Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa konton

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-11-17 10:03

En simpel fråga... Går det på något sätt att låsa användarkonton i OSX, så att de inte blir tillgängliga för inloggning?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-17 10:08

Man kan väl bara inaktivera kontot?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-11-17 10:14
Ursprungligen av zinned:

Man kan väl bara inaktivera kontot?

Jag kanske är helt förvirrad, men vart gör man det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-17 10:19

Nu sitter jag på jobb med en Windows-maskin så jag kan inte dubbelkolla men det bör väl vara ganska straight forward ifrån "Konton" i Inställningar?

Ursprungligen av zinned:

Nu sitter jag på jobb med en Windows-maskin så jag kan inte dubbelkolla men det bör väl vara ganska straight forward ifrån "Konton" i Inställningar?

Inget jag nånsin har sett.

Ett hack jag hittade genom Google.com:

Gå till Systeminställingar > Users & Groups, lås upp panelen om den är låst och högerklicka på kontot och välj "Advanced Options". Login shell ska vara /bin/bash i vanliga fall, men om man ändrar till /usr/bin/false kommer användarkontot inte att synas i loginpanelen, och kanske att det inte heller går att logga in, jag har inte testat själv.

Men som sagt, rätt bökigt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-11-17 10:26
Ursprungligen av zinned:

Nu sitter jag på jobb med en Windows-maskin så jag kan inte dubbelkolla men det bör väl vara ganska straight forward ifrån "Konton" i Inställningar?

Ja, det trodde jag också. Antagligen är det för enkelt för att missa... Och just därför gör jag det?!! :">

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-11-17 10:33

Wow... Finns det alltså ingen inbyggd standardfunktion för detta i OSX?

Ursprungligen av lensv:

Wow... Finns det alltså ingen inbyggd standardfunktion för detta i OSX?

Ingen vad jag kunde se, nej.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-11-17 20:39

Du kan väl alltid ändra lösenordet för användaren med kommandot passwd i terminalen.
"passwd kalle" och sedan ange ett valfritt lösenord.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-11-18 10:41
Ursprungligen av mattiL:

Du kan väl alltid ändra lösenordet för användaren med kommandot passwd i terminalen.
"passwd kalle" och sedan ange ett valfritt lösenord.

Frågan var om man kan låsa konton (så att de inte alls är tillgängliga för inloggning), vilket det alltså av någon anledning inte verkar gå att göra i OSX

I OS X Server går det ju att inaktivera kontona med en checkruta, men kör du bara lokala konton så kanske det är knöligt..

1
Bevaka tråden