Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air med Thunderbolt - hur ansluta en tv med DVI?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har en 13 ´macbook air. Den har en thunderbolt port. Hur gör jag om jag vill ansluta denna dator till en fyra år gammal Philips LCD-TV som har ett DVI uttag?

K

  • Medlem
  • 2011-11-16 17:40

Du köper en Mini Display Port -> DVI på valfri marknad. Obsevera dock att DVI endast sänder bild. Alltså måste du fixa ljudet på annat sätt. Ett sätt att komma runt detta är ju att köra MDP -> HDMI.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-16 17:50
  • Medlem
  • 2011-11-16 20:38

En liten varning dock. Den MDP -> HDMIn skickar endast bild och inget ljud. Bra att känna till.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-11-18 14:23
Ursprungligen av Dalle:

En liten varning dock. Den MDP -> HDMIn skickar endast bild och inget ljud. Bra att känna till.

Där motsäger du väl dig själv enligt inlägg #2? DVI != audio och HDMI == audio, eller hur?

Ursprungligen av Dalle:

En liten varning dock. Den MDP -> HDMIn skickar endast bild och inget ljud. Bra att känna till.

Har du någon källa på det?

För om man klickar på länken så står det faktiskt: "...Inklusive ljudöverföring till HDMI...".

  • Medlem
  • 2011-11-18 17:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du någon källa på det?

För om man klickar på länken så står det faktiskt: "...Inklusive ljudöverföring till HDMI...".

Nja, de kanske har ändrat det nu. Men när jag köpte en sådan så hade den inte stöd för ljud.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-18 20:01

Var i kontakt med Kjell&co, de har uppdaterat infon på MDP->HDMI (visserligen hona). Möjligheten för ljud ut "Verkar vara kopplat till när datorn är gjord" enligt Kjell&Co. Vilket verkar helt i sin ordning om man läser vad Apple själva skriver om MDP->HDMI.

Tack - två undringar efter ovan svar -

1. På min Macbook air har jag väl ingen Mini Display port?? Jag har en thunderbolt och två USB portar - då passar väl inte mini DisplayPort - eller?

2. Av ovan verkar det vara så att köper man en Mini DisplayPort till DVI 1m så får man både ljud och bild - stämmer det?

1. Mini Displayport och Thunderbolt är samma kontakt

2. DVI skickar aldrig ljud, bara bild. Detta står klart och tydligt redan i inlägg #2.

Hej

Ser att jag missade texten i inlägg #2. Sorry - tack, tack!!!!

Om du har en Airport Express kan du skicka ljudet trådlöst till stereon (eller TVn).

Ursprungligen av M. Sundbom:

Om du har en Airport Express kan du skicka ljudet trådlöst till stereon (eller TVn).

Är det verkligen så lyckat att skicka ljudet via något som introducerar en massa latens, när det ska synkas med bild?

Ursprungligen av reboot81:

Var i kontakt med Kjell&co, de har uppdaterat infon på MDP->HDMI (visserligen hona). Möjligheten för ljud ut "Verkar vara kopplat till när datorn är gjord" enligt Kjell&Co. Vilket verkar helt i sin ordning om man läser vad Apple själva skriver om MDP->HDMI.

Precis - ljud lades inte till förrän mitten på 2010. Det finns en sorts trehövdat adapter-monster med USB + mDP in och HDMI ut, som tar ljudet från USB-porten (så det funkar med äldre Macar). Googlade bland annat fram den här:

Amazon.com: Mini Displayport Male and USB Male Audio to HDMI Female Converting Adapter for Macbook: Electronics

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-01 09:12

Är du säker på att du inte har en HDMI-port på din TV? Jag har en 4 år gammal TV som har 3 HDMI-portar. Frågar för att det skulle ju vara mycket smidigare då du då skulle kunna komma undan med bara en sladd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-02 09:44

Om minidisplay utgångsporten på datorerna nu har ljud, sen "late 2010", så borde väl hdmi också kunna funka med ljudet? ...Eller?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-12-08 13:51

Jag köpte en thunderbolt->hdmi-kabel igår (på macoteket, 5 meter för 399:-). Allt fungerade utmärkt igår, både ljud och bild kom över som det skulle. När jag slår på den idag så skickas inget ljud, utan bara bild. Här är en print screen på hur ljudinställningarna ser ut:
http://img844.imageshack.us/img844/9278/skrmavbild20111208kl134.png
Det borde alltså funka tycker jag eftersom TVn finns som ljud ut-enhet. Kan det vara kabelns längd som gör att det blir svajigt? Finns det något annat jag kan göra än att starta om, byta port osv?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-08 15:19

Nu har jag en äldre version av MBP som saknar TB men borde inte TB alt. MDP finns i listan för "Använd för: " ? Där står i din bild "Ljudutgång" och då menas väl den vanliga digitala 3,5mm-proppen?

  • Avstängd
  • 2011-12-08 22:41

Jag köpte en sån här: Moshi Mini DisplayPort till HDMI-adapter (med ljud) - Apple Store (Sverige) till en MBA och får både bild och ljud på TV / Hembion.
För att få ut ljudet måste man bara ändra ljudutgång i inställningar efter man kopplat upp sig.

Ljud funkar däremot inte på min MBP från sent 2009.

1
Bevaka tråden