Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotlight vägrar indexera.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft problem med Spotlight enda sen jag uppdaterade till Lion (från Leopard till Snow Leopard och sen till Lion.)

Spotlight indexerar inte, och vad jag än söker på så får jag endast upp "sök efter "XXXX" på webben/Wiki." alternativen.

Av någon anledning så ligger "Roxio Converted Items" under Fliken Integritetsskydd, men även om jag försöker ta bort den, eller lägga till min HD för att få den att indexera om så får jag detta meddelande:

IntergritetslistfelObjektet kunde inte läggas till eller tas bort p.g.a. ett
okänt fel.

Jag läste tidigare om något terminal-kommando som gjorde att den indexerade om "manuellt", då fick jag upp att den indexerade, och när den var klar fungerade spotlight.

Men morgonen efter så hade den slutat fungerat igen. Och efter det har jag gett upp hoppet!

Någon som har en idé om vad som kan vara fel? Är det den gamla Leopard indexeringen som spökar?

Ingen som har någon idé?

Kan man ta bort indexeringen helt, om det är det som spökar!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-29 23:22

Vad var det för kommando du körde i terminalen? Har du prövat att reparera rättigheter från skivverktyget sedan du uppdaterade till Lion?

Om inte, så testa att reparera rättigheter och sedan indexera på nytt genom system prefrences.

Vad säger loggarna när du försöker att indexera på nytt från system prefrences? Man brukar kunna få något att gå på om man tittar där när felmeddelandet inte säger så mycket..

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-30 10:34

Lägg till hårddisken/diskarna i Systeminställningar--> Spotlight--> Integritetsskydd. Starta om och ta bort dom igen så kommer nog Spotlight att indexera igen.

@Konrad

Precis det jag har försökt, men vad jag än försöker lägga till (eller ta bort) i listan för Integritetsskydd, så får jag det felmeddelandet som jag skrev om ovan!

@MaxBB

Jag kommer inte alls ihåg, såg det på en engelsk blogg tror jag.. :/

reparera behörigheter har jag gjort, har inte hjälpt.

Loggarna vet jag inte hur man kollar!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-30 13:48

Kan du inte lägga till eller ta bort något, skulle jag nog installera om OS X. Gör du det ovanpå den gamla, raderas inget (du har väl backup ändå?).
Funkar inte det, formatera om och installera igen.

har haft mina aningar om att jag får installera om.. men vill helst ta det som sista alternativ..

Måste uppdatera lite..

Installerade en uppdatering till ett program idag, installern ville starta om datorn så jag lät den.

Nu efter denna omstart så fungerar helt plötsligt spotlight, får se hur länge det håller sig!

Och har nu märkt att spotlight inte fungerade ändå, den kunde bara visa vissa filer/program..

såg nu i "Om den här datorn" att i Lagrings menyn så visar den att HD'en bara består av "Övrigt"!

Finns det något sätt att få den att indexera om? Eller måste jag verkligen installera om hela systemet?

Det skall gå att radera Spotlights indexfil.
Spotlight börjar då om att bygga en ny fil.

Intressant tråd;
Force Spotlight to reindex drive - MacRumors Forums

Från apple själva

Spotlight: How to re-index folders or volumes

Att bara lägga till den i "Integritetsskydd" fungerar inte, får bara ett meddelande om att det inte går..

Och där har vi kommandot jag har använt en gång i tiden, "sudo mdutil"...

däremot vill den inte riktigt ändå :/

Detta kommer upp i Terminalen:

Last login: Sun Jan  8 20:19:40 on ttys000
Christophers-iMac:~ rosen888$ sudo mdutil -E/ 
Password:
mdutil: invalid option -- /
Usage: mdutil -pEsa -i (on|off) -d volume ...
    Utility to manage Spotlight indexes.
    -p             Publish metadata.
    -i (on|off)    Turn indexing on or off.
    -d             Disable Spotlight activity for volume (re-enable using -i on).
    -E             Erase and rebuild index.
    -s             Print indexing status.
    -a             Apply command to all volumes.
    -V vol         Apply command to all stores on the specified volume.
    -v             Display verbose information.
NOTE: Run as owner for network homes, otherwise run as root.
Christophers-iMac:~ rosen888$ sudo mdutil -i off / ; sudo mdutil -i on / 
/:
Error: unable to perform operation.  (-400)
    No index.
/:
Error: unable to perform operation.  (-400)
    No index.
Christophers-iMac:~ rosen888$

Där första dom första 15 raderna kommer från när jag skriver: sudo mdutil -E (hårddisken)

Dom sista 8 är från: sudo mdutil - i off (hårddisken) ; sudo mdutil - i on (hårddisken)

Det jag inte är säker på är om hårddisk namnet skall synas i terminalen, för som ni ser ovan så för jag endast ett "/" när jag drar in hårddisken..!
Då kan jag förstå att den inte kan indexera om.. Vad har hårddisken för namn annars.. (om man jämnför med en PC's /C

Går det att använda namnet på hårddisken istället får att dra in den från finder?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-09 15:58

Namnet på din mountade hårddiskar finns under
/Volumes
Där kan du t ex skriva
/Volumes/MacHD
för att se vad som finns på hårddisken MacHD

Tack för tipset Kenjon!

Dock så verkade det inte hjälpa mer än att den säger att det inte finns någon index.. :/

Last login: Mon Jan  9 20:44:20 on ttys000
Christophers-iMac:~ rosen888$ sudo mdutil -E /Volumes/Rosens\ HD 
/:
    No index.
Christophers-iMac:~ rosen888$ 

Försöker jag då istället att köra: sudo mdutil -i on /Volumes/Rosens\ HD för att slå på indexering får jag istället:

Christophers-iMac:~ rosen888$ sudo mdutil -i on /Volumes/Rosens\ HD 
/:
Error: unable to perform operation.  (-400)
    No index.
Christophers-iMac:~ rosen888$ 

Den lista jag har, och som jag hittar när jag söker, med Negativa felkoder går bara till -261, så där hittar jag inget heller..

Jag har inte vart med om detta tidigare men läste lite här och var och det är inte så att du använder filevault?
Då ska tydligen indexfilen ligga i din hemkatalog. (Detta kan dock endast vara aktuellt för tidigare OS-versioner)

Nopp.. Ingen filevault här..

Slå ett -v (innan -i) i kommandot också, så kanske du får lite mer matnyttig information?

Ursprungligen av suddgummi:

Slå ett -v (innan -i) i kommandot också, så kanske du får lite mer matnyttig information?

Enda skillnaden var att den ändrade (-400) till (-407)..

Och idag gav hårddisken upp!

Något väntat efter allt som den har strulat med den senaste tiden..

Om någon har tips på hårddisk till iMac så får ni gärna kolla in tråden nedan.

Vilken hårddisk till iMac Alu -07

Tack för all hjälp och alla svar i denna tråd!

/Christopher

1
Bevaka tråden