Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkelt CAD-program till Mac

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! jag tänkte snickra ihop en media-möbel (TV-bord) och vill då gärna rita upp den i ett CAD-program. Har jobbat lite i 2d/3d-CAD i gymnasiet, dock på Windows och jag kan inte säga att jag är ngn expert på det.

Jag söker efter ett program till detta ändamål som gärna får vara riktigt enkelt och gärna gratis då jag inte planerar att använda det fler gånger. Har kikat lite på Google Sketchup men vet inte om det är bra eller dåligt. Har ni förslag?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2011-11-28 12:44

SketchUp är bra, gratis, mer än nog kraftfullt för ditt ändamål och dessutom hyfsat enkelt och snabbjobbat när man väl kommit över den ändå ganska låga inlärningströskeln.

Ursprungligen av spot:

SketchUp är bra, gratis, mer än nog kraftfullt för ditt ändamål och dessutom hyfsat enkelt och snabbjobbat när man väl kommit över den ändå ganska låga inlärningströskeln.

Toppen! Får pröva det asap. Har letat om man kan sätta ut mått men inte hittat ngt, är det möjligt?

Ja det kan man - men fråga mig inte hur! (Jag har sett det men jobbar i ArchiCad själv). Kanske att du får ställa in "arbetsmiljön" till Arkitektur? Dvs "Choose templates" vid startrutan. Den inbyggda hjälpen är annars ett hett tips.

Ursprungligen av johan_tanying:

Ja det kan man - men fråga mig inte hur! (Jag har sett det men jobbar i ArchiCad själv). Kanske att du får ställa in "arbetsmiljön" till Arkitektur? Dvs "Choose templates" vid startrutan. Den inbyggda hjälpen är annars ett hett tips.

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2011-11-28 13:38

Måttsättningen gör man med verktyget 'Dimension', som i standardverktygspaletten ligger jämte 'Tape Measure', 'Protractor' och 'Text'-verktygen.

Även DraftSight finns och är gratis.
Download DraftSight - Dassault Systèmes

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-11-29 16:15

Ju mer jag letar info på nätet desto mer förvirrad blir jag. Söker ett 3D program för att designa en kaross till en bil. Tips?

SketchUp: Gillar inte gränssnittet och tycker programmet generellt är tungjobbat.
DraftSight: 2D med väldigt lite 3D

Ursprungligen av MatsOlov:

Ju mer jag letar info på nätet desto mer förvirrad blir jag. Söker ett 3D program för att designa en kaross till en bil. Tips?

SketchUp: Gillar inte gränssnittet och tycker programmet generellt är tungjobbat.
DraftSight: 2D med väldigt lite 3D

Kanske helt fel för dig och definitivt inte gratis, men kika på svenska TouchCAD (ja, jag är delaktig i utvecklingen av programmet). Ursprungligen utvecklat för båtdesign, så formkontroll i 3D finns i överflöd och slår det mesta i CAD-väg.

Senast i går kväll körde amerikanska Professional Boat Builder en snabbduell (rita en båt på max en halvtimme utan förberedelser) mellan en designer som körde TouchCAD och en annan som körde FastShip. TouchCAD fick 100% (??!!) av publikrösterna.

Båten är till 100% modellerad i TouchCAD, bortsett från själva renderingen och bilden ligger ungefär tre arbetsdagar in i projektet. Båten kommer att byggas under nästa år.

De övriga bilderna visar andra modeller skapade i TouchCAD. Bilen är bara en skiss som jag gjorde på kul. Ballongen är dock ett riktigt projekt, som tog tre arbetsdagar att modellera från några enkla skisser från kunden till färdiga skärfiler och monteringsinstruktioner. Totalt är det över 400 kvm duk distribuerat över 246 utbredda delar.

Lundström Design, TouchCAD

Senast redigerat 2012-11-30 10:02

Nu finns ju Autodesk Alias Automotive för Mac. Inte gratis men det finns en trial.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-11-30 16:46
Ursprungligen av M. Sundbom:

Nu finns ju Autodesk Alias Automotive för Mac. Inte gratis men det finns en trial.

Det är väl den siten som, efter att man fyllt i miljoner uppgifter, vill att man installerar ett "program" för att nedladdningen skall gå snabbare. Nej tack.

Ursprungligen av MatsOlov:

Det är väl den siten som, efter att man fyllt i miljoner uppgifter, vill att man installerar ett "program" för att nedladdningen skall gå snabbare. Nej tack.

Uppgifter är väl rimligt att lämna, men Akamai kan man komma runt.

Verkar inte finnas så mycket för Mac. För Windows är utbudet större.

1
Bevaka tråden