Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer blir osynliga i Finder

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-11-22 21:06

Har skrivit ett script i Applescript Editor och sparat det i "[user]/Library/Scripts" men det syns inte i Finder eller dyker upp i Scripts-menyn. När jag gör en Save As i editorn så syns det däremot.

Vad gör jag för fel?

Edit: Om jag spar filen i en annan folder och sedan flyttar den till Scrips-foldern så syns den...

Senast redigerat 2011-11-22 21:52
  • Medlem
  • 2011-11-22 22:36

Hur då "syns inte i Finder"? Ser du inte filen i ett öppet Finderfönster?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-11-23 10:04

Nix, och inte heller om jag går till den foldern i Terminalen och gör en ls...

Den syns bara i Open/Save-dialogerna i Applescript Editorn...

  • Medlem
  • 2011-11-23 10:13

Vad heter filerna?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-11-23 14:39

Det är ".scpt"-filer...
Om jag skapar en sådan fil i någon annan folder och kopierar dit den så syns den...

  • Medlem
  • 2011-11-23 16:45

Men vad heter filerna?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-11-23 17:53

Inte för att jag förstår vad det skulle spela för roll men en heter "Aperture Export.scpt"...

Om jag sparar en fil med det namnet med Applescript Editor i foldern så syns den inte i Finder...om jag däremot sparar den i en annan folder så syns den i den foldern och om jag kopierar den till "[user]/Library/Scripts"-foldern så syns den därefter...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-23 23:12

Det spelar roll bl a för filnamn som börjar med en punkt, de blir osynliga. Men det verkar inte vara fallet för dej, dessutom syns samma filnamn i en annan katalog...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-11-24 10:58
Ursprungligen av kenjon:

Det spelar roll bl a för filnamn som börjar med en punkt, de blir osynliga. Men det verkar inte vara fallet för dej, dessutom syns samma filnamn i en annan katalog...

Aha, där har man lärt sig något nytt...:)

1
Bevaka tråden