Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCPX - Många frågor små…

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-28 17:25

Då fick jag äntligen tid att testa FCPX för något vi gör mycket på jobbet - sändningsmastrar för TV. Nej, programmet har ännu inte stöd för video kort därav är det omöjligt att seriöst använda för ändamålet idag. Men detta är hyfsat repetitiva, enkla projekt att hantera i en editor utan att mata in hundratals timmar material och stöta på program längst vägen.

Generellt känns programmet rappt måste jag säga. Dock jobbar jag som sagt med minimal mängd media just nu. Jag har läst många rapporter om problem i FCPX just med större projekt och att saker segar ner rejält.

Över till frågorna…

Import / Export av filer
- Varför kan jag inte dra och släppa filer till listan av filer i ett event-library?
- Varför får jag varningen "The document “XXX.mov” could not be opened. Final Cut Pro Trial cannot open files in the “QuickTime movie” format" när jag drar en fil till FCPX-programmet? Det stödjer ju detta format? FCPX borde fråga vilket event jag vill placer klippet i tycker jag…
- Jag hittar inga inställningar för att tolka RGB-filer. I FCP7 kan man ställa gamma på in-format i RGB, After Effects har liknande funktioner i att du kan sätta en färgprofil på både material och projekt. Hur jobbar FCPX här? Material tolkat av FCPX ser annorlunda ut än det tolkat FCP7.

Projekt
- Att varje projekt är en sekvens är så korkat jag inte vet var jag ska börja… Vidare verkar alltid projekten i min hem > movies mapp. Kan man styra detta på något vis?

Rendering
- Dessa sparas tillsammans med projektet i hemkatalogen. Potentiellt bra att kunna samla renderingsfiler med projeket men inte hållbart i många sammanhang. Går detta att styra?

Basic Editing
- Hur tusan får jag upp information och klippet jag har öppet? Viewern är väldigt anonym… Jag ser ingen tidskod, ingen timeline för själva klippet, ingen in eller ut punkt… Jag har ett klipp markerat i event browsern men kan inte som i FCP7 klicka "+2000", "i", "+700", "o" och sedan göra en insert… Hur tänker man här och hur gör man nu?

SD format
- Vet någon vilken pixel aspect ratio FCPX nyttjar i SD PAL FHA? Denna verkar ha förändrats sedan FCP7 - möjligen att man gått över på Adobes bana med 1.46 istälet för 1.42 i aspect.

More to come…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-28 18:01

Mer konstigheter
- PSD-grafik med alpha renderas annorlunda verkar det som. Någon med erfarenhet där? Dessa filer kan man i vart fall ställa in en färgprofil på…
- Jag gör ingenting i programmet, alla bakgrundsprocesser är avstängda och ändå drar det c:a 195% CPU (!?). Hjälp?

1
Bevaka tråden