Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari - startsida fungerar inte?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har försökt hitta svaret i forumet men icke...

Även om jag "bett" i inställningen att jag ska ha www.xxxx som startsida och ändå får inte jag den sidan utan jag får den senaste öppnade sidan som startsida när jag öppnar safari.

Hur gör jag så att jag alltid får samma startsida varje gång jag öppnar safari?

/J

Det är en inställning där du kan välja om Safari ska återställa senast besökta sidan när du startar Safari. Minns inte exakt var man ändrar det, sitter på bussen nu, men leta runt lite så hittar du det.

Har försökt där flera ggr, (kolla bilden) och ändå öppnar sidan det sista hemsidan jag var på tidigare tex Blocket.se - Sveriges största Köp & Sälj marknad och inte den önskade hemsidan som ska vara Stockholms universitet - Institutionen för lingvistik.

Ha för vana att stänga Safari med kringla + option + Q istället.

Ursprungligen av illerG:

Ha för vana att stänga Safari med kringla + option + Q istället.

Det fungerar inte. sista www. hemsidan öppnas ändå. det är nog bugg i lion...

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2011-10-29 12:32

Samma sak hos mig. Hur jag än gör så kan jag inte få Safari att starta upp med startsidan :/

Men är det inte inställningen jag pratade om då? Den ligger under System Preferences - General - Restore windows when quitting and re-opening apps.

Ett annat sätt att komma runt det om man inte vill stänga av ovanstående funktion är genom att stänga fönstret innan man avslutar Safari, eller om man surfar i Private Browsing-läget och avslutar Safari - då öppnas inte heller senaste fönstret.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2011-10-29 22:52
Ursprungligen av Capeman:

Men är det inte inställningen jag pratade om då? Den ligger under System Preferences - General - Restore windows when quitting and re-opening apps.

Ett annat sätt att komma runt det om man inte vill stänga av ovanstående funktion är genom att stänga fönstret innan man avslutar Safari, eller om man surfar i Private Browsing-läget och avslutar Safari - då öppnas inte heller senaste fönstret.

Jo, visst var det så. Fattade aldrig riktigt att "restore windows" hade med Safari att göra. Tusen tack..!

Ursprungligen av Cihan:

Jo, visst var det så. Fattade aldrig riktigt att "restore windows" hade med Safari att göra. Tusen tack..!

Det har med alla program som stöder funktionen att göra. Kul att det löste sig!:)

Ursprungligen av Capeman:

Men är det inte inställningen jag pratade om då? Den ligger under System Preferences - General - Restore windows when quitting and re-opening apps.

Ett annat sätt att komma runt det om man inte vill stänga av ovanstående funktion är genom att stänga fönstret innan man avslutar Safari, eller om man surfar i Private Browsing-läget och avslutar Safari - då öppnas inte heller senaste fönstret.

Hittar inte så bra. har svensk version, känner mig lite dum nu..
Någon som kan....?:)

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2011-11-18 08:34

Vet inte vad system preferences (system inställningar?) heter på svenska men hoppas du förstår vad som skall göras genom bifogad bild

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-11-23 14:49

jag har problem med Safari 5.06 , aftonbladet fungerar inte, sidan ligger som startsida och jag har fått felmedelande att Safari avslutar pga insticksfilen Flash, nu har det dykt upp att Safari inte kan öppna sidan då servern oväntat avbröt anslutningen, testar jag med Firefox så fungerar Aftonbladet felfritt. förslag till åtgärd?
slänga plistfilen till Safari?

Att Aftonbladet inte fungerar är en feature, något du allvarligt borde vara tacksam över. Att ha Aftonbladet som startsida borde ha någon form av straffpåföljd.

Testa uppdatera/ominstallera Flash, rensa cache o s v.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-11-23 16:05

jag har precis ominstallerat Flash och och rensat cache, samt rensat kakor som gäller aftonbladet. samma sak, Safari bråkar , Firefox fungerar felfritt (oavsett vad man tycker om aftonbladet
Bytte till en annan sida för att prova som startsida, den fungerar ua

Ursprungligen av miri:

jag har precis ominstallerat Flash och och rensat cache, samt rensat kakor som gäller aftonbladet. samma sak, Safari bråkar , Firefox fungerar felfritt (oavsett vad man tycker om aftonbladet
Bytte till en annan sida för att prova som startsida, den fungerar ua

"Återställ Safari" i Safari menyn ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-11-23 16:13

jag har lagt DN som startsida som fungerar ua, det måste vara något med safari och aftonbladet som knasar, ett ickeproblem

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-11-23 19:53

hur är det då med inloggning , lösenord tex hit? raderas de? , ps såg att jag kunde kryssa ur lösenord etc

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-11-23 23:28

jag återställde safari och nu fungerar det åter , tack för hjälpen

Ursprungligen av miri:

jag återställde safari och nu fungerar det åter , tack för hjälpen

Lycka till !

Min startsida är helt blank, trots att jag valt svenska Apple som startsida. Det är något som började när jag uppgraderade till 10.6.8.
P.g.a. diverse andra problem gjorde jag en ominstallation av systemet i går. När det bara var systemskivans system så öppnades startsidan som den skulle, men när jag hade lagt in combo-uppdateringen så blev det åter igen en blank startsida…

1
Bevaka tråden