Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear ReadyNAS Duo RND2000, någon som vet hur den funkar?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-18 07:36

Hej!

Har köpt en Netgear ReadyNAS Duo RND2000 med 2+2TB. Efter att ha satt in diskarna och startat programmet så satte den igång med något jag inte visste vad? Men den kom med beskedet att diskarna var "redunderade" efter 9 timmar... Nåja, det som jag vill är att kunna använda mina 4TB, inte 2TB vilket det står att jag har som utrymme. Den säkerhetskopierar vad jag förstår från disk 1 till disk 2. Men jag vill alltså använda alla 4TB och då inte använda denna konfiguration!

Någon som känner till detta?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-11-18 08:02

Jag har en ReadyNAS NV+ hemmavid så de är ganska så snarlika. Dock när jag kollar i manualen för DUOn (http://www.readynas.com/download/documentation/UM/ReadyNAS_UM_02Apr08.pdf kolla under sektionen "Understanding Volume Management") så står det att en använder sig av X-RAID per automatik vad jag förstår. Detta för att underlätta.
Men kolla under "Volumes" när du loggat in på adminsidan för NASen och se om du kan välja vilken typ den skall använda sig av, om du vill ha redundans (dvs mirroring i detta fall) eller bara nyttja allt utrymme som en stor disk. Vet inte om det alternativet finns dock.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-18 08:08

Det ser ut så här, vågade inte klicka på "synkronisera om volymen" ifall den skulle sätta igång 9 timmar igen. Men det är kanske där jag ska kolla!

Netgear ReadyNAS Duo RND2000 har inte stöd för det du vill ha (RAID-0/JBOD), eller något annat än deras eget påhitt X-RAID.

Det enda du kan göra är att ta bort det du har och skapa egna volymer / disk.

Så som jag har kunnat läsa mig till iaf..

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-18 09:51

Ok, vad betyder "Det enda du kan göra är att ta bort det du har och skapa egna volymer / disk."?

Jag vet inte då jag inte har en själv.

Men med mina extrema Google-skills (http://www.google.se/search?q=rnd2000+jbod) så fick jag fram detta;
http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?p=160275#p160275

Configuring Your ReadyNAS for Flex-RAID | Bott's Thought

Det kanske hjälper.

Senast redigerat 2011-11-20 11:09
  • Medlem
  • 2011-11-18 10:00

Gör en factory reset genom webgränssnittet. Bevaka sen ReadyNasen genom Raidar, när den dyker upp och knappen setup tänds så har du en lucka på 10 minuter att ändra inställningar, välj då Flex-Raid, Raid 0. Nu slås diskarna ihop.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-18 14:10

Det låter ju bra! Men jag hittar inte "Factory Reset" eller "Fabriksåterställning"...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-18 14:29

Har hittat det! )

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-19 10:55

Har följt dina anvisningar... Disken håller på med något sedan ett par timmar...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-19 15:01

Verkar inte gjort någon skillnad... 1845 GB! Jag har ju 4TB...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-19 16:09

Nu har jag lyckats att få två volymer, Volym C och D Men jag ser fortfarande att jag har 2 TB ledigt, fast nu speglar den inte allt på den ena disken till den andra.

Nästa fråga: hur kommer jag åt volym D? För det är väl det som är problemet, att jag bara ser den ena disken av de två?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-20 08:06

Trött på den här NAS-disken... Vansinnigt det inte ska gå att använda de 4TB jag köpt den för! Nej, tillbaka till affären och lämna tillbaks det!

Köp en som har stöd för det du önskar så blir det lite enklare nästa gång.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-20 12:18

Tips på en NAS som "inte lever sitt eget liv", jag menar om jag sätter in 4TB så har jag 4TB...

Valfri D-Link / Synology / QNAP t.ex. bör klara det. Kolla så den du köper har stöd för RAID 0 / JBOD.

Jag gillar QNAP, finns en ny 2-bay här Egenskaper fr Qnap TS-212
D-Link DNS-323 är en annan som funnits på marknaden och brukar vara omtyckt.

