Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa eget nätverk från annans befintliga trådlösa nätverk, går det?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-19 00:38

Hej!

Bakgrund:
Jag och tjejen har nyss bytt lägenhet och i den här lägenheten ingår hyresvärdens bredband i hyran. Vi kopplar alltså upp oss på hans trådlösa nätverk, han bor över oss. Då det här jobbet och därmed boendet är tidsbegränsat till 6 månader känns det onödigt att skaffa eget bredband och 3G är inte ens att tänka på i den här källaren.

Problemet är att vi har dålig täckning gentemot hyresvärdens router. Det är bra i sovrummet men resten av lägenheten ligger för långt ifrån vilket gör att uppkopplingen blir ostabil. För vanligt surfande är det väl godkänt men jag vill kunna använda min ATV2 och då krävs det bättre fart i överföringen mellan dator och ATV2. Lång utläggning men bakgrunden kändes befogad för frågan.

Frågeställning:
Jag vet att det går att förlänga ett (vissa) befintligt nätverk genom att brygga det, men går det att förlänga det befintliga trådlösa nätverket med en AirPort Extreme och sedan bara låta mig och min flickvän vara dem som ansluter till just vår router? Kanske tillochmed särskilja dem åt. Jag vill kunna dra nytta av wireless-N som inte vår hyresvärds router har. Dessutom vore det bra att enbart kunna köra i 5 GHz-mode. Är detta ens möjligt?

Kort sagt, vad är bästa sättet för oss att få ett snabbt och stabilt nätverk i vår lägenhet med internetuppkoppling från hyresvärdens befintliga trådlösa nätverk?

Tusen tack för ev hjälp!

/Kim

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-19 09:23

Du kan inte få ner en kabel från hyresvärden? Inget slår kabel (utom fiber).

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-19 10:32

Tack för svar.
Nej, tyvärr så är det inget alternativ. Placeringen av hyresvärdens router medger inte riktigt kabeldragning.

Jag kan för lite om att brygga trådlösa nätverk för att kunna svara direkt på frågan.

Så jag framför i stället ett annat alternativ:
WEBHALLEN.com - D-Link PowerLine Homeplug AV Ntverks Start Kit DHP-307AV

Om ni hyr i en källare så sitter ni kanske på samma elnät som hyresvärden, och då borde det funka att dra nätverk via det.

Senast redigerat 2011-11-19 11:41
  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-19 16:36

Tack återigen för era svar.
Tyvärr så är inte Homeplug någon lösning heller. Pratade med hyresvärden redan igår om det. Elen i källaren är helt frikopplad från övriga huset. Jag har använt Homeplug tidigare och det är en väldigt trevlig lösning, men tyvärr.

Attans så krångligt det ska vara då…

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-19 18:28

Vad har du för dator? stationär eller bärbar?

Om du har stationär, var står den isåfall?

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-19 18:55
Ursprungligen av Kajan:

Vad har du för dator? stationär eller bärbar?

Om du har stationär, var står den isåfall?

Jag har en Macbook Pro som helst ska kunna användas i fler rum än sovrummet. I hushållet finns även en iPhone 3GS, iPad 2, Macbook Air och en Apple TV 2.

Om jag bryggar det befintliga nätverket, finns det då någon möjlighet att köra dual band (2,4 GHz och 5 GHz) för att kunna dra nytta av högre överföringshastigheter? Bättre hastigheter prioriteras högre än privat nätverk.

Det befintliga nätverket använder en Tilgin HG1113 (HG1110-series) och jag vill utöka det med en, ännu ej inköpt, Apple AirPort Extreme.

Senast redigerat 2011-11-19 19:09

Om du har en gammal router som stödjer DD-WRT så kan du göra som de gjort i denna guiden:
How To Turn An Old Router Into A Wireless Bridge

Aldrig träffat någon som vart nöjd med att "haka på mitt trådlösa".
Eftersom trafik inte lätt kan "splittas" så blir ena parten alltid lidande - och vem varierar dessutom.

