Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker IR-mottagare för Apple Remote

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-11-17 14:31

Hej!

Jag har en MacBook Air 2011 och som ni vet så saknar den en IR mottagare. Jag har sedan tidigare en Apple remote liggande och skulle vilja börja använda den till min Air.
Jag skulle vilja veta om det finns någon "bra" usb ir mottagare man kan köpa för att kunna använda sig av den?
Jag har hittat denna på kjell men kommer den att fungera på mac och för apple remote?
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehör för hemelektronik

Annars så tar jag gärna emot tips på andra ir mottagare!
Tacksam för era svara

Justerade rubriken så vi förstår att du letar efter en sådan, inte att du har hittat en...

/Mod

  • Medlem
  • Avesta
  • 2011-11-17 15:27

Nej, Apple använder ett eget protokoll till sina fjärrkontroller och inte de vanliga 38kHz- eller IRDA-protokollen. Vanliga TV-fjärrisar brukar ligga på 38kHz och IRDA är endast avsett för dataöverföring.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-17 17:23

Om du har en iPhone sa finns det manga appar som fungerar som fjarrkontroller (och mycket mer) utan att behova koppla in externa mottagare till datorn.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-17 17:45

Det finns tredjepartslösningar, som Mira Manta TR-1, som dock har några år på nacken. Den ska klara av att ta emot signaler från Apple Remote.

Om du är händig med elektronik, kan leva med en mindre vacker lösning än Steve Jobs hade godkänt, och inte är rädd för att tappa garantin så kopplas IR-sensorn internt via USB. Prova att köpa en lös sensor från en Mac -på eBay t ex- och löda in en avklippt usb-sladd, som du pluggar in i din dator eller USB-hubb... Jag gissar att Mac OS hittar och känner igen sensorn precis som om den vore intern. Rapportera gärna hur det går, om du testar.

Senast redigerat 2011-11-17 17:56

Remote Buddy har en lista på kompatibla mottagare (för deras programvara med exempelvis Apple Remote):
Products > Remote Buddy > Supported Hardware // IOSPIRIT [EN]

Det är bara Apples mottagare som fungerar direkt i OS X utan extra program dessvärre.

1
Bevaka tråden