Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quiz: Kan du skilja på de och dem

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-11-25 21:36

SvD quiz | Kan du skilja på de och dem?

Fasen, 9/10. Fel på denna:
"De/dem som alltid har hjälpt mig så bra litar jag inte på längre."

Usch... Min självkänsla fick en knäck där... Tröstar mig med att på de svar där jag hade fel, så var det ofta där både de och dem gick att använda så det räknar jag bara som halva fel:)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-11-25 21:56

7/10… De som jag fick fel på var frågorna där båda var rätt.

Alla utom när man gör "de/dem som bla bla bla" etc. till ett enda stort subjekt klarade jag. Och de jag fick "fel" på tillät både de och dem.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-25 22:04

6/10

Alla mina svar var dock godkända. Jag tog det säkra före det osäkra och valde de konstruktioner jag visste var riktiga.

9/10 Även jag "fel" på
De/dem som alltid har hjälpt mig så bra litar jag inte på längre.
Får väl acceptera att båda är rätt men ...

7/10, min självkänsla är rejält knäckt nu...

Men de jag hade fel på var sådana där svaret var att båda var rätt så jag kan ju iallafall trösta mig med att de bara var till hälften "fel" - egentligen. Så 8,5/10.

  • Medlem
  • 2011-11-25 23:10

Haha, mitt "fel" var också en "dubbel", men svarar man inte det så är det ju fel. Om båda är rätt om man säger att båda inte är rätt så har man ju fel, dvs inte rätt. Inte ens ett halvt rätt.

Kan vi inte kalla det fel "light"
Ja menar det är ju lite mindre fel än att sätta de när det endast kan vara dem

8 av 10. Även jag reagerade t.ex. på "De/dem som alltid har hjälpt mig så bra litar jag inte på längre."

Här är en bonusfråga:

  • Medlem
  • 2011-11-26 13:05
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Här är en bonusfråga:

Den går jag nog bet på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-26 08:33

8 av 10... nja, inte så bra. Tur att jag har folk som korrekturläser det jag skriver på jobbet

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-11-26 10:13

Hmm...jag åkte dit på alla frågor där båda var rätt...:(

Jag är för fascistoid för att kunna tycka att båda är rätt, men det är en bra quiz

Tycker för övrigt att vi skulle kunna byta ut de/dem rakt av mot "dom", ungefär som att vi inte längre skriver "skall". Skulle säkert kännas ovant och "fel" (åtminstone för mig), men jag har å andra sidan inte längre några problem att skriva "ska" heller, så det är nog övergående.

6/10. Även jag åkte dit på de där båda var rätt, men jag svarade ju så som jag skulle ha skrivit det. Jag hade iaf överensstämmelse med majoriteten, så det känns ganska bra ändå.

Det finns en utväg ur dem-problemet | Språkspalt | SvD

Var tvungen att googla lite eftersom min självkänsla blev knäckt...:)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-26 16:41

Så svårt är de/dem inte. Vad har vi skolor och lärare till om de inte kan lära ut detta?

  • Medlem
  • 2011-11-26 16:48
Ursprungligen av planB:

Så svårt är de/dem inte. Vad har vi skolor och lärare till om de inte kan lära ut detta?

Om du tittar på dagens skolresultat, så blir det väldigt uppenbart att eleverna inte kan skillnaden...

Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns en utväg ur dem-problemet | Språkspalt | SvD

Var tvungen att googla lite eftersom min självkänsla blev knäckt...:)

Tack för länken. Det var samma slutsats som jag också har kommit till. Vilket även deras quiz visade dvs den som bara kör med "de" genomgående har för det mesta rätt.

Det som är så störande just nu är att det kommit upp en generation som verkar göra tvärtom. De skriver genomgående "dem" istället och jag blir så trött på att se det där i skrift hela tiden. Det stoppar upp läsningen i paritet med särskrivningar.