Laddar du ner en fet fil över bredbandet kommer hans koppling bli som en snigel.
Laddar han ner ngt fett kan du knappt kolla mailen...

Det är svårt få "tak" på 50% av kapaciteten per anslutning.

Du behöver (förmodligen) ha tillgång till hans Hugin och tala om att det är OK att nätverket byggs ut.
Sedan ställa in en Airport Extreme i bryggläge (enbart utöka range, ej dela ut DHCP etc).

Jag hade löst det med en 4G-dongel från ngn bra operatör... och låtit bli Torrents.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-20 23:38

Eller om det är riktigt dassig mottagning, Net1 med yttre antenn.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-21 00:03
Ursprungligen av kenjon:

Eller om det är riktigt dassig mottagning, Net1 med yttre antenn.

Net1 hade jag förut, men den här orten är en av få vita fläckar i deras karta. Fick ingen signal med yttre antenn. Tyvärr, använde dem på annan ort i tre år och var faktiskt riktigt nöjd.

Ursprungligen av Goflorp:

Aldrig träffat någon som vart nöjd med att "haka på mitt trådlösa".
Eftersom trafik inte lätt kan "splittas" så blir ena parten alltid lidande - och vem varierar dessutom.

Laddar du ner en fet fil över bredbandet kommer hans koppling bli som en snigel.
Laddar han ner ngt fett kan du knappt kolla mailen...

Det är svårt få "tak" på 50% av kapaciteten per anslutning.

Du behöver (förmodligen) ha tillgång till hans Hugin och tala om att det är OK att nätverket byggs ut.
Sedan ställa in en Airport Extreme i bryggläge (enbart utöka range, ej dela ut DHCP etc).

Jag hade löst det med en 4G-dongel från ngn bra operatör... och låtit bli Torrents.

Håller helt med. Det är långt ifrån optimalt, men som det ser ut nu är det här den troligtvis enda lösningen. Lägenheten har inget eget telefonjack, så egen uppkoppling är nog utesluten. 3G (än mindre 4G) är bara att glömma då det knappt går att föra ett vanligt telefonsamtal i den här källaren. Tro mig, har provat de tre olika operatörsnäten här.

Att vi delar uppkoppling är för mig egentligen inte problemet. Jag köper den situationen, den är ju trots allt bara över vintern. Det är hastigheten inom nätverket jag vill påverka.

Jag har inte direkt fysisk tillgång till hyresvärdens Tilgin, även om jag naturligtvis får komma in och titta på den (hans Hugin-dammsugare behöver jag inte låna, har en egen ), men jag har tillgång till routern via webbläsaren.

Det är självklart kul att försöka hjälpa till - det är ju därför vi är här allihopa.

Men det är också ganska frustrerande när tips efter tips bara skjuts ner - att du redan har tänkt på det, eller provat det.

Tänk om du hade skrivit alla de här kända sakerna redan från början:
"Att dra nätverkskabel är inte ett alternativ. 3G och 4G funkar inte tillräckligt bra här. Via elnätet funkar inte heller. Net1 har jag använt tidigare, men det funkar inte här."

Tänk så mycket tid du hade sparat då - både för dig och för oss.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-21 23:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är självklart kul att försöka hjälpa till - det är ju därför vi är här allihopa.

Men det är också ganska frustrerande när tips efter tips bara skjuts ner - att du redan har tänkt på det, eller provat det.

Tänk om du hade skrivit alla de här kända sakerna redan från början:
"Att dra nätverkskabel är inte ett alternativ. 3G och 4G funkar inte tillräckligt bra här. Via elnätet funkar inte heller. Net1 har jag använt tidigare, men det funkar inte här."

Tänk så mycket tid du hade sparat då - både för dig och för oss.

