Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exif-data på jpegs från InDesign?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag håller på med en jobb åt en kund som går ut på att göra en mall för en presentation som ska visas på en tv (Sony Bravia).
Presentationen kommer bestå av ca 10-15 sidor, och kunden själv ska kunna ändra i den när den ska uppdateras. Sedan ska presentationen läggas på en USB-sticka och sättas direkt i tvn som visar presentationen därifrån (han kan alltså inte koppla en dator direkt till tvn och använda den som extern skärm).

Eftersom presentationen blir ett flöde och kommer bestå av såväl grafik, text och bild känns det absolut enklast att göra mallen i InDesign (som han kan hyfsat bra) och sedan exportera jpgs som kan visas på tvn.

Tyvärr verkar tvn vara riktigt kass och strular på alla tänkbara sätt vad gäller visning av jpgs. Bilder direkt från en kamera har fungerat problemfritt, medans det tog sin lilla tid innan vi kunde visa bilderna från photoshop (var tvungna att spara som medium på jpgkvalitet för att det skulle funka). Men indesign verkar helt hopplöst att få det att fungera från. Och vi vill gärna slippa det extra steget att öppna i photoshop för att spara om bilderna där (även om man kan köra macron på det känns det som att det blir för många steg).

Det som vi tror skiljer mellan jpg sparad från ID och PSD är datan som inkluderas i bilden, exif. Har fyllt i massa info i indesign under Fil/Filinformation, men när jag kollar på bilden i en Exifviewer finns där ingen info, det finns däremot i filerna från PSD.

SÅ, är det någon som vet hur man får in exif-datan i en jpeg från InDesign (och inte ett annat program som också blir ännu ett steg), eller som på annat sätt kan hjälpa mig visa bilderna från InDesign på en Sony Bravia tv?

Vilken version av InDesign pratar vi om?

Någon kanske kommer med ett tips som bara funkar i CS5.5, och så har ni kanske bara CS3.

All information om informationen, i det här fallet jpeg-filen, utgör s.k. metadata. All metadata är dock inte likvärdig, t.ex. finns det information som rör filen som sådan, vilket i teorin alla program kan/bör skapa.

Exif-data är däremot metadata som är specifikt för bilder som kommer från en digitalkamera, t.ex. vilken bländare som användes, om blixten utlöstes, eventuell geoinformation etc. etc.

Eftersom InDesign är ett layoutprogram, dvs. inte en kamera, skriver det inte Exif-info.

Naturligtvis går det att manipulera en icke-kamera-jpeg och skriva in dummy-exif-data, men det är definitivt mer hackerish än att göra ett Photoshop-makro (eller varför inte droplet?)

Personligen tvivlar jag något på att det är det som är problemet.

Vilket färgläge har jpeg-filerna från indesign, RGB eller CMYK? De flesta skärmenheter kan bara visa RGB-bilder.

  • Medlem
  • 2011-11-14 15:42

Nyfiket undrar jag vilken Exifinformation du hade tänkt skriva i bilderna? Har ni nån mer exakt teori om vad det är som saknas?
Vilken Exifdata ser du i din Exifviewer på de filer som kommer från InDesign?

En del tv-apparater och liknande enheter har begränsningar i storlek för jpeggar. Se till att de inte är för högupplösta och/eller för konstiga proportioner.

  • Medlem
  • 2011-11-14 16:19

Och i så fall går det att tala om hur stor bilden ska vara i exporten från InDesign.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-11-16 20:30

Nu tipsar jag ändå om ett annat program trots att du inte ville det. Men jag använder det för att trixa runt metadata mellan olika filer och tycker det är smidigt. Heter Exiftool ExifTool by Phil Harvey och körs i terminalen.

för att föra över all metadata från fil till en annan, kan vara annat än crw till jpg.
exiftool -tagsFromFile src.crw dst.jpg

om man har en bunt med psd och vill föra över till jpg (med samma filnamn förutom ändelsen) körs
exiftool -tagsFromFile %f.psd -r -ext jpg .

fler exempel:
exiftool Application Documentation

OBS, se till att du har backup innan du gör det här och du ser att det blir rätt.

Hade sparat indesignfilerna som PDF och sedan öppnat dem i Photoshop, fixat pixel -bredd/höjd och upplösning och därifrån sparat för web till JPEG.
Det borde ge filer som utan problem funkar på TV:n
/martin

1
Bevaka tråden