Har samma problem som du har/hade...
Fick du någon lösning på detta...?

//M

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-28 23:18

...samma här! Har funkat fint ända tills jag bytte webbhotell till crystone. Så fort jag börjar skriva ett mail så kommer det upp en dialogruta som talar om att mailet inte kunde sparas. Mina raderade brev är också helt borta (ligger inte i papperskorgen).

/Orson

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-11-25 19:36
Ursprungligen av Orson:

...samma här! Har funkat fint ända tills jag bytte webbhotell till crystone. Så fort jag börjar skriva ett mail så kommer det upp en dialogruta som talar om att mailet inte kunde sparas. Mina raderade brev är också helt borta (ligger inte i papperskorgen).

/Orson

När jag hade Tigern var jag "sådär" nöjd med crystone's webhotell, obefintlig mac-support men tjänsterna fungerade någorlunda och OK pris.

Efter uppgradering till Leoparden fungerar knappt något längre, åtminstone IMAP maien som är helt hopplös numera. Så fort jag hittat ett vettigt alternativ så byter jag direkt, för Mac-supporten lär ju knappast bli bättre heller?

Önskar Björnström kunde få lite fart med nya webpaket i mac.se tjänsten med bl.a. egen domän, ical sync m.m.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-17 10:46

Spökmail i Utkast

Brevlådan Utkast anger att den har brev i sig. När jag öppnar är det dock tomt. Vad göra??

  • Oregistrerad
  • 2007-11-25 19:46

99% (Lite vitsig) chans så är det problem med ditt webbohotell. Nog för att Apples mail har en ganska KASS IMAP funktion så tror jag inte den hittar på vad som helst.

Det mest troliga är att du inte har rätt att skapa mappar på imap servern där mail vill att dom ska skapas. Skapa en map under INBOX och välj sen den mappen i Apple mail att använda som "skickade mail mapp". Att du inte kan se dom mailen du har skickat låter också konstigt men kan beror på att dom bara lagras lokalt på något sätt. Logga in med webmail (om du har det) och kolla mappstrukturen där.

Hej.

Tar upp den här tråden. Jag kör Lion 10.7.1 och imap. Jag kan inte få mina skickade brev att sparas lokalt utan jag kan väjla att spara dom på servern men den blir full så jag måste ställa in så den tar bort skickade från servern efter 1 månad. Hur ställer jag in så alla utgående mail även sparas lokalt på min dator? Inboxen sparas utan problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-30 16:52

Är det inte bara att kryssa ur Spara skickade brev på servern under Mails Inställningar?

Ursprungligen av kenjon:

Är det inte bara att kryssa ur Spara skickade brev på servern under Mails Inställningar?

Är det så? Fantastiskt enkelt i så fall. Kan någon bekräfta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-30 20:25

Testa själv. Det funkar för mej.

Väljer jag på min dator hemma att "klicka ur" att spara på servern så om jag testar att skica ett mail så dyker det upp i "skickat" på datorn men EJ i skickat på min iphone.

Vad jag vill är att skickar jag ett mail så ska det finnas i "skickat" parat lokalt på min dator på jobber, min dator hemma, och min iphone. Precis som med inkorgen.

Går inte detta?

Men hamnar det ändå i "skickat-mappen" på alla mina datorer som är anslutna till IMAP-mailen?

För om man missar det så är det en jobbig kompromiss.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-01 23:17

Nej, du kan inte ha både och, utan antingen eller.

Tack för svaret Kenjon.

Jag går lite OT här och tycket till. Det är ju väldigt märkligt att man inte kan spara imap mail som är skickade både lokalt och på servern i tex en månad, när det funkar med inkorgen. Var ligger begränsningen?. Kan man på något enkelt sätt göra en lokal backup av sin "skickat-mapp" varje månad?

Jag kan väl inte vara den enda som är intresserad av det här?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-03 14:29

Så märkligt tycker jag inte det är. Med POP får du ner alla mail till din dator, och du måste sköta backup själv. Med IMAP ligger alla mailen kvar på Mailservern, mailoperatören sköter alltså all backup åt dej.
Under fliken Avancerat i Mails inställningar för konton finns en kryssruta för "Spara kopior av brev för läsning i frånkopplat läge". Jag vet inte om det gäller bara Inkorgen, eller alla mappar, testa.

Precis "Spara kopior..." sparar bara inkorgen vilket jag tycker är så konstigt. Hade den också sparat skickat så hade allt vart frid och fröjd.

Upplägget för mig är så att jag skickar en hel del mail som är stora ( fotograf = bilder) och jag har en dator hemma en på jobbet och en iphone. Så kan det vara skönt att från varje enhet kunna se vad jag skickat och tror mig skickat. Dock så är min mailtrafik ganska stor och jag har nästan fyllt min kvot hos min leverantör på 2 gig och den fylls snabbt så istället för att behöva betala mer så skulle jag gärna vilja kunna spara alla mail på mina två datorer istället för hos leverantören. Även när man är utomlands och inte är uppkopplad jämt så kan det vara skönt att ha tillgång till hela sitt skickade arkiv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-03 22:53

I Apples Mail går det inte. Leta efter alternativa program, testat PowerMail? Jag vet inte om det löser ditt problem, jag har inte haft det på många år. Men det var ganska finessrikt vad jag minns....

1
Bevaka tråden