Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla en 10.7 Server till ett 10.6 Servers OD

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Jag har en 10.6 Server som agerar OD-master och håller på att sätta upp 10.7 Server på annan ort för att nätverksinloggning där. Först testade jag med 10.6 med en äldre Mac för att testa detta. Fungerade perfekt. Grymt tänkte jag. Vi beställde en Mac Mini med dubbla Intel 600GB SSD (och ytterligare en Mac Mini för backup). Dock fungerar det inte att köra 10.6 på Mac Mini mid 2011. Jag testade att installera 10.6.8 på en annan maskin och sedan klona över men det var instabilt. Så, jag är fast med 10.7 Server.

Försökte sätta upp 10.7 Servern på samma sätt. Men efter att jag har bindat den med OD (den hämtar bara auth från servern, ingen replika) så dyker den inte upp i Workgroup Manager som den borde. Jag kan söka fram den genom att skriva in adressen men så ska det inte vara. Sedan när jag skapar en utdelning för Network Home Folders så syns inte den heller i Workgroup Manager som den gjorde när jag körde 10.6 Server.

Någon som har koll om det går eller vad jag gör för fel?

Mycket tacksam för svar.

Jag fick lära mig av en kompis som är certat och han sa till mig ganska snabbt när jag uppgradera till Lion att 10.6 klient -> 10.6 server och 10.7 klient -> 10.7 server. Det går inte att köra 10.6 server och 10.7 server och visse versa..
Det är så jag uppfatta det. Vet dock inte om det hjälper dig i detta fall.

Ursprungligen av acidflash:

Jag fick lära mig av en kompis som är certat och han sa till mig ganska snabbt när jag uppgradera till Lion att 10.6 klient -> 10.6 server och 10.7 klient -> 10.7 server. Det går inte att köra 10.6 server och 10.7 server och visse versa..
Det är så jag uppfatta det. Vet dock inte om det hjälper dig i detta fall.

Hej, jag förstår att det med att du uppgraderade inte hade något att göra med att det inte fungerar. Jag är också certad men detta är lite out of by the book verkar det som.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-29 08:08

Vad är det du försöker göra?
10.6.8 som OD master. 10.7.2 Som AFP server för hemkataloger?
Skall inte vara några problem.
Koppla 10.7 servern mot 10.6 servern, sätt upp en afp share, välj att den skall automonteras i OD som en homeshare. Peka ut den för användaren i OD servern.
Klart?

Ursprungligen av glemme:

Vad är det du försöker göra?
10.6.8 som OD master. 10.7.2 Som AFP server för hemkataloger?
Skall inte vara några problem.
Koppla 10.7 servern mot 10.6 servern, sätt upp en afp share, välj att den skall automonteras i OD som en homeshare. Peka ut den för användaren i OD servern.
Klart?

Tack för svaret.

Det hade jag hoppats på - så fungerar det med 10.6. Men med 10.7 så när man kopplar 10.7 Server till en 10.6 Server (med OD) så dyker den inte per automatik upp i Workgroup Manager eller fungerar med automonterade hemkataloger.

Har du testat detta? Behöver man göra något annorlunda än med 10.6 Server?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-30 01:13

inte testat men du skall ju inte koppla workgroup manager mot 10.7 servern? Det enda du gör på 10.7 server är att kryssa i rutan "make available for home directories over AFP" (efter du kopplat den mot ditt 10.6 OD)
Sen bör den dyka upp i 10.6 servern.
I värsta fall kan du manuellt speca sökvägen första gången i workgroup manager. Sen skall den ligga i listan över platser för hemkataloger.

1
Bevaka tråden