Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup av Time Machine backup… typ...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2011-11-27 21:22

Funderar på att få en automatisk backup även utanför hemmet.
Vet bara inte hur man går till väga.

Idag görs backuppen av Time Machine till en Drobo vilket funkar utmärkt men nu vill jag också ha samma backup till ett ställe utanför hemmet via internet.

Finns en Mac Mini på brorsans företag dit jag kan koppla på en "backup-enhet" för spegling av mina backupper.
Kommer att initiera backuppen hemma då det är rätt mycket data att skyffla initialt och sedan fortsätta via internet.

Hur gör man detta smartast och vilket program med automatik?
Helst också med timer så dom görs på natten utan att störa deras trafik.

(Jo, har sökt men hittar som vanligt inget relevant, vilket mitt ex med glädje kan intyga att jag suger på... iaf med strumpor och sånt... )

Jag skulle använda mig av PearPort-VPN för att automatiskt ansluta till en VPN-server hos bror din.
Förutsätter förstås att de har detta (vanligt på företag) eller enkelt kan sätta upp detta. OS X Server kan med enkelhet användas för att sätta upp en.

Jag skulle sedan använda ett vanligt backupprogram, typ iBackup eller liknande för att kopiera filer från din dator till din brors filserver.

Det som är knepigt med att flytta just din Time Machine-kopia är att den görs till en skivavbild. Såvida du inte har ett backupprogram som kan föra över förändringar på blocknivå så kommer varje backup att bli en full-backup, d v s du flyttar all data varje natt.

  • Avstängd
  • 2011-11-27 22:46

Tack för det... hoppas han vet något om VPN och Pearport-VPN... själv har jag ingen aning

Carbon Copy Clone har ju en lösning med increment skivabild och shedule vilket kanske skulle funka, för att skyffla 2.5TB och ökande per natt låter lite tufft via internet

Här har du hemsidan för PearPortVPN: pearworks: software

edit: Bra att CCC kan ta inc-backup på skivavbilder. Då är du ju hemma

  • Avstängd
  • 2011-11-27 23:00

Har redan hämtat hem den... nu behöver jag bara lära mig att sätta upp den hos brorsan

En liten och extremt kortfattad guide för att få dig på rätt spår inför "ditt uppdrag". Du kommer fortfarande att behöva fylla igen luckorna själv.

1. Såhär sätter du upp VPN-anslutning i OS X server: AnandTech - In-Depth with Mac OS X Lion Server

2. Vidarebefodra korrekt port i företagets brandvägg till OS X-servern.

3. Du skapar sedan en VPN-anslutning på din OS X-klient i Systeminställningar/Nätverk, där du trycker på + nedanför listan med gränssnitt, anger anslutningstyp och sedan uppgifter som krävs.

4. PearPortVPN kan sedan koppla upp din VPN-anslutning då du är ansluten till önskat nätverk (här ditt hemnätverk).

5. I CCC skapar du sedan backupjobbet du vill köra vid given tidpunkt.

  • Avstängd
  • 2011-11-27 23:20

Ser ju inte så krångligt ut... är väl samma på en äldre än Lion server också

Tackar och bugar för hjälpen!

Annars funkar ju CrashPlan precis så, och med ett + konto kan du även ha en backup på nätet. Men som sagt, du kan även utan kostnad använda klienten till att backa upp till vilka platser du själv vill.

Kolla den här tråden: http://www.99.se/internet-bredband/290496-vardet-off-site-backup-hosten-2011-a.html

  • Avstängd
  • 2011-11-27 23:55
Ursprungligen av panther:

Annars funkar ju CrashPlan precis så, och med ett + konto kan du även ha en backup på nätet. Men som sagt, du kan även utan kostnad använda klienten till att backa upp till vilka platser du själv vill.

Kolla den här tråden: http://www.99.se/internet-bredband/290496-vardet-off-site-backup-hosten-2011-a.html

Ok, tack, snabbläste lite men fatta inte hur man gjorde en backup till en "egen" server men får väl läsa på imorgon...

Precis som panther påpekar, ladda ner crashplan's program.

Kostar bara pengar om du vill backupa mot deras server.
Vill du köra backup mot ngt eget - t ex din brors dator - så är det gratis.

Man har varandras backuper helt enkelt.

  • Avstängd
  • 2011-11-28 12:24
Ursprungligen av Goflorp:

Precis som panther påpekar, ladda ner crashplan's program.

Kostar bara pengar om du vill backupa mot deras server.
Vill du köra backup mot ngt eget - t ex din brors dator - så är det gratis.

Man har varandras backuper helt enkelt.

Japp, tittar på den lösningen oxå

1
Bevaka tråden