Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ikväll kl 19.00 slås nya servern på för bla mac.se

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon mer än jag som skall flytta mac.e till EPOST.AX på Åland i kväll ? Hoppas det inte blir några problem bara.
Någon som stött på problem redan kanske. En del förarbete har man ju kunnat gjort, om man vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-18 17:31

Har gjort det oxå men är lite för digitalkorkad för att begripa allt, följde dock instruktionerna i länken

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-11-18 17:42

Jag har satt upp mitt konto på epost.ax enl. kapitel 3 (Manuell installation), det flöt på utan problem.
Valde inkommande-server-typ "Exchange".
Har börjat flytta/kopiera mail från gamla till nya servern, inga problem hittills.
Hoppas övergången i kväll flyter på.

Jag har inte gjort något ännu - tänkte vänta till efter 19:00 även om man ju har "gamla kvar". Jag är dessutom en av dom få som använder Entourage, så jag skall prova den "automatiska varianten" tänkte jag. Sedan skall jag väl även köra manuella i Mail och lägga in i iPhone och iPad som dom beskrev senast. Skall bli intressant och se hur det går.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-11-18 19:33

Testade nyss att skicka ett mail till min mac.se-adress (från ett annat mail-konto) och det hamnade på det nya epost.ax-servern/kontot!
Yes!
Ska snart koppla loss min gamla mac.se-mailbox från Mail, kan ju t.v. komma åt dessa via https.
Ska ta backup av filer som jag sparat på mac.se:s filserver/hemsida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-18 19:39

Körde automatikst, verkar funka..begriper mig dock inte på allt som sagt.
Många korgar i mail-app bli`re

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-11-18 19:56
Ursprungligen av MoMac:

Körde automatikst, verkar funka..begriper mig dock inte på allt som sagt.
Många korgar i mail-app bli`re

Jag gick in i Mail:s Inställningar - Konton - (mitt gamla mac.se/IMAP) - Avancerat - kryssade ur "Aktivera det här kontot".
Då försvinner korgarna i Mail-appen (men kontouppsättningen finns kvar om du skulle vilja aktivera på nytt, men servrarna släcks snart.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-19 03:36
Ursprungligen av hego99:

Jag gick in i Mail:s Inställningar - Konton - (mitt gamla mac.se/IMAP) - Avancerat - kryssade ur "Aktivera det här kontot".
Då försvinner korgarna i Mail-appen (men kontouppsättningen finns kvar om du skulle vilja aktivera på nytt, men servrarna släcks snart.)

Gjorde som du sa och IMAP grunkan försvann (Huuu..) got & väl antar jag men...se nedan:

http://dl.dropbox.com/u/6963830/maildump.png

Är det för att de fortfarande finns på 2 håll ? Isf vilket av dessa kommer att försvinna sedan ?
... lite skraj e man ju :">

Ursprungligen av MoMac:

Gjorde som du sa och IMAP grunkan försvann (Huuu..) got & väl antar jag men...se nedan:

http://dl.dropbox.com/u/6963830/maildump.png

Är det för att de fortfarande finns på 2 håll ? Isf vilket av dessa kommer att försvinna sedan ?
... lite skraj e man ju :">

Den "gamla mac.se" kommer att försvinna om ca. 2 veckor. Under tiden kanske man bör ha koll på båda.....

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-11-19 09:23
Ursprungligen av MoMac:

Gjorde som du sa och IMAP grunkan försvann (Huuu..) got & väl antar jag men...se nedan:

http://dl.dropbox.com/u/6963830/maildump.png

Är det för att de fortfarande finns på 2 håll ? Isf vilket av dessa kommer att försvinna sedan ?
... lite skraj e man ju :">

Ser ut som du har 4 mailkonton (4 inkorgar) inkl. Hotmail och mac.se, du vinner
Ang. de två "mac.se" som du pekar på i din bild:
- Den övre är din Inkorg
- Där nere under "mac.se" listas de mappar/foldrar som finns på mac.se,
visas när du trycker på pilen,
du kan skapa egna via "+" (nere till vänster),
default-mapp är "Junk E-mail".
Det är bra att kunna sortera mail i foldrar, och komma åt foldrarna även i en webmail-klient, https://rossa.tidningsstallet.se/webmail/login/ .

Trodde inte någon använde mac.se längre efter allt strul sen Jonny tog över?

Ursprungligen av Capeman:

Trodde inte någon använde mac.se längre efter allt strul sen Jonny tog över?

Har ju knappast hört något under året från EPOST.AX (Jonny) men senaste månaden har det börjat hända saker. Gamla servern har ju dessutom funkat hela tiden - och funkar ytterligare ca. 2 veckor. Så det har inte varit några problem i och för sig. Nu är flytten gjord och fungerar för mig i alla fall. Dokumentationen som finns för installation (manuell eller automatisk) till Mac iPhone och iPad är ganska omfattande och bra. Sedan får framtiden utvisa - men så här långt - bara positivt.

Dock ett år försenat va? De skulle väl byta till Kerio för ett år sedan?

Ursprungligen av Capeman:

Dock ett år försenat va? De skulle väl byta till Kerio för ett år sedan?

Stämmer men nu är det gjort. Bra möjligheter/inställningar också. Framtiden får som sagt utvisa. Jag har några månader kvar, och hinner ju utvärdera det under tiden.

Att någon ens stannar kvar vid en "leverantör" som sköter det som mac.se har gjort enligt vad jag läst skrämmer mig.

mac.se är väl dessutom något man betalar för?

Folk står tydligen ut med vad som helst ibland men har man problem att koppla upp sig mot iCloud under 1 minut så skriker man.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-18 23:01

Har inte haft ett enda problem med mac.se.

Är till och med nöjd.

Ursprungligen av atomlab:

Har inte haft ett enda problem med mac.se.

Är till och med nöjd.

Samma här yrar jag.

Just att det vart så osäkert, inte funkat med betalsidan, total dödstystnad från han som har hand om´et osv har gjort att jag inte vågat använda mac.se. Jag har ju inte vågat ge ut adressen för jag trott att mac.se kunde sluta fungera precis när som helst.

Om man är så jävla ointresserad av att driva ngt skall man istället odla fikon runt medelhavet.

1
Bevaka tråden