Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Världen vaknar upp med G5

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Svenska media har nu börjat rapportera om Apples nylanserade G5-serie. Vi kommer uppdatera denna nyhet under dagen alltefter media skriver om G5. Tipsa oss gärna genom att skapa egna inlägg nedan med länkar.

Den nya processorn gör att Macintosh-datorerna kan hantera dubbelt så mycket data som en traditionell persondator.
SvD: "Apple lanserar nya Macintosh"

G5 är en milstolpe i Apples historia som lär hänga med en bra bit in i 2000-talet. Cap&Design: Apple släpper Power Mac G5 med 64-bitars processor

"Vi kan utan tvekan säga att vi kommit ikapp PC:n och kört om den"
Expressen: Tre nya Macintosh-datorer

Apple lanserar nya Macintosh
DI: Nya Macintosh

Vi önskar alla en trevlig sommar
MacWorld: Nu går vi på semester

Igår kväll var det julafton för alla Applefantaster
NyTeknik: Världens snabbaste PC för under 20.000kr

Power Mac är världens snabbaste persondator
Datormagazin: Power Mac är världens snabbaste persondator

Engelska nyheter:

....Apple will be offering "the world's fastest personal computer"
News.com: Jobs unveils new Power Macs

It is.
The Register: Apple launches 2GHz, 64-bit Power Macintosh G5

Senast redigerat 2003-06-24 11:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 09:27

Hallå MacWord, wakey wakey!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 09:33
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-24 09:33

Grattis till oss alla!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-06-24 09:36

Någon ny G5 burk blir det inte,men jag ser fram mot "Panther".Enkla användarbyten ala Windows XP,fast elegantare.Något jag saknat.Bra stulet Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 10:21

DI.se hänger också med.

Skönt att SvD och Expressen har exakt samma artikel...köper färdiga helt enkelt.
Oj ursäkta, DI köper visst från samma källa..

Idg.se är på.

Citat:

[i]Vi önskar alla en trevlig sommar
MacWorld: Nu går vi på semester [/B]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Skönt att SvD och Expressen har exakt samma artikel...köper färdiga helt enkelt.
Oj ursäkta, DI köper visst från samma källa..

Från TT, Tidningarnas Telegramnbyrå. Inte någon dålig källa det heller.
Köpandet av artiklar ökar på tidningarna skikckar alla journlister på semester.

Men MacWorld... suck. Kan de inte jobba en dag, som idag och rapportera om denna händelse.

Fräsht det kommer kännas i Augusti när det kommer tillbaka med rubriken "G5 släppt!".

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 10:56

jag lovar att nu kommer det att komma många switchare!!

Och spel och program!! Så M$ blir galna

Men det är vad jag tror... hehe

Ska man va krass så tror jag inte detta gör någon skillnad. Fler får kanske upp ögonen för Apple, men jag är rätt tveksam till om folk verkligen byter plattform bara sådär.

Visst gamla Mac-ägare blir glada och kanske väljer att köpa en Mac trots allt, istället för o byta till en PC för o få prestandan.
För PC ägare är switchen inte lika lätt, det kostar ju en hel del o byta - det är inte bara datorn som behöver bytas. Programvaran som behöver köpas in lär ju kosta lika mycket som datorn, om inte mer, för dom med en normalstor programpark.

Men det är nog mer än bra för Apple att vara först med o kasta ut 64bit burkar som "standard".. Det finns ju som sagt AMD Opteron o köpa redan men den har ju inte fått samma genomslag. Däri ligger ju Apples styrka, det Apple gör - gör PC tillverkarna också (allt från månader->år senare).

Aja vi får se om Apple plötsligt börjar sälja sjukt många G5or..

...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Men MacWorld... suck. Kan de inte jobba en dag, som idag och rapportera om denna händelse.

Att kräva att någon jobbar på sin semester är omänskligt

Men varför Nils Holmlöv inte anlitade en frilans för den här keynoten är förvånande. Tappet i Goodwill är inte värt det, enligt min åsikt.