Sen finns den gigantiska NAS-tråden här på 99 med massor av information; http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/245807-nas.html

När det pratas NASar så gäller verkligen uttrycket "you get what you pay for".

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-20 14:09

Då ska denna funka! Perfekt då byter jag bara! Där står i alla fall RAID 0 / JBOD.

D-Link DNS-325 NAS med många funktioner!

Ursprungligen av 2mac:

Då ska denna funka! Perfekt då byter jag bara! Där står i alla fall RAID 0 / JBOD.

D-Link DNS-325 NAS med många funktioner!

Jepps.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-20 16:02

De gick inte med på att byta Netgear NASen mot D-Link NASen och behålla diskarna, då det var ett speciellt paketpris. Så nu kan jag köpa vilken som, behöver en på 4TB... Tips på någon bra NAS där man slipper "mirroring" om man inte vill ha det!

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-23 08:05

Ja den ser ju bra ut (tror jag) fattar inte allt om dessa här NASen men som jag skrev så vill jag ha de TB tillgängliga som jag satt i utan en massa besvär. Det här med "mirroring" är ju säkert bra men man ska ju inte vara tvungen att använda det. Men som "keptang" skrev så ska det i så fall finnas RAID 0 / JBOD och det har ju denna... Hur vet man att den funkar som den ska med "Lion"? Det står 10.3 och framåt...

Såg någonstans här på forumet en diskussion där "keptang" skrev att om man körde med JBOD så var det inte speciellt "säkert" han menade "är du inte mer rädd om dina data" så kör på! Alltså det skulle inte vara rekommenderat... Är det så?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-23 13:25

Ja den har vi diskuterat, ser bra ut!

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-23 08:44

Det finns ju en mindre variant också, DS211j...

Det är absolut inte rekommenderat att köra JBOD / RAID 0 (om man inte bryr sig om säkerhet då).
Det är dubbelt så hög risk att något går fel.

Får du problem med en disk så är du av med all data, så ha backup (det ska man alltid ha).

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-23 10:28

Ok, men det finns bara dessa alternativ om man inte vill köra "mirroring" vad jag förstår?

Japp, iaf med endast 2 diskar.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-23 10:35

Funderar på den här Synology disken, blir nog den!

JBOD = Just a Bunch Of Disks- Alltså "ser" datorn den bara som en enda disk med ett utrymme som motsvarar summan av de enskilda diskarna. Problemet är bara att om en går disk sönder kan du inte läsa något öht! Allt är putz weck. Det finns inget osäkrare sätt att lagra data på hårddiskar! Backup är ett måste! Hela tiden! (Ja, det blir många utropstecken här men vi måste ju se till att du inte gör något du ångrar... )Du kan läsa mer på wikipedia m fl ställen. Samt NAS-tråden som länkas till ovan.

Om du skaffar en NAS med fler diskplatser (typ 4-5 stycken) kan du BÅDE äta kakan och ha den kvar - med lämpligt antal tillräckligt stora diskar får du 4 GB som dessutom är speglade. Drobo är (lite) dyrare men bra på det sättet att de är lätta att sätta upp och administrera, samt förutom alla vanliga RAID/JBOD-konfigurationer, även har ett eget system som speglar med valfritt antal diskar av valfri individuell storlek. Här på kontoret har vi en Drobo FS med för tillfället 3 diskar. Speglat och klart. Kan byggas ut efterhand med ytterligare ett par diskar i samma kabinett utan att omkonfigureras eller omformateras.

Tillägg: Ser att keptang hann före!

  • Medlem
  • Hörby
  • 2011-11-23 10:42

JBOD = Just a Bunch Of Disks... Haha kul namn! Ok, jag förstår att det är säkrare att köra mirroring men har man inte plats till det så är det svårt. Kanske kan ha råd med 4 diskar i den här Synology-disken och då köra mirroring ändå! Eftersom jag nu blivit lite uppskrämd med JBOD...

Det beror ju helt vad du skall ha utrymmet till. Har du NASen kopplad till en mediespelare och bara behöver den för att tillfälligt spara DVD/HD-långfilmer man ändå har på skiva? Ja, då kanske JBOD kan funka.

Bevaka tråden