Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta kringla-F1 ur spel?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-16 14:57

När jag jobbar med Illustrator så har jag ett vanligt snabbkommando på kringla-1. Tyvärr är det väldigt lätt att istället trycka kringla-F1 på mitt tangentbord, vilket byter skärmupplösning. Finns det något sätt att ändra så F1 inte gör någonting, (alt sätta samma sak som kringla-1)?

(v10.6.8)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-16 20:57

Är i liknande funderingar, finns det något sätt att stänga av ⌘-Q för valfritt program?
Jag lyckas lägga till ⌃⌥⌘-E för att avsluta Firefox, vilket fungerar. Men ⌘-Q är fortfarande aktiv, på samma gång som ⌃⌥⌘-E vilket syns i Firefoxmenyn.

  • Medlem
  • 2011-11-17 10:29

F-tangenterna kan man tilldela kortkommandon utan problem, men att ta bort basfunktioner som att avsluta går såvitt jag vet inte i Mac OS. Det går i program som hanterar sina egna kortkommandon, som InDesign. Illustrator är sämre på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-18 10:13
Ursprungligen av Baron:

F-tangenterna kan man tilldela kortkommandon utan problem, men att ta bort basfunktioner som att avsluta går såvitt jag vet inte i Mac OS. Det går i program som hanterar sina egna kortkommandon, som InDesign. Illustrator är sämre på det.

Hm, var gör man detta någonstans? Under Tangentbord verkar det inte fungera att lägga till/ändra kringla-F1. Åtminstone finns inte alternativet någonstans så vitt jag kan se, och det går inte att lägga till ett nytt kortkommando med den kombinationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-17 12:03

Program kan ha egna kortkommandon till saker som "Quit". Exempelvis gör command + Q inget i World of Warcraft då man ofta nyttjar den kombinationen till annat.

Ändrar jag keyboard shortcuts under system preferences i ex. TextEdit verkar det inte gå att byta kommandot för "Quit" till något annat. Förr i världen hade man nog kunnat göra detta med ResEdit, finns något likanande i OSX?

1
Bevaka tråden