Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extrem värme och högvarv på fläkten?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej, nu har jag ägt min Macbook pro 13", det är samma 13" som de fortfarande säljer på apples hemsida. där sitter 2 hårddiskar i den, en original på 320gb
och en 1tb (båda är interna då jag har plockat bort cd läsaren) annars är den som en den ny -

Problemet är att redan från första gången jag startade datorn så började fläkten gå på högvarv.
och värmen började stiga upp mot 70-90*+, och när polana i skype börjar fråga vem det är som dammsuger så måste det vara något fel.

Jag antar att det är ett måndags ex men ändå?, när man har pungat ut 11k på en gedigen Apple produkt så tycker man att de problemet inte borde finnas vi det här laget...

vad kan jag göra? den verkar ignorera "Fan Control"

inte ens min PC som är nära 5 år gammal låter så jävligt,

Ni får gärna flytta tråden om den ligger fel?, eller hänvisa till ett annat inlägg.

Tack på förhand

Låter som man glömt kylpastan för processor-kylningen.

Lämna in den och få det åtgärdat.

någon idé att göra det själv?

Inte om du har garanti.

kan juknappast lämna in den om jag har bytt ut cdläsaren och satt i en extra hdd

  • Medlem
  • 2011-10-19 17:21

Lämna in den! Det kan även vara så att det är fel på värmesensorn, det står en del att läsa om det på Apples supportsidor. Jag har en MBP 13" 2011, med den stora proppen, och den är oftast knäpptyst.

Går det inte att sätta tillbaks den optiska enheten?

Ursprungligen av keptang:

Går det inte att sätta tillbaks den optiska enheten?

går går det väl, men ev av skruvarna har jängpajj och vill helst inte kruva mer på den...

Du bryter garantin genom att byta ut optiska läsaren.

Jag har upplevt samma problem på en MBP 17" 2010 och en helt ny MBP 17", även min brors MBP 17" late 2010. 70-90*. Klart jag blir orolig men ofta kommer jag på mig själv att jag täppt till luftutsuget.

Men visst, även på skrivbordet kan "dammsugarn" dra igång.

MHstore bytte kylpasta 2 gånger på min förra, gjorde ingen skillnad.

Så du är inte ensam

Vet inte om du fått löst ditt problem, men det kanske finns fler med samma problem annars.
Jag hade samma problem på min macbook pro 15" tidig 2011.
Usel batteritid och fläktarna gick konstant, dessutom blev den glödhet.
Efter en massa googlande och testande så ringde jag Apple.

Nästan första frågan jag fick var "har du parallells installerat?".
Det visade sig att det var en bugg i parallells som gjorde att dock tog upp 99% CPU hela tiden.
Om man bockar ur att parallells ska lägga aktiva program i dock så löstes problemet för mig iaf.

Kanske löser det någon annans problem med.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-13 23:35

En het MBP med fläktar på steroider är väl befogat om processorn får jobba häcken av sig - dvs, är det någon process som ligger och kör?
Vad säger Aktivitetskontrollen / 'top' i terminalen?

Har en 15" som brukade ligga på 2000 rpm som default men nu så ligger den på 2600 rpm och håller samma temp Har det att göra med att jag installerade SMC fan control? Har "off" eller "default" där med. Vad kan vara felet?

  • Medlem
  • 2011-11-27 17:33

Hur många varv ligger den på om du avinstallerar SMC Fan Control?

Vet inte hur det blir om jag avinstallerar det men när jag sätter allt på default och sedan stänger av SMC så är den fortfarande på 2600 rpm

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-27 23:47

Vad är det som lastar din CPU?
Min iMac fick idag för sig att gå igenom alla videoklipp/filmer på hårddisken och indexera om dem. Proccessen "qtkitserver-(382) QuickLook helper" drog upp fläktarna på 4500(!) mot normala 1200.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-11-28 22:05
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-11-29 06:09

Återställning av SMC hjälpte för mig i alla fall på en MBP 15" 5.1 från 2008. Lion installerat med alla updates.

1
Bevaka tråden