Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel förstärkarlåda utan kontroller

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-13 13:02

Det borde finnas någon enklare stereoförstärkare som har line-ingång och högtalarnivå ut. Alltså för att t ex koppla vanliga högtalare till en AirportExpress. Bara en liten låda (storlek som en AppleTV) med strömmatning och in resp utgångar. Volymen kan man styra från iTunes. Då kan man bygga in den lådan bakom en av högtalarna. Någon som sett något sådant?
Visst finns aktiva högtalare, men det finns platser där man vill ha fukttåliga högtalare (badrum, bastu, uterum etc), och aktiva sådana har jag inte hittat.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-07-13 14:05

Borde kunna gå att hitta ett "mini-slutsteg" (det låter som du beskriver ett sådant).
Kanske nån bilstereo-variant på slutsteg, men de är väl knappast 220/230V.
Tyvärr är vanliga stereo-slutsteg ofta stora+otympliga+kraftfulla.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-13 14:07

Jo bilgrejor skulle funka, förutom kravet på 12V DC...

Flyttade tråden från Loungen till Kringutrustning. Den tänkta användningen med Airport Express gör ju att det finns en klar koppling till forumets ämnesområden, och då känns det onödigt att "gömma" tråden i Loungen.

/Mod

  • Medlem
  • 2011-07-13 15:35

Tangent AMP-30 - Stereofrstrkare - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Det här är en liten guldklimp i mina ögon, kraftfull men ändå lite, samt subwoofer-utgång. Tyvärr lite dyr.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-13 16:04
Ursprungligen av Dalle:

Tangent AMP-30 - Stereofrstrkare - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Det här är en liten guldklimp i mina ögon, kraftfull men ändå lite, samt subwoofer-utgång. Tyvärr lite dyr.

Nja, är det en stereoförstärkare är priset OK för mej.... 3 Kg!
Tyvärr en discontinued product, men det gör ju inget.

@Dalle: Beställt, tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-13 16:27

Vilka snyggingar!

Ursprungligen av kenjon:

Vilka snyggingar!

Ja, drömma kan man...

Har inte ens vågat kolla priserna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-13 17:53

Inte så grymma, 350-850 pund tror jag det var...

Trends har fina småstärkare. Har själv en Trends TA-10.1 som i mina öron är likvärdig min Hegel, iaf med någorlunda lättdrivna högtalare och moderata ljudvolymer.

Glömde, den går även att bygla så volympotten blir förbikopplad = slutsteg. Mycket kompakt är den också.

Lyfter fram den här tråden istället för att lägga OT inlägg i andras trådar om bilstereo.

Om man tar en sådan här kabel

iWires 3,5 mm till 2x RCA/Phono-kabel - Apple Store (Sverige)

och en sådan här förstärkare

Output Power: 20W+20W
Input Power: 12V 2A DC
Input Sensitivity: 200mv
Input Impedance: 47K
Speaker Impedance: 4ohm to 16ohm
Frequency Reponse: 20Hz to 20KHz
Min. THD: <0.005%
Signal ise Ratio: >100dB

Så borde man väl kunna koppla sin iPhone till bilhögtalare ?

Ursäkta, la fram fel kabel...

Om man tar en sådan här kabel

och en sådan här förstärkare

Så borde man väl kunna koppla sin iPhone till bilhögtalare ?

Finns ett antal av dessa på Tradera, men finns det någon butik som säljer denna typ av förstärkare till ett rimligt pris?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-26 20:28

Fortfarande samma problem, som jag skrev om tidigare. 3,5mm är en lågohmig (4-8 ohm), medans förstärkaren du exemplifierar, har en line in, med 47 kohms ingång.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-26 21:39

Japp, det borde funka bra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-26 22:36

Vad är rimligt pris?
Jag köpte en liknande, men bara volymratt... kommer inte ihåg var, men kan leta reda på det. Kostade nästan 2000 kr.

Ursprungligen av kenjon:

Vad är rimligt pris?
Jag köpte en liknande, men bara volymratt... kommer inte ihåg var, men kan leta reda på det. Kostade nästan 2000 kr.

Nja, de här är betydligt billigare än så, jag vill bara testa lite först i firmabilen (Peugeot Partner skåpbil).

På Tradera kostar de lite under 300kr. 2x20W RMS.

Funkar det till min belåtenhet köper jag bättre grejer till min Volvo 940.

Ursprungligen av LCR:

Nja, de här är betydligt billigare än så, jag vill bara testa lite först i firmabilen (Peugeot Partner skåpbil).

På Tradera kostar de lite under 300kr. 2x20W RMS.

Funkar det till min belåtenhet köper jag bättre grejer till min Volvo 940.

Samma tillverkare, annan modell, lägre pris: Hi-Fi 2.1 Channel CD MP3 Motorcycle CAR Audio Stereo Bass SPEAKER AMPLIFIER 12V | eBay

Jag var nära att köpa en sådan för ett par månader till ett litet projekt jag hade men det rann ut i sanden. 12 dollar...

1
Bevaka tråden