Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort 1 eller 2 GB till iMac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska beställa en 27" i7:a idag. Men ska jag köpa det "större" grafikkortet?
Kommer inte spela utan köra mest bildbehandling och kanske film.

Ta det mindre. 1Gb är redan fullt tillräckligt till alla spel skulle jag säga. 2Gb ger bara prestandaökning för intensiva 3d-apps (dvs spel) som använder mer än 1Gb texturer mm - jag skulle påstå att det är ungefär 0 spel på mac som gör det nu. Om du ska dual-boota till Windows och köra de allra senaste spelen kanske du ser skillnad i nåt enstaka spel, men för vardagligt användande är det ingen skillnad alls.

EDIT: Iofs, för bildbehandling kanske det hjälper - nya programvaror (photoshop mm) TROR jag utnyttjar videominnet på grafikkortet för bilderna man jobbar med, för att snabba upp lite. Jobbar du med väldigt stora bilder / filmer kanske man eventuellt märker en liten prestandavinst - för de värsta spelen som utnyttjar 3d-hårdvaran till max brukar vinsten ligga på ca 2% eller så. Förmodligen mindre för bild/video, och då bara om du redigerar jättestora filer. Visserligen är 900:- inte så mycket pengar, men jag kan inte direkt se att det skulle vara värt det.

Senast redigerat 2011-11-25 08:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-25 10:29

"High-end program" som Da Vinic Resolve - som nyttjar GPU:n mycket - ser eventuellt en prestandaökning, lika så om du jobbar med 3D på maskinen. Lika så om du kör med flera skärmar. Men generellt tror jag som Kermit säger att skillnaden är ganska liten.

Ignorera mitt inlägg då trådskaparen faktiskt nämner att han inte skall spela.

Om Windows och Battlefield 3 är något du har i åtanke så är definitivt 2GB VRAM att satsa på då inställningar över medium kommer upp i 1,5GB användning av grafikminnet.

Jag kommer köra Win via parallells...

Ursprungligen av illerG:

Ignorera mitt inlägg då trådskaparen faktiskt nämner att han inte skall spela.

Om Windows och Battlefield 3 är något du har i åtanke så är definitivt 2GB VRAM att satsa på då inställningar över medium kommer upp i 1,5GB användning av grafikminnet.

Ursprungligen av xnation:

Jag kommer köra Win via parallells...

Windows i sig är inget problem utan jag hade spelet Battlefield 3 i åtanke som faktiskt lockar många.

Ursprungligen av illerG:

Windows i sig är inget problem utan jag hade spelet Battlefield 3 i åtanke som faktiskt lockar många.

Det kör jag på PS3:an.

Jag köpte 2 gig...kanske mer "framtidssäker".

1
Bevaka tråden