Jesper, du har naturligtvis helt rätt. Jag ber ödmjukast om ursäkt och skyller skamset på att det första inlägget till stor del haltade pga brist på sömn efter fyra dagar av flyttande och alldeles för många timmar jobb. Dessutom skyller jag på bristande motivation efter att mitt första inlägg försvann pga automatisk utloggning.. :">

Egentligen inser jag nu att det mer är en fråga om hur det fungerar att brygga nätverk och vilken hastighet som kan uppnås.

Nåväl, här kommer den sammanfattning av frågan som skulle kommit för tolv inlägg sedan.

"Jag bor i en källarlägenhet. Jag behöver bättre trådlös nätverkshastighet utan att förlora min befintliga internetuppkoppling från hyresvärdens trådlösa nätverk. Att dra ner en nätverkskabel går med största sannolikhet inte, ska inte uteslutas riktigt än, men vi satsar på att lösa det utan. 3G/4G/Net1 är inget att tänka på då jag inte är ute efter bättre/eget internet och täckning saknas. Tyvärr fungerar inte Homeplug då vi har separerat elnät mellan lägenheterna. Jag har funderat på att köpa en AirPort Extreme och önskar väldigt gärna se denna i det nya nätverket.

Hyresvärdens router är en Tilgin HG1113 och min tanke är att kunna brygga nätverket. Frågan är om det i bridge-mode går att dra nytta av Extremens 802.11n gentemot Tilgins 802.11g? Kan jag t ex köra dual-band på Extremen?"

Tack än en gång, även för visad hänsyn.

Om du nu har bra mottagning i sovrummet kan du pröva internetdelning trådlöst eller trådbundet på macen där och därmed köra eget nätmask, sedan om det blir någon vidare hastighet är bara att pröva, kostar inget att testa.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-22 21:24
Ursprungligen av pepparkaka:

Om du nu har bra mottagning i sovrummet kan du pröva internetdelning trådlöst eller trådbundet på macen eller windowsdatorn där och därmed köra eget nätmask, sedan om det blir någon vidare hastighet är bara att pröva, kostar inget att testa.

Nu är jag inte riktigt med här… Ska jag använda MBP:n och skapa ett trådlöst nätverk (utan internetanslutning) inne i sovrummet för att testa vilken nätverkshastighet jag kan komma upp i runt om i lägenheten? Kan man brygga det befintliga trådlösa nätverket med MBP:n på något sätt? Om jag skapar ett nytt nätverk här:

så tappar jag anslutningen till internet. Men det spelar ingen roll egentligen. Jag testade nu och jag får mycket bra mottagning i hela lägenheten. Skulle med andra ord kunna placera en AirPort Extreme i garderoben i sovrummet och få till en bra brygga mot nätverket. OM det är möjligt?! Framför allt, kan man använda 802.11n i bridge-mode?

Tack!

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-24 23:49

Hej på er igen!

Nu har jag surfat runt ännu mer för att hitta en lösning på det här. Hittade den här tråden på Macrumors forum, där trådskaparen har nästan exakt samma önskan på en lösning som jag. Hans slutgiltiga lösning var att koppla allt med Cat5-kablar men i tråden nämns en annan förhoppningsvis möjlig lösning.

"I think i know what your trying to achieve here.

JLB network will be Wireless N so your Apple TV etc will be nice and fast streaming off YOUR iMac. and have a connection to their network as the internet connection.

I'm not sure you can achieve this with just 1 AEBS, You may need two, because when in bridge mode the whole network will slow down to the WIFI Network unless you hook everything up with Cat5.

If you got another AirportExpress youd basically have it in Client Mode, then NAT that IP to your internal 802.11N network

so say their network you have a ip of 192.168.0.234 that would then be NAT'd to a internal JLB range of 10.10.10.1 - 10.10.10.254

This would mean that youd loose any 'auto discover' services between your network and theirs."

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en AirPort Express också, funderat på en sådan till sovrumshögtalaren ändå. Om jag förstår ovanstående, och resten av den tråden, rätt så skulle jag kunna använda en av AirPort-enheterna som trådlös brygga mot hyresvärdens nät. Därefter dra en ethernetkabel till den andra AirPort-enheten och utifrån denna dela ut ett helt fristående nät med enbart wireless-N. En dyr, men överkomlig lösning.

