Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kopiera filer till en path

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! jag är väldigt dålig på scriptande men jag behöver verkligen hjälp.

jag behöver "trycka" ut ett gäng word mallar till office 2011 till ett gäng datorer och för mig borde de ju vara enklast att användaren får en zip fil med filerna som packas upp på skrivbordet och användaren kör scriptet och vips så är det klart!

jag har försökt att leka lite med automator men får inte riktigt till det, eller så förstår jag inte helt hur jag ska göra.

Dessa mallar ska ligga i Library/application support/microsoft/office/user templates/my templates

samt några fonter och teman som ska till Library/application support/microsoft/office/user templates/my themes
samt Library/application support/microsoft/office/user templates/my fonts

vilket verktyg ska jag använda, applescript eller automator? och hur gör jag?

/anders

Ursprungligen av ahumle:

...men får inte riktigt till det...

Du får nog förklara lite mer i detalj vad du menar med "får inte till det".

Beskriv vad du har gjort och vilka resultat du har fått - så blir det förmodligen lättare för oss att hjälpa till.

jag har kommit så långt att jag tog ett applescript och tänkte modifiera det lite...

tell application "Finder"
set sfolder to folder choose folder with prompt "Choose the source folder"
delay 0.5
set tfolder to folder "XXXXX/application support/microsoft/office/user templates"
duplicate sfolder to tfolder
end tell

Jag vill att sfolder ska vara en mapp som ligger på Desktop, dock så är ju desktop en mapp som ligger under /users/namn/..... hur får man till det då eftersom jag inte vet userns namn? :s

samt destinationen är users/namn/library/blablabla... det står still hur jag ska göra.

** nu har jag lekt lite och har kommit fram till detta:
tell application "Finder"
set sfolder to folder "Templates" of folder "desktop" of home
delay 0.5
set tfolder to folder "application support/microsoft/office/user templates" of home
duplicate sfolder to tfolder
end tell

error ger mig: Finder got an error: Can’t get folder "application support/microsoft/office/user templates" of folder "mitt_namn" of folder "Users" of startup disk.

det är ju dit den ska, vad är det den inte hittar?!

Senast redigerat 2011-12-01 09:09
  • Medlem
  • 2011-12-01 09:19

Du ska kunna få "pathen" till användarens Desktop-mapp med:
set usersDesktop to path to desktop

På samma sätt ska du kunna få pathen till användarens Application Support med:
set usersAppSupport to path to application support

Sen undrar jag om du inte måste använda kolon (:) i.st.f. snedstreck (/) när du skriver en path som en sträng, dvs:
set tfolder to folder "application support:microsoft:office:user templates" of home

jag la till set tfolder to folder "application support:microsoft:office:user templates" of home men....

Finder got an error: Can’t get folder "application support:microsoft:office:user templates" of folder "xxx" of folder "Users" of startup disk.

variabeln home borde ju gå att använda.

jag förstår inte riktigt vart jag ska lägga till: set usersappsupport to path to application support någonstans hur hur jag ska skriva den? jag antar att "usersAppSupport är den text som ska ändras?

  • Medlem
  • 2011-12-01 11:49

My bad, path to application support resulterar i "pathen" till /Library/Application Support, inte den i användarens bibliotek.

Men felet i ditt script verkar vara enklare än så - du har glömt att lägga till "Library" i din path:
set tfolder to folder "Library:application support:microsoft:office:user templates" of home
borde görar susen.

haha ja, det funkade direkt, tack!

set myTemplateFolderPath to ((path to application support from user domain) as string) & "Microsoft:Office:Dokumentmallar:Mina mallar:"

tell application "Finder"
	set myFileToMove to alias ((desktop as string) & "MittMappNamn:MittFilNamn.dot")
	move myFileToMove to folder myTemplateFolderPath with replacing
end tell

den där kodsträngen är också intressant! tack så mycket

nu är jag tillbaka med en sista final touch, har inte haft tid att kolla på de här förens nu igen.

problemet jag har nu är att Om jag skulle ha en fil i mappen User templates så försvinner den helt och hållet. så om någon har gjort en mall så kommer den försvinna och det vill jag Inte. i windows när man gör en replace så behålls ju faktiskt dom filer som redan ligger i mappen, alternativt skrivs över.

tell application "Finder"
set sfolder to folder "User Templates" of folder "Templates" of folder "Downloads" of home
delay 0.5
set tfolder to folder "Library:application support:microsoft:office:" of home
move sfolder to tfolder with replacing
end tell

1
Bevaka tråden