Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av G3

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänker piffa upp min desktop-G3 lite, och funderade på med vad.

1) Större hårddisk. Hur stor kan man stoppa i utan trassel? Går 120Gb bra? Vilka är tystast?

2) Minne. Ja, det är väl bara att köpa lite PC100/PC133-minnen.

3) Processor. Är det lönt att köpa en accelerator? Jag har en 266 MHz. Den borde man väl kunna ta till 500 nånstans med ganska bra förbättring? Det kostar 2000 spänn på Macoteket. Andra alternativ? Eller är bussen (66 MHz) för långsam så det inte märks?

  • Medlem
  • 2003-06-23 15:00

Klockfrekvensen borde du utan problem kunna ställa på minst 300Mhz.

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Klockfrekvensen borde du utan problem kunna ställa på minst 300Mhz.

Jo, jag har hört det, men har aldrig försökt. Ställer man in det bara sådär? Kräver det inte att man är in och byter oscillator?

Men det är också en ganska mesig höjning. Jag är nog mer inne på att dubbla farten.

  • Medlem
  • 2003-06-23 15:29

Här och här finns det beskrivningar. Det enda man gör är att man lyfter bort jumperblocket och flyttar de små kopparbitarna till olika placeringar beroende på hur mycket man vill ta ut. Du kan också öka busshastigheten till 83Mhz men om du vill få ut mycket Mhz och ha en stabil maskin är det bättre att låta busshastigheten vara.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-23 16:07

Jag har haft flera stycken beiga G3 som jag uppgraderat. Vilken uppgradering man tycker ger mest valuta för pengarna kan absolut diskuteras, det beror såklart mycket på vad man vill göra med datorn.
Överklockade oxo två stycken G3/266 till 300 resp 333MHZ, inget däröver var stabilt.

Processor:
En G3/500 gör ett stort lyft!

RAM-minne:
I OS 9 brukar man märka när det saknas RAM. Med OSX kan man inte få nog med RAM...

Hårddisk:
Originaldiskarna i beige G3 är riktigt tröga jämfört med nyare diskar. Tyvärr hänger datorns inbyggda ATA-buss inte med hastigheten hos nya diskar.
Jag har aldrig haft problem med kompatibilitet men xlr8yourmac's sökbara databas är ett *måste* innan man slår til och köper. Macoteket har rea på sitt enklaste ATA-PCI som löser det problemet, Acard ATA66 IDE PCI för 495:-.
Upp till 120 GB ska gå bra, med eller utan Acard-PCI kort. För märket på disken är svårare att ge råd. Maxtor/IBM-Hitachi/WD och Seagate brukar alla ha sina respektive för- och nackdelar. Passa på att skaffa en disk som roterar med 7200rpm om du köper ett Acard kort.

Grafikkort:
Jag rykte en gång ett ATI RAGE 128 från en blåvit G3 och installerade i en beige G3. Efteråt började fiskarna i skärmsläckaren Marine Aquarium att simma! En fantastisk skillnad, 50 ggr så snabbt kanske?
All 3D acceleration blir dramatiskt mycket bättre men i vanlig 2D är det inte så stor skillnad.

Blev du hjälpt?

  • Medlem
  • 2003-06-23 16:12
Citat:

Jag har aldrig haft problem med kompatibilitet men xlr8yourmac's sökbara databas är ett *måste* innan man slår til och köper. Macoteket har rea på sitt enklaste ATA-PCI som löser det problemet, Acard ATA66 IDE PCI för 495:-

Orkar inte söka...:D Vet du om det kortet är kompatibelt med X?

Citat:

Skrevs ursprungligen av zink
Blev du hjälpt?

I högsta grad! Taxi mycket! Och till XedoZ för pekare till jumperinställningar.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-23 16:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Orkar inte söka...:D Vet du om det kortet är kompatibelt med X?

Jajamensann. Jag körde datorn med ATA-kortet både i 10.1 ch 10.2

Mac OS X har redan drivrutin
/System/Library/Extensions/ACard62xxM.kexk
- ACard 6260 är ATA/66
- Acard 6280 är ATA/133

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Jag tänker piffa upp min desktop-G3 lite, och funderade på med vad.

1) Större hårddisk. Hur stor kan man stoppa i utan trassel? Går 120Gb bra? Vilka är tystast?

2) Minne. Ja, det är väl bara att köpa lite PC100/PC133-minnen.

3) Processor. Är det lönt att köpa en accelerator? Jag har en 266 MHz. Den borde man väl kunna ta till 500 nånstans med ganska bra förbättring? Det kostar 2000 spänn på Macoteket. Andra alternativ? Eller är bussen (66 MHz) för långsam så det inte märks?

Hej

mitt råd är att du köper en begagnad G4 av senare modeler som du har råd med uppgradera inte denna dator det är inte värt i mitt tycke,

sen kan du sälja G3 eller använda den som router eller server för FTP eller din hemsida

jag har uppraderat mitt MT G3 266 till G4 350Mhz

byt ut HD till IBM 40 GB =1500:-
sen byte jag ut CD rom till DVD rom =600:-
sen köpte jag sonnet trio kort usb/FW/IDE kontroller 1500:- beg
ram minne från 64 Mb till 128 Mb, sen la jag till 256 Mb 500:- +650 :-

köpte grafik kort (matrox MGA storm R2) 150:- beg =en billig sådant
nu kan jag använda två skärmar samtidigt

en scasi HD på 6 GB för OS X 700:- beg

summa är 5600:- och att nu behöver jag köpa en ny dator
därför att
kan inte spela DVD skivor och inte kan bränna sådant plus att ska man rippa musik till MP3 eller använda photoshop /IMovie / så blir segt och man får vänta på att dator ska bli klar med convertering

1
Bevaka tråden