Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur rensar jag ”Öppna med”-menyn?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är ju inte alltid inte alltid man vill öppna ett dokument med det förvalda programmet, t ex en .jpg-bild med Photoshop som förval kan ibland vara smidigare, snabbare och enklare att öppna med Förhandsvisning om man bara vill ha en snabbkoll, genom att högerklicka (tvåknappsmus) eller ctrl-klicka (enknappsmus) på filen.

Av någon anledning har jag för just .jpg-bilder fått en ”Öppna med”-meny som är lång som sju svåra nödår, och som dessutom innehåller mest skräp och irrelevanta förslag.

Kolla denna länk för illustration av problemet: http://i41.tinypic.com/jrpc08.jpg

Min undran är: Hur rensar jag i denna meny till att bara innehålla ett fåtal program, t ex Photoshop, ImageReady och Förhandsvisning?

Tack för info.
Klar och koncis instruktion, enkel att följa till punkt och pricka.
Men... tyvärr så funkade det inte alls.
”Öppna med”-menyn ser likadan ut efter denna operation.
Enda skillnaden är att jag nu saknar filen ”com.apple.LaunchServices.plist”.
Vad nu den hade för uppgift. (Ingen ny skapades efter omstart.)
Flera förslag?

En snabb googling avslöjade att ovanstående procedur uppenbarligen bara uppdaterar listan på tillgängliga apps - något man kan behöva göra när man avinstallerat program, då den inte uppdaterar sig själv speciellt ofta. Om man däremot vill ha kvar själva programmen men begränsa vilka filformat den ska öppna så kan detta vara något också: Remove excess 'Open with...' contextual menu entries - Mac OS X Hints

OK, tack igen.
Dock tämligen knölig procedur, IMHO.
Drog istället fördel av ditt första länktips, och googlade på hela rubriken med citat.
Så här: ”Clearing the Finder "Open With" contextual menu”
Fick en mängd resultat, bl a detta:

Open-With Manager · Many Tricks

Utmärkt litet verktyg, dessutom freeware.
Löste en stor del av problemet med vildlänkade program, bara att pricka för (eller av) vilka man vill ska göra vad.
Alla märkliga .exe-filer i ”Öppna med”-menyn försvann dock inte.
De visade sig vid intern sökning i datorn tillhöra Photoshop > Exempel > Droppar. I flera inkarnationer, dessutom.
Väck med dessa ”droplets” (papperskorgen) — och menyn krympte dramatiskt!

Resultat här: http://i44.tinypic.com/28kszf7.jpg

Summa summarum: Problemet löst & case closed.
Återigen: Tack för hjälpen att hitta rätt.

/Ravajack
(happy camper)

Ah, vilken trevligt litet program det såg ut att vara. Har själv lite behov av rensning, men varit lite för slö för att ta tag i saken Ska absolut testa det, tack för tipset!

1
Bevaka tråden