Det här är kanske den största nyheten inom Macvärlden i år, och då FÅR man inte som macpublicist missa det på det sättet. (Fortfarande enligt min åsikt).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Simonsj
Att kräva att någon jobbar på sin semester är omänskligt

Men varför Nils Holmlöv inte anlitade en frilans för den här keynoten är förvånande. Tappet i Goodwill är inte värt det, enligt min åsikt.

Det här är kanske den största nyheten inom Macvärlden i år, och då FÅR man inte som macpublicist missa det på det sättet. (Fortfarande enligt min åsikt).

Håller helt med... till och med Expressen skriver om nya macprodukt... men inte MacWorld. Man kan lungt konstatera att MacPressens påverkan på hopslagningen blev sisådär 0% ungefär...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 11:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Grattis till oss alla!

Ja, verkligen grattis till oss alla. Kunde inte sova inatt, var så uppspelt. Jag vill definitivt höra vad mina pc polare har att säga om detta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 11:58

Ifrån CNN.com
..................

Apple has seen its market share of the personal computer market dwindle to 2 percent worldwide, and while credited for sleek, well-designed and easy-to-use computers, has not had much success in increasing sales of its Macintosh computers, particularly desktops, Kay said.
...................

2% av marknaden, då är det mer än dags att apple plockar lite mark nu.. Jag kan inte förstå att mac ligger på så låga försäljnings siffror, med tanke på hur grymma prylar dom gör. Det bevisar inget annat än att människosläcktet måste helt enkelt vara dumma, och förda bakom ljuset. Man får hoppas att G5 och panther frälser världen från all ondskan.

Men oj vilken vacker morgon även fast det regnar idag.

Fred

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-24 12:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Håller helt med... till och med Expressen skriver om nya macprodukt... men inte MacWorld. Man kan lungt konstatera att MacPressens påverkan på hopslagningen blev sisådär 0% ungefär...

Svenska MacWorld har gjort världens största fiaskot.
De har gått på semester, man kan säga dagen innan DET HÄNDE.
Jag kan förstå att alla de ville kanske börja sin semester DÄR DET HÄNDE, men någon skulle stannat kvar och rapporterat den glada nyheten för sina läsare.
ALLA visste att det kommer att hända saker DEN DAGEN!
Det var det dummaste de kunde göra.
Tummen ner, MacWorld!
Svårt att tänka sig större arrogans mot sina läsare.

Kan ni tänka er? Pc tidningar kommer att skriva om det långt innan MacWorlds prenumeranter kan läsa det på tidningens hemsida. Där får de läsa det först i Augusti!:mad:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 12:57

Till och med svt-text skriver om G5:an.

Pinsamt MacWorld.:mad:

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 13:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Visst gamla Mac-ägare blir glada och kanske väljer att köpa en Mac trots allt, istället för o byta till en PC för o få prestandan.

Hm... som huvudsaklig PC-användare måste jag säga att jag egentligen inte tycker att man kan jämföra Mac:ens och PC:ns klockfrekvenser mot varandra, eftersom de jobbar under helt olika förutsättningar, har jag rätt eller fel?

Jag menar, när XP behöver en processor på runt 1GHz för att må bra samtidigt som OSX behöver mycket mindre (tror jag iaf - återigen rätta mig...), så tyder ju det på taskig programmering eller helt enkelt mer krävande os...

Att sedan Steve Jobs säger att "nu har vi kommit ikapp och gått förbi" blir jag förvånad över, eftersom de båda plattformarna i min mening har legat mer eller mindre jämsides, iaf sista tiden.

F.ö. undrar jag om IBM är på väg att bli världens största switcher?