  • Medlem
  • 2011-11-26 19:05
Ursprungligen av Anders Täpp:

Tack för länken. Det var samma slutsats som jag också har kommit till. Vilket även deras quiz visade dvs den som bara kör med "de" genomgående har för det mesta rätt.

Det som är så störande just nu är att det kommit upp en generation som verkar göra tvärtom. De skriver genomgående "dem" istället och jag blir så trött på att se det där i skrift hela tiden. Det stoppar upp läsningen i paritet med särskrivningar.

Det beror troligtvis på att småskollärarna istället för att lära barnen skillnaden mellan när man skall använda de eller dem, genomgående säger att de kan säga dom så fort osäkerhet uppstår. Detta har lett till minst en hel generation barn, som konsekvent skriver dem (i bästa fall) och ofta dom i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Och då har jag inte ens berört ämnet särskrivning, vilket verkar vara en ny folksjukdom...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-26 21:52
Ursprungligen av Korsriddaren:

Det beror troligtvis på att småskollärarna istället för att lära barnen skillnaden mellan när man skall använda de eller dem, genomgående säger att de kan säga dom så fort osäkerhet uppstår.

Snacka om att underskatta intelligensen hos en hel åldersgrupp.

I vissa skolor på kontinenten är latin första främmande språk. I motsv. fyran kan man välja till klassisk grekiska....

  • Medlem
  • 2011-11-27 06:49
Ursprungligen av planB:

Snacka om att underskatta intelligensen hos en hel åldersgrupp.

I vissa skolor på kontinenten är latin första främmande språk. I motsv. fyran kan man välja till klassisk grekiska....

Vad har intelligens med saken att göra?!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-11-26 16:53

Jag skriver "dom" nästan jämt. Skiter i om nån tycker det är fel. I många fall tycker jag skriftspråket ska reformeras till att följa talspråket närmare. Ge eländet 50 eller 100 år till så är vi i samma skit som danskan….

(jag fick så kass resultat att jag inte vågar skriva ut det )

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-26 17:20

Jag vet inte hur mycket tid man lägger på satsanalys överhuvudtaget i dagens skola. Det är ju rolig analys att göra. Om man kan anstränga hjärnan med Sudoku (eller vad det heter) kan man ta ut satsdelar. Jag vill minnas att vi började med det på mellanstadiet på 70/80-talet, och definitivt på högstadiet.

8 av 10.

Lite marigt när man vill ha det till ETT svar men då båda anses OK.....(det anser inte jag).

Tycker det ser illa ut i skrift när folk gör fel, men det finns ändå det dom är värre:

Enda och Ända....

  • Medlem
  • 2011-11-26 17:53
Ursprungligen av Goflorp:

8 av 10.

Lite marigt när man vill ha det till ETT svar men då båda anses OK.....(det anser inte jag).

Tycker det ser illa ut i skrift när folk gör fel, men det finns ändå det dom är värre:

Enda och Ända....

Ja, att något blivit vedertaget, är inte automatiskt ett kvitto på att det är god svenska...

Ursprungligen av Goflorp:

8 av 10.

Lite marigt när man vill ha det till ETT svar men då båda anses OK.....(det anser inte jag).

Tycker det ser illa ut i skrift när folk gör fel, men det finns ändå det dom är värre:

Enda och Ända....

Jag har fått ett brev från Yamaha. De vill ha in min FJR1300 för att modifiera en jordpunkt i kabelmattan eftersom den har visat sig kunna bli överhättad.

9 av 10. Samma fel som Baron.
Själv föredrar jag och använder "dom". Det är för mig dagens riktiga svenska.

(duger det åt många skönlitterära författare - Lundell t.ex. - så duger det för mig)

  • Medlem
  • 2011-11-27 00:16
Ursprungligen av zimmerman:

9 av 10. Samma fel som baron.
Själv föredrar jag och använder "dom". Det är för mig dagens riktiga svenska.

(duger det åt många skönlitterära författare - lundell t.ex. - så duger det för mig)

usch!

Överhättad , med mössa nedtryckt ända till hakan......?

Bevaka tråden