Är detta nu möjligt att genomföra detta rent tekniskt, kan man skapa ett helt nytt trådlöst nät från en ethernetanslutning? Snälla, snälla säg att det är det...

Tack!

Senast redigerat 2011-11-25 00:04

Om jag hade varit dig så hade jag skaffat en brygga som används för att koppla in spelkonsoler som bara har ethernet till ett WiFi-nät. De kallas ibland gaming adapter.

Du konfigurerar alltså en sån att ansluta till din hyresvärds trådlösa och så kopplar du ethernetkabeln från bryggan till WAN-porten på Airport Extremen.

T.ex. en sån här: WiFi-Bridge Vonets VAP11G WLAN Bridge 54Mbit - SatVision Scandinavia

För att använda en Airport Extreme som trådlöst nätverkskort måste den vara anslutet till ett s.k. WDS-nätverk (man utökar ett befintligt nätverk).

Ojojoj vilket överpris! Här är exakt samma produkt för mindre än en tredjedel av priset: Wifi Bridge Dongle Wireless For Dreambox Xbox PS3 | eBay

Ursprungligen av Papperskatt:

Ojojoj vilket överpris! Här är exakt samma produkt för mindre än en tredjedel av priset: Wifi Bridge Dongle Wireless For Dreambox Xbox PS3 | eBay

Du har mer l33t Googleskillz än vad jag har

Ursprungligen av suddgummi:

Du har mer l33t Googleskillz än vad jag har

Haha, jag letade faktiskt efter en sådan själv för ett par månader sedan och mindes därför att de var billigast på eBay. Jag köpte dock aldrig någon men behöver fortfarande en så jag slog till och köpte en idag.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-11-28 00:50
Ursprungligen av Papperskatt:

Haha, jag letade faktiskt efter en sådan själv för ett par månader sedan och mindes därför att de var billigast på eBay. Jag köpte dock aldrig någon men behöver fortfarande en så jag slog till och köpte en idag.

Det står först att den är oberoende av vilket OS du kör, men sen nämns bara Windows. Något som kan bli ett problem? Berätta mer än gärna hur den fungerar och om du tror att den skulle fungera även för mig och mina ovan nämnda behov.

@suddgummi: Tack för det ursprungliga tipset! Ser ut att passa bra till min setup.
Du skrev:

Citat:

För att använda en Airport Extreme som trådlöst nätverkskort måste den vara anslutet till ett s.k. WDS-nätverk (man utökar ett befintligt nätverk).

Kommer jag att kunna köra med bättre trådlöst nät (802.11n) från AEBS ändå, trots att jag bryggar det befintliga 802.11g genom ovanstående brygga?

Ursprungligen av kim_sv:

Det står först att den är oberoende av vilket OS du kör, men sen nämns bara Windows. Något som kan bli ett problem? Berätta mer än gärna hur den fungerar och om du tror att den skulle fungera även för mig och mina ovan nämnda behov.

Jag fick hem den idag. Man måste tyvärr ställa in den under Windows med den medföljande programvaran (på vonets.com så släpptes dock för ett par dagar sedan en nyare version och det var den jag körde). Som tur är så hade jag XP installerat i VMware, men har man inte tillgång till Windows så kan det nog bli ganska knepigt... Jag har inte lyckats finna någon Mac-version.

Funktionsmässigt så gör den vad den säger att den gör, varken mer eller mindre. Tyvärr så verkar antennen inte vara den bästa så jag kunde inte ha den där jag hade tänkt (men till dess försvar så har knappt datorn mottagning där heller), får fundera ut hur jag ska lösa det. Förutsatt att du har okej mottagning i sovrummet (minst ~10%) så borde den dock fungera bra för dig.

(Det går inte heller att koppla USB-sladden till USB-porten hos Airport Express och låta den få ström via den, vilket jag hade hoppats på)

1
Bevaka tråden