Som vanligt är det väldigt underhållande att följa diskussionerna på IDG:s forum...
Pajkastning på hög nivå, men det slungas ett och annat äpple också...;)

  • Avstängd
  • 2003-06-24 14:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Spyder
Hm... som huvudsaklig PC-användare måste jag säga att jag egentligen inte tycker att man kan jämföra Mac:ens och PC:ns klockfrekvenser mot varandra, eftersom de jobbar under helt olika förutsättningar, har jag rätt eller fel?

Jag menar, när XP behöver en processor på runt 1GHz för att må bra samtidigt som OSX behöver mycket mindre (tror jag iaf - återigen rätta mig...), så tyder ju det på taskig programmering eller helt enkelt mer krävande os...

Att sedan Steve Jobs säger att "nu har vi kommit ikapp och gått förbi" blir jag förvånad över, eftersom de båda plattformarna i min mening har legat mer eller mindre jämsides, iaf sista tiden.

F.ö. undrar jag om IBM är på väg att bli världens största switcher?

WIN skall hantera DOS+ WIN dessutom använda tid och energi att producera små informationsPopUps som säger diverse felmeddelanden. Klart att det behövs en klocka som beskriver dygnet mer än 24 timmar. Man botar inte sjukdom med piller man måste ta tag i grundläggande problem och fakta för att kurera. Ändra omvärlden och förutsättningar.

Jag fattar inte varför det är ett sånt tjafsande om hurvida prestandajämförelserna som Apple gjort stämmer eller inte. Klart att det är vinklat så mycket som möjligt till Macens fördel men att det skulle vara lögn är nog tveksamt. Kan man inte på det hela taget säga att man numera kan köpa en ny stationär Mac utan att behöva ursäkta sig för att den är så långsam... Vi får se hur prestandan är när vi kan ställa två maskiner bredvid varandra och göra jämförelser... Tills dess kan vi bara fantisera...men gosse, vilka sköna fantasier....

Orkar inte lyssna på alla onda människor som vill ( som man säger i utlandet.. ) pissa på vår fina parad...

PS. Pirre, ta't lungt med limpåsen...

Denna gången är det mycket marketing. Apple låg processormässigt långt efter. Men har de gått förbi?
På theregister.co.uk är de avvaktande.
På haxial.com är åtminstone en övertygad om att Apple gjort en Nvidia (trixat med testet).
Fortfarande går det inte att få en SNABB Appleburk för under 10 lappar. Men för mediamarknaden rehabiliteras antagligen Apple med släppet av G5-macar. Quark kopplar tydligen på igen, med serverprogram. Pixlet möter animerings/filmbranschen. När det gäller ljud lade sig Apple i mitten. Optiskt, men inte 24-bitar. Photoshopfanatiker kan antagligen manipulera världskartor i full skala med 8Gb internt. Så nog kan Apple går från 2% till 5% igen.

  • Avstängd
  • 2003-06-24 14:50

PS. Pirre, ta't lungt med limpåsen... [/B][/QUOTE]

Pilsner och Vin aldrig något annat.
Eller jämför du dig själv:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 14:51
Citat:

F.ö. undrar jag om IBM är på väg att bli världens största switcher?

Just det. Vad händer om IBM licensierar Mac OS X Jaguar och har det som ett alternativ för på sina arbetstationer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 14:52
Citat:

Till och med svt-text skriver om G5:an.

Pinsamt MacWorld.

Och det är verkligen inte första gången.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Som vanligt är det väldigt underhållande att följa diskussionerna på IDG:s forum...
Pajkastning på hög nivå, men det slungas ett och annat äpple också...;)

Ett äpple gör mer ont... om det inte är en färsk paj direkt ur ugnen...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Ska man va krass så tror jag inte detta gör någon skillnad. Fler får kanske upp ögonen för Apple, men jag är rätt tveksam till om folk verkligen byter plattform bara sådär.

Doom III skall bli intressant på en maskin som smiskar rumpan av 2x3 GHz Xeon.

Och Carmack gillar ju äpplen...

Bevaka tråden