Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som filserver till två MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-12 17:21

Jag försöker sätta upp en macmini med lion 10.7.2 (ej server) som en filserver till två st macbook pro med två olika användare.
Det går bra att dela ut mappar och läsa filer osv, problemet börjar när någon av oss ska skriva mappar eller filer. Själva skrivandet går bra men rättigheterna blir fel.

Eftersom det är jag som kopierat in alla filer från början i den mapp servern delar ut så är det jag som äger filen och gruppen staff har läsrättigheter. Den andra användaren är upplagd på servern och finns också med i gruppen staff. Jag har ändrat gruppen staff på den delade mappen till både läs och skriv och applicerat det neråt i mapparna. Men när filer eller mappar skapas från den andra användarens dator blir jag ägare enligt info, men om jag går in i terminalen och kollar med ls-le så är det den andra användaren som står som ägare och gruppen staff har bara läsrättighet... Detta gör att jag får problem att göra något med den nya filen eller mappen.

När jag körde en linuxburk som server använde jag mig av samba och i smb.conf kunde man ange med vilka rättigheter mappar och filer skulle sparas, går det att göra nåt liknande med afp eller tänker jag bakvänt?

Har letat runt och försökt förstå hur hfs systemet fungerar och det ser ut som det skulle funka på samma sätt som i linux.
Har testat alla möjliga saker men inte lyckats få rättigheterna att ärvas som jag vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-20 22:37

Ingen som vet hur man gör? Verkar konstigt...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-11-21 17:54

Jag har inte testat detta, men här har du en kb från Apple om File Sharing:

Mac-grunder: Fildelning

Men du kanske redan har sett den..

1
Bevaka tråden