Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För- och nackdelar med webbaserade och traditionella bokföringsprogram

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om ni har erfarenhet när det gäller för- och nackdelar med webbaserade och traditionella bokföringsprogram.

Skulle vara intressant höra er synpunkter innan köp av bokföringsprogram.

/J

En av de stora nackdelarna med traditionella är ju att det inte precis finns något utbud som man kan köra på Mac. Vi har Visma Administration och kör i blandad Mac/Windows-miljö men det medför ju att man måste köra Windows virtuellt på sin Mac, eller köra Bootcamp, men då tappar man ju liksom tjusningen med Mac. Webbaserat medför ju oftast inte någon startkostnad för mjukvara etc, utan man betalar per månad. Sett över 10 år blir säkert kostnaden högre, men du slipper ju mycket underhåll, säkerhetskopiering etc. Sen är det ju kört när internet strejkar. För små företag är säkert webbaserat ett vettig alternativ.

Det är riktigt som du säger att det inte finns stort utbud för Mac men här finns det några i alla fall:
JFS, UNI_BAS, Stelvio, StepOne, iOrdning, Books.

Visma - jag trodde först att man inte behövde köra windows virtuellt på sin Mac eftersom det är via internet, okej.
iOrdning verkar vara ett populär program. dessutom snyggt gjorda också.
Jag tänker inte vara så himla aktiv i företaget utan det är mer som en hobby, kul grej till och börja med.
Webbaserat kan bli dyrt i längden också om man inte har så mycket inkomst, man måste ju ha webbhotell, hemsida, företagskonto. osv och det kostar.... jag själv tror att det blir webbaserat till slut.. och då blir valet någon av dessa program:

Fortnox, SpeedLedger, e-conomic och Specter och har även tittat lite på Visma.

Två anledningar till att köra "traditionellt"
1. Finns på datorn - lite av en fysisk pryl man "kan banka på". Till det kommer att man annars är beroende både av sin egen och företagets uppkoppling.
2. Säkerhet - jag är inte helt bekväm i att lämna ut mina kunder till ett annat företag. Det är bl a därför jag inte har bokföring etc i Dropbox och liknande tjänster.

Rent allmänt ju fler inblandade, ju fler ställen det kan bli fel eller läcka.

Ursprungligen av macwitty:

Två anledningar till att köra "traditionellt"
1. Finns på datorn - lite av en fysisk pryl man "kan banka på". Till det kommer att man annars är beroende både av sin egen och företagets uppkoppling.
2. Säkerhet - jag är inte helt bekväm i att lämna ut mina kunder till ett annat företag. Det är bl a därför jag inte har bokföring etc i Dropbox och liknande tjänster.

Rent allmänt ju fler inblandade, ju fler ställen det kan bli fel eller läcka.

Jag tror att för den som inte är tekniskt lagd och kan/vill hålla på skulle man kunna vända på ditt första argument - man slipper banka på det när det inte fungerar, utan man är i trygga händer där företaget i andra änden vet vad de sysslar med.
Vad gäller säkeheten så är det nog i vanliga fall ett högre mått av säkerhet att köra det online. Så länge man inte hanterar stats- eller försvarshemligheter är nog en onlinetjänst fullt adekvat säkerhetsmässigt. Man har per automatik en backup, firman kan brinna ner bäst man vill, och man kan få hela kåken stulen - datan är kvar intakt, och företag som Visma till exempel har nog högre säkerhet mot intrång än den genomsnittlige småföretagaren.

jag provade Speedledger (webbaserat och kopplas lätt ihop med ditt företagskonto) och gillade vad jag såg men det jag var mest nöjd med var support och kunskap hos säljarna. Väldigt enkelt att komma igång och utvärdera, och inget lull lull i applikationen. Sen att jag insåg att jag aldrig kommer orka lägga till på bokföring är en annan femma så det blev min revisor i slutändan ändå.

Tack ni alla för er värdefulla information, erfarenheter av bokföringsprogram... Nu är det bara att testa sig fram några innan man bestämmer sig.

God Jul!

Jag kör Speedledger sedan nästan ett år och är väldigt nöjd. Ju fler transaktioner man har desto effektivare är det. Programmet lär sig transaktioner och blir bara mer och mer automagiskt.

Om någon har frågor kring Speedledger kan jag agera lite support här

Disclaimer: Jag driver Hejfaktura!

Fördelar med webbaserade program

+ Du behöver inte installera eller uppgradera någonting. Ett webbaserat system utvecklas förhoppningsvis kontinuerligt.
+ Du kan sköta ekonomin från vilken dator / mobiltelefon som helst, även utomlands.
+ De som har utvecklat systemet sköter förhoppningsvis säkerhet och backuper bättre än vad du själv gör.
+ Systemet är vaket dygnet runt. Det betyder i praktiken att saker kan ske utan att du behöver
ha programmet igång. Tex. utskick, betalningsövervakning, automatisering av vissa rutiner etc.
+ Webtekonologier fungerar på alla sorts datorer / telefoner, man behöver inte utveckla för varje
platform -> snabbare utvecklingstakt.
+ Mer än en person kan lätt komma åt ekonomin, utan att behöva använda filervrar etc.

Nackdelar med webbaserade program

- Alla system går ner med jämna mellanrum. Oftast bara några minuter, men i sällsynta fall flera dagar. Det är sanningen även om de flesta inte vill erkänna det. I värsta fall kommer du inte åt din bokföring, och det är en katastrof. Det finns olika sätt att jobba runt det här. Hejfaktura erbjuder tex. automatisk backup till din Dropbox. Industrin går mot större transparens på det här området, och det kommer leda ännu bättre säkerhet. Hejfaktura kommer inom kort publicera liknande information.
- Du kan sakna internetanslutning. Det här och föregående punkten kommer nog leda till att vi kommer se mer utnyttjande av local-storage tekniker inom kort. Då blir det en hybrid av Webbaserade / installerade program.
- Ett program som är specialskrivet för en viss plattform kommer förhoppningsvis ha bättre gräsnitt än ett webbaserat program som är utvecklat för flera.
- I teorin så är det billigare med ett installerat program eftersom du bara behöver köpa det en gång. I praktiken så uppgraderar de flesta sina program med jämna mellanrum, och då betalar man igen.

Personligen tror jag att alla ekonomisystem kommer ligga i molnet inom tio år.

Senast redigerat 2012-03-12 13:53
  • Medlem
  • Haparanda
  • 2012-03-17 11:06

Vi har växlat från Hogia till E-conomics sedan årsskiftet 2010/11. Systemet känns mycket modernare (vilket förstås kan variera beroende på vad man byter bort och byter till).

En oväntad pluseffekt blev att antalet pärmar med den pappersbaserade dokumentationen som ändå behövs halverades, från två fulla pärmar per månad till en.

Bäst är ändå flexibiliteten. Jobba där du är. Till och med via 3G-nätet. Inget bekymmer med uppdateringar av systemet. Vi slipper drifta en pc för bokföringen.

Inget skulle i dagsläget få oss att gå tillbaka till det tidigare systemet.

1
Bevaka tråden