Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen blinkar som ett lysrör

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook från 2003 ungefär. När jag startar den, blinkar skärmen ungefär som ett lysrör som håller på att ge upp. Visst är det ett lysrör som ger ljuset? Går det att byta? Svårt? Dyrt?

(Och inte vet jag vilken sorts skärm det är ... Som jag skrev nyss under "Presentationer", så är jag fortfarande nybörjare ... Inte så intresserad av tekniken egentligen, men vill använda grunkan!)

Tacksam för tips

Senast redigerat 2011-11-22 21:23

Jag hade kontaktat ett serviceställe och bett om ett kostnadsförslag.

Efter att fått hicka när man får besked om vad en sådan sak kostar... så börjar man leta på MacFixit.com

Där finns videos hur man gör och hur man skaffar reservdelar.

Svårt? Beror på hur mkt tummen i handen eller inte man har....
Lugn och metodisk och rätt verktyg brukar lösa det mesta.

Fast från ca 2003 behöver man nog inte be om kostnadsförslag, det är på tok för dyrt. Jag ser inget billigt/enkelt sätt att fixa en så gammal dator med skakig bakgrundsbelysning. Kör datorn (som semi-stationär) med extern skärm - eller köp en fungerande begagnad bärbar mac på blocket för en struntsumma.

Det är något som inte stämmer. Om den är från 2003 så är det ingen MacBook. På den tiden kallades de iBook eller PowerBook. MacBook kom inte förrän 2006.

Så är den från 2003 eller är det en MacBook? Det kan inte vara både och.

Tack för svaren!

Tydligen mitt minne som sviker mig. Strax under skärmen står MacBook, så då får jag justera mitt minne när det gäller tidpunkten. Men modellen var inte helt ny när jag besökte butiken (som förresten slog igen portarna ett par år senare). Grundprogrammet heter OSX.

Att köpa en "ny" är jag inte helt främmande för, bara plånboken och mina kunskaper som lägger hinder i vägen. Men jag kan inte ens koppla ihop min vän med en extern skärm, så jag är nybörjare mycket nybörjad ... När det gäller det tekniska. (Jag ser en dator ungefär som jag ser på en bil: Jag vrider om startnyckeln och kommer dit jag ska.)

Vart vänder jag mig för bra pålitliga råd beträffande vilken apparat jag ska köpa, om jag nu lyckas samla ihop pengar? Alternativt beträffande hur jag ska byta det *** lysröret? För helt utan kan jag inte köra ...

Tack och hälsningar

/Ljushufwud

Byta bara lysröret är en ganska ordentlig operation, detsamma gäller egentligen om du byter ut hela skärmen också. Jag har skruvat isär och ihop många hundra datorer i mina dagar, men eftersom jag inte ens skulle vilja göra det där själv om jag inte måste, så kan jag nog inte rekommendera dig att göra det heller.

Vill du köpa nånting nytt i stället (det är ju sällan något man ångrar i efterhand) är valfri MacBook Air ett fantastiskt bra val. Snabba, lätta, allmänt trevliga. Om du i stället vill fortsätta med en extern skärm behöver du en adapter mini-DVI till DVI (finns för en billig penning på dustinhome.se) och valfri skärm med DVI-kontakt - behöver inte kosta särskilt mycket alls, sånt finns från en tusenlapp och uppåt numera.

Ja, eftersom min pluska är full av spindelväv, så måste jag ju titta på prislappen i första hand. Jag fantiserar om något begagnat, åt såväl mig själv, som åt min käre lillebror, som även han uppskattar Macarnas högre säkerhet. Men råd om detta lär jag få be om i en annan tråd, eller hur?

Här borde det dock höra hemma att fortsätta fråga om hur man kopplar in en extern skärm, och hur man får fatt på en sån. Duger en PC-skärm, t ex?

Och återigen TACK för Era svar!

Läser du inte svaren vi kommer med eller?

Ta reda på vad din modell heter, kolla på macfixit.com vad som behöver bytas.

Den del du behöver kan finnas som en generell del att köpa från ngn tillverkare etc.
Det kan också bli som så att du är tvungen att leta på eBay efter en trasig dator av samma
modell (eller annorlunda modell - bara skärmen stämmer).

Du är alltså tvungen att LÄRA dig en massa saker.
Vad du behöver, hur, kostar, hur beställa etc etc.

Har du istället pengar kan du bara betala och få den lagad....

Vill du köpa NY finns det olika vägar här med. AppleStore, Apple återförsäljare,
begagnad på Blocket (vilket jag avråder från om du är så lite intresserad).

