Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem Mac Pro, skärmen slocknar!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-11-28 10:22

Hej,

Jag behöver lite hjälp av er proffs!
Min MacPro 3.1 (early 2008) har börjat att strula med följande problem:
Uppstarten fungerar smärtfritt,efter lite arbete med datorn (1minut>15minuter) så slocknar skärmen och datorn startar om. Ibland startar den upp igen utan problem, andra gånger kan den starta om tre-fyra gånger innan man är på banan igen.
För ca. två år sedan byttes grafikkortet (ATI X1900) till ett Nvida 8800GT, problemen var snarlika innan bytet dock dog det gamla kortet helt efter någon vecka.

Har ni några idéer om detta, kan det vara något annat problem?

Mvh // Martin

Ursprungligen av Figjam:

...så slocknar skärmen och datorn startar om...

Men då är väl inte problemet att skärmen slocknar (så som du har skrivit i trådens rubrik)?

Utan problemet är väl snarare att datorn startar om av sig själv?

Beskriv gärna lite mer i detalj vad det är som händer.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-11-28 11:36

Hej,

Mitt i ett pågående arbete försvinner skämsignalen, skärmen slocknar och går ner i viloläge, kort därefter startar datorn om. Inga felmeddelanden el. liknande. Det verkar dock som att efter 1-3 omstarter så är burken "stabil" och jag kan fortsätta att jobba ostört...

Surt att sånt här händer när garantin är borta, möjligen kanske kullander kan hjälpa till om det är grafikkortet (med lite välvilja och goodwill).

Mvh // Martin

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-11-28 20:43

Körde Apple Hardware Test, basic testet funkar utan problem, extended testet hänger sig vid 20minuter...

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-11-29 18:10

Ingen som har en aning?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-29 18:53

Du vet ju inte om det är grafikkortet som är problemet egentligen. Du vet bara att datorn startar om. Att skärmen slocknar innan omstart är helt normalt. Så en vanlig felsökning är väl det bästa.
Skapa en ny användare, händer det ändå? Installera om MacOS X, kanske över det gamla, eller på en annan eller omformaterad hårddisk (du har väl backup?), händer det ändå?
Extendedtestet hänger sej, vad håller den på med då, vilken hårdvara?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-11-30 22:57

Hej!

Jag har haft mina aningar om att det kan vara grafikkortet (isf. är det mitt tredje jag grillar). Men Extendedtestet hänger sig vid kontrollen av ram minnet. Hårdvaran är följande:
MacPro 3.1
Single 2.8 Quad-core Intel Xeon
10gb RAM 800MHz DDR2 FB-DIMM
Nvida 8800GT 512MB
Mac OS X Lion 10.7.2 (11C74)

Skall testa de sakerna du beskriver, tack för svaret!
Mvh // Martin

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-01 23:25

Hänger den sej vid RAMtestet är ju det en väldigt bra ledtråd!!!
har du mer än en kapsel? I så fall, ta ut en och testa igen. Kraschar den, sätt tillbaka den och ta ut en annan. Testa igen.
Av hårdvarufelen är RAMminnet det vanligaste, efter hårddiskar.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-12-04 13:17

Ok, jag skall testa detta. Har förljande uppsättning:
1+1gb (apple original)
2+2+2+2gb (kingston)

Mvh // Martin

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-12-08 08:31

Surt sa räven...
Efter att ha ryckt ur de extra minnesbankerna från Kingston och enbart använda apples original (2*1gb) så kan jag nu köra ett helt extended test utan problem. Kingston har slutat tillverka dessa minnen, och möjligen att jag kan få tillbaka mina pengar. Men några minnen har de ej längre!

Vilket märke rekommenderar ni?
Mvh // Martin

Crucial har alltid fungerat bra för mig, enkelt att beställa från deras hemsida.

Ja jag säger det samma. Crucial har jag köpt minnen från till min Mac Pro 2008 och det har funkat prima. De har tydligen rätt sorts kylflensar och sånt. Köpte lite olika minnen till min förra mac, bl.a. från Kingston och den betedde sig konstigt....

Till er som googlat er hit för att er Mac Pro 2008 släcker skärmen i några sekunder då och då eller om ingen bild visas alls så vill jag hänvisa till apples erkännande av att Radeon 2600 korten som följer med dessa macar kan ha fabriks-fel. Mac Pro (Early 2008): ATI Radeon HD 2600 XT video card with distorted video or no video OBS att garantiprogrammet löper ut efter tre år sedan inköpsdatum!

1
Bevaka tråden