Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-hub som klarar strömkrävande utrustning?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker en liten USB hub som inte behöver extern ström, men som klarar ström krävande utrustning som minneskortläsare, USB minne m.m.

Gärna med kort sladd. Jag har en MacBook Unibody med defekt högtalarkontakt så det interna ljudet kommer bara från ena högtalaren utan subwoofer, och nu har jag köpt en Ace (svensk design) Speaker Bar som tar ena USB porten, därav behovet.

Något förslag?

  • Avstängd
  • 2011-11-28 22:13

Jag köpte den här som funkar med och utan strömförsörjning (medföljer om man vill driva en hårdisk typ) och klarar mindre prylar som minnen mm, 1.2m kabel och 7 portar.
Tyvärr lirar den inte så bra med min MacPro då den av någon anledning väcker den ur vila hela tiden, men funkar bra med min Macbook Pro.

DELTACO USB-HUB 7-PORTAR USB 2.0 VIT

Ursprungligen av LaHe:

Jag köpte den här som funkar med och utan strömförsörjning (medföljer om man vill driva en hårdisk typ) och klarar mindre prylar som minnen mm, 1.2m kabel och 7 portar.

DELTACO USB-HUB 7-PORTAR USB 2.0 VIT

Jag skulle gärna kunna använda mina externa 2.5" hårddiskar (som drivs genom USB kabeln).

Hur är det med denna

DELTACO 4-PORTAR USB 2.0 KABEL-HUB (BLÄCKFISKKABEL)

Om inte, vad är det som gör att en hub tar så mycket ström ?

Finns det någon enkel hub som klarar detta?

  • Medlem
  • 2011-11-28 23:21
Ursprungligen av LaHe:

Jag köpte den här som funkar med och utan strömförsörjning (medföljer om man vill driva en hårdisk typ) och klarar mindre prylar som minnen mm, 1.2m kabel och 7 portar.
Tyvärr lirar den inte så bra med min MacPro då den av någon anledning väcker den ur vila hela tiden, men funkar bra med min Macbook Pro.

DELTACO USB-HUB 7-PORTAR USB 2.0 VIT

Denna har extern strömförsörjning och är mycket stark. Bästa hub jag någonsin haft! Köpte min på Kjell & Co.

Jag tror inte det har så mycket med hubben att göra utan porten den är kopplad till.
Vill man använda en USB-hub så tror jag det kräver att att man har en adapter kopplad till sin enhet, iaf om man har mer än 1 sak inkopplad.

Ursprungligen av keptang:

Jag tror inte det har så mycket med hubben att göra utan porten den är kopplad till.

Tack för svar och uppbackning.

Justering av frågan; kan någon rekommendera en "hub" som kan driva (minst) en sådan disk?

Ursprungligen av LCR:

Justering av frågan; kan någon rekommendera en "hub" som kan driva (minst) en sådan disk?

Det är bara en giltig fråga om USB-hubben har extern strömtillförsel.

Den kan inte driva något utan ta all ström från din dator.
Du kan max få ut 500 mA från USB-porten om den följer standarden. Uppmärksamma att vi pratar om porten i datorn där du tänkt ansluta hubben.
Vilket betyder att allt du ansluter till hubben sedan får dela på detta.

  • Avstängd
  • 2011-11-28 23:03

Ingen aning om bläckfisken, men annars som keptang säger... Klarar nog en HDD, men inget mer eller 2-3 småprylar utan extra ström...

Som keptang säger. Det har inget alls med hubben att göra utan det hela beror på hur mycket din dator kan leverera.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-30 10:34

Kjell&Co tar 100 kr mer än Dustin...

  • Avstängd
  • 2011-11-30 11:02

Du kan ju alltid komplettera USB:n med ett sånt här: Elverk 02.5 kva, KVM B 2500, 1-fas - 4.985kr : Lvngers Maskin

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-12-02 20:03
Ursprungligen av LaHe:

Du kan ju alltid komplettera USB:n med ett sånt här: Elverk 02.5 kva, KVM B 2500, 1-fas - 4.985kr : Lvngers Maskin

Då måste du även köpa öronproppar bättre med Honda EU10

En USB-hub som jag önskar är en som plockar ström från firewire där det finns gott om ström.

  • Avstängd
  • 2011-12-03 14:41

Den här ser ju inte så dum ut fast klarar väl inte fler strömkrävande pryttlar samtidigt: Moshi Universal Media Reader - Apple Store (Sverige)

…eller denna som verkar klara mer strömkrävande anslutningar och som är både 2x FW800/400 och 4xUSB2, kanske mer som LCR och Erik_J sökte: http://store.moshimonde.com/ilynx-800.html

Ursprungligen av LaHe:

…eller denna som verkar klara mer strömkrävande anslutningar och som är både 2x FW800/400 och 4xUSB2, kanske mer som LCR och Erik_J sökte: Moshi iLynx 800

Smart att använda Firewire porten till att även leverera ström till anslutna USB-enheter

  • Avstängd
  • 2011-12-04 01:02
Ursprungligen av LaHe:

…eller denna som verkar klara mer strömkrävande anslutningar och som är både 2x FW800/400 och 4xUSB2, kanske mer som LCR och Erik_J sökte: Moshi iLynx 800

Finns ju på Kullander också: Mac i Malm - Moshi iLynx 800 - FW/USB-hubb / Tillbehr / iMac / Datorer / Kullander Apple Premium Reseller

  • Avstängd
  • 2011-12-08 16:53

Köpte den här och verkar hålla måttet... 3 USB matade hårdiskar + en USB sticka utan problem, men suger ju rätt mycke kräm från MBP:s batteri... så för kortare sessioner utan laddaren till MBP:n funkar det ju...
Har inga FW400/800 enheter utan egen strömförsörjning men att ansluta och flytta filer gick utan problem.
Rätt snygg, men lite stor, men formen gör ju att den lätt slinker med iaf.
Enda nackdelen hitintills (eller "en fördel" kanske) är att sladdarna för USB/FW är fast monterade, fast det är väl att vara petig

[ATTACH="CONFIG"]31373[/ATTACH]

Edit: En timme uppkopplad så som på bilden utan att "vrålskyffla" filer fram och tillbaka tog ca 22% av MBP:ns batteri.. rätt skapligt ändå...

Senast redigerat 2011-12-08 17:53

Ang. form/storlek: Moshin är tänkt att sitta på en iMacs fot...

  • Avstängd
  • 2011-12-09 09:35
Ursprungligen av johan_tanying:

Ang. form/storlek: Moshin är tänkt att sitta på en iMacs fot...

Ah, undra ju över just formen men nu klarna det

1
Bevaka tråden