Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken bildskärm ska man köpa till MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag behöver tips om vilken bildskärm jag ska köpa till en MacBook Pro. Både skriver och jobbar med bilder dagligen. Det skulle vara bra med en stor skärm så att man kan ha många fönster bredvid varandra samtidigt. Har suttit med bara den lilla bärbara skärmen i några år nu och det skulle vara skönt att ha en större skärm på skrivbordet.

Det finns inte jättemånga varianter i Apple store?

/Marléne

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-11-21 22:12

Jag kör en NEC multisync....den funkar bra för mig som fotograf

Ursprungligen av ThomasC:

Jag kör en NEC multisync....den funkar bra för mig som fotograf

På Prisjakt finns just nu 90 bildskärmar som heter något med NEC Multisync.

De har olika storlekar och upplösningar.
De har olika paneler (TN, S-PVA, S-MVA, P-IPS, H-IPS, m.fl.)
De har olika bakgrundsbelysning (LED eller CCFL).

Att säga att den (som om det bara fanns en sort) funkar bra för en fotograf är kanske lite väl generaliserande.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-11-22 17:14
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På Prisjakt finns just nu 90 bildskärmar som heter något med NEC Multisync.

De har olika storlekar och upplösningar.
De har olika paneler (TN, S-PVA, S-MVA, P-IPS, H-IPS, m.fl.)
De har olika bakgrundsbelysning (LED eller CCFL).

Att säga att den (som om det bara fanns en sort) funkar bra för en fotograf är kanske lite väl generaliserande.

Javisst är det det....men jag förväntade mig en följdfråga...inte en recension av mitt inlägg

Ursprungligen av ThomasC:

Javisst är det det....men jag förväntade mig en följdfråga...

Du tycker alltså att det är bättre att:
- medvetet lämna ut för lite information, för att tvinga folk att ställa följdfrågor

än att:
- faktiskt berätta lite om produkten, och vilka egenskaper den har, som gör att du rekommenderar just den.

Den taktiken har jag lite svårt att förstå...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-11-22 17:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du tycker alltså att det är bättre att:
- medvetet lämna ut för lite information, för att tvinga folk att ställa följdfrågor

än att:
- faktiskt berätta lite om produkten, och vilka egenskaper den har, som gör att du rekommenderar just den.

Den taktiken har jag lite svårt att förstå...

Specen som låg till grund för frågan var mycket oprecis, så jag kände att det var läge att starta en konversation....och jag förstår inte varför du hänger upp dig på detta. Hon har ju dessutom bestämt sig för en annan julklapp.

Ursprungligen av ThomasC:

Specen som låg till grund för frågan var mycket oprecis...

Då är det väl mycket bättre om du ställer lite kontrollfrågor för att få fram en mer precis frågeställning.

Ursprungligen av ThomasC:

...jag förstår inte varför du hänger upp dig på detta...

Därför att jag tycker att man alltid bör lämna så mycket information som möjligt - både när man frågar och när man svarar.

Jag ser inte vitsen med att sitta och hålla på informationen för att man vill starta en konversation. Det enda som händer är det tar längre tid att komma fram till svaren, anser jag.

Tråden flyttad till rätt forumdel.

/Mod

Jag är ny på Mac, körde PC fram tills i våras. Jag jobbar tillsammans med min man och nu tänkte jag överraska honom med en bildskärm (som jag vet att han vill ha) i födelsedagspresent (vi har samma dator). Ska prova hans och om den är bra köper jag en också.

Jag trodde kanske att man behövde ha en Apple bildskärm också, men det behövs alltså inte?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-11-21 22:24

....och du inte köper högre upplösning än vad grafikkortet klarar av

Ursprungligen av Marlene Eskilsson:

...tips om vilken bildskärm jag ska köpa till en MacBook Pro...

1. Vilken budget har du för det här köpet? Det underlättar att veta för att kunna ge rätt tips.

2. Vilken MacBook Pro-modell är det? Det underlättar att veta vilka bildskärmsportar du har.

Ursprungligen av Marlene Eskilsson:

...skulle vara bra med en stor skärm...

3. Vad är din definition av stor? 24 tum? 27 tum? 30 tum?

Ursprungligen av Marlene Eskilsson:

...Det finns inte jättemånga varianter i Apple store...

4. Det finns många fler försäljningsställen än Apple Store, med både större sortiment och bättre priser.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-11-21 22:23

Du kan köpa vilken skärm som helst...du behöver bara rätt adapter till bildskärmsuttaget

Ursprungligen av Marlene Eskilsson:

Det finns inte jättemånga varianter i Apple store?

27-tums LED-display eller 27-tums Thunderbolt-display. Ingen beslutsångest inte

Ungefär som en T-ford. Svart eller svart, bara att välja.

  • Medlem
  • 2011-11-21 23:15

Apples bildskärm alla gånger!

Jag inser att jag inte är kvalificerad att köpa en bildskärm. Han får något annat istället ...

Men tack för alla svar ändå!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-22 15:45

Ett presentkort på en bildskärm...?
Låter lite tråkigt kanske, men då får han välja själv.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-22 19:14

Finns det någon som förstår sig på skärmar så är det Martin Agfors På bl.a. fotosidan.se hjälper han folk till höger och vänster att välja skärm.

Fann en komisk men på samma gång användbar instruktion för inköp av skärm:

Citat:

”För normalt kontorsbruk är det numera väldigt enkelt att köpa en tillräckligt bra skärm:

1 - Gå in i någon affär där de säljer skärmar
2 - Blunda och peka
3a - Råkar du peka på en skärm som har rätt storlek och lagom pris, köp den
3b - Råkar du peka på något annat eller en skärm i fel storlek eller som är för dyr, upprepa steg 1-2

Men vill man arbeta med bildbehandling, även enkel sådan, kan det vara värt att leta upp en skärm med ips- eller va-panel. De är numera inte så mycket dyrare. Hos till exempel Dustin skriver de oftast ut paneltypen i specifikationerna.”

1
Bevaka tråden