MacBook Air som föreslås är en jättebra burk, men den har genomgått flera
reinkarnationer - de första är med dagens mått rätt trötta.
(Det är därför bl a jag avråder från beg på blocket.se)

"Grundprogrammet" heter OSX i allihop, men det kommer i olika versioner, det spelar
ingen större roll här och nu.

Vill du veta vad din modell "heter", kolla under Äpplemenyn "Om den här datorn",Där kan du se vilken version av OSX du har, hur mkt minne etc, sånt kan vara bra i diskussioner här, klickar man på "mer info"
får man veta väldigt mycket; min egen dator heter t ex "iMac 11,1"
Det är sådana saker du behöver "rusta dig med" för att kunna hitta delar.

Vill du köra extern skärm till din maskin - så förstår jag inte hur Samuels råd skall kunna bli tydligare än:

"Om du i stället vill fortsätta med en extern skärm behöver du en adapter mini-DVI till DVI (finns för en billig penning på dustinhome.se) och valfri skärm med DVI-kontakt - behöver inte kosta särskilt mycket alls, sånt finns från en tusenlapp och uppåt numera."

Eftersom Appleskärmar inte finns för tusenlappen är det alltså en "PC skärm" vi pratar om.
Kontakten som kalllas mini-DVI sitter i baken på Macen, men eftersom skärmar använder (oftast) den större DVI-kontakten behöver du en ADAPTER däremellan.

Jag har ganska svårt att rekommendera någon att köpa en begagnad bärbar Mac. Enda undantaget är väl om man köper av en kompis som både behandlar sina datorer och vänner väl, och som kan tänka sig att sälja billigare än Blocket-priserna.

Annars är Macar generellt absurt dyra när man köper begagnat. Ska man ha något billigt får man nöja sig med en urgammal dator, så pris/prestanda är oftast sämre än om man köper nytt. Plus då att man inte vet vad datorn varit med om, och ingen garanti får man heller.

Begagnat är begagnat, kan gå sönder när som egentligen. Men för några tusen, 2-5000, får du en helt okej begagnad dator som har några timmars batteritid (förhoppningsvis).

Det låter på TS som om att kraven på vad datorn ska klara är rätt låga, alltså några timmars batteritid till surf/musik/ordbehandling.
Hade så varit fallet för mig och budgeten varit låg hade jag köpt en begagnad Mac för några tusen, säg 4000, som är nyare än den jag har plus jag slipper jobbet att köpa & installera en reservdel som kanske inte löser problemet.(?) Ny reservdel, i detta fallet skärm, kostar väl iallafall minst 1-2000SEK!?

Blocket är väl inte det "säkraste" stället att handla på, på Tradera kan du iallafall se bedömningar av köper på säljaren, känns kanske lite säkrare. Men vad är säkert när man köper något? Livin' on the edge!

Eller så köper du en ny dator på avbetalning så slipper du den tunga kostnaden direkt. Jag hade inte gjort så då jag hellre köper det jag har råd med, ny dator är hursomhelst såklart att rekommendera. Men har man inte råd så har man inte, att köpa dator i annat land, typ USA nu när dollarn är låg så är datorn någon tusenlapp billigare är ju rätt smart Apple har världsgaranti såvitt jag vet!

Nu har jag skrivit lite av mina tankar, i brist på sömn. Lycka till!

Mm. Som Goflorp var inne på är du i en knipa om du varken har pengar, tid eller kunskap. Du kan kompromissa bort två av sakerna, men inte alla tre samtidigt.

Din alternativa huvudvägar för att lösa din knipa är följande:

a) Lägg pengar på att lösa problemet
b) Använd din kunskap på att snabbt laga en trasig dator (det verkar du - liksom många andra sakna)
c) Lägg ner tid på att läsa/lära dig att själva laga din dator för att försöka laga datorn

Vilket av ovanstående smärtar minst?

Ursprungligen av ace4711:

Mm. Som Goflorp var inne på är du i en knipa om du varken har pengar, tid eller kunskap. Du kan kompromissa bort två av sakerna, men inte alla tre samtidigt.

Din alternativa huvudvägar för att lösa din knipa är följande:

a) Lägg pengar på att lösa problemet
b) Använd din kunskap på att snabbt laga en trasig dator (det verkar du - liksom många andra sakna)
c) Lägg ner tid på att läsa/lära dig att själva laga din dator för att försöka laga datorn

Vilket av ovanstående smärtar minst?

Lite som att köpa ny bil kontra laga den gamla

1
Bevaka tråden