Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kassabok i FileMaker

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man en kassabok i FileMaker?
Jag behöver det för att hålla lite rätt på ekonomin min.

Hjälp mig. Är ingen guru på alla dessa formler. Blir bara koko av det.

Jag gissar att du stött på patrull när det gäller att summera olika utgifter eller kanske tom olika utgifter av olika typer.

En metod är att göra ett statistikfält som heter tex summa, skapa en ny layout och lägga in det i en layoutdel av typen "Avslutande statistik".

En annan är att skapa en relation mellan två fält i samma register (självrelation) och sedan skapa ett beräkningsfält som innehåller funktionen Summa(fältetsnamn). Men eftersom den metoden ger dig lite krångel med att göra ett urval (alla relaterade poster syns ju i summan) så är det inte att rekommendera.

Här är en kort beskrivning:
Skapa ett nytt register...
Lägg till fälten enligt följande:

* Datum (datum-fält)
* Belopp (numerisk fält)
* Beskrivning (text fält)
* Typ (text fält)

Lägg sedan till ett statistikfält som du döper till "Summa":

* Summa (statistik fält - summa av fältet belopp)

Tryck på "Klar" i fältdefinitionsdialogen.

Nu får du en stadardlayout med sidhuvud, huvuddel och sidfot.

Dubbelklicka på den lilla fliken för "Sidfot" och välj sedan "Avslutade statistik". Då ändras layoutdelen från att vara av typen sidfot till att bli avslutande statistik.

Flytta fältet "Summa" från layoutdelen huvuddel till layoutdelen avslutande statistik.

Byt till bearbeta-läge, skapa lite poster.

Välj "Visa som lista" i menyn "Visa".

Fältet summa kommer sedan alltid att innehålla summan av visade poster. Det är mycket bra, för om du vill få reda på utgifter under en viss tid eller av en viss typ är det bara att byta till sökläge och skriva din sökning. Förresten det är endast fält av typen datum (och numeriska fält) som man kan göra sökningar på intervall, tex 2003-12-01...2003-12-31.

Lycka till!

/Ola

Förresten kanske du är intresserad av att veta hur du får fram summafält för varje typ av utgift?

Här är en metod, kanske inte den elegantaste men den är lätt att förstå...

Skapa en värdelista "Typer" för de olika typer av kostnader du vill ha koll på i din ekonomi, tex

* Bostad, energi och kommunikation
* Mat
* Nöjen
* Frugan och barnen
* Impulsköp

Knyt sedan den värdelistan till fältet "Typ" genom att layout-läget högerklicka på det, välja "Fält" och sedan välja "Meny" i andra menyn uppifrån och sedan värdelistan "Typer". Markera sedan ett par av dina testposter med de typer de skall ha.

För att sedan få ett summa-fält som innehåller endast alla kostnader för tex mat (det kan heta tex "Summa_Mat") så behöver du skapa två fält:

* Ett beräkningsfält "Belopp_Mat" med följande beräkning i sig:

If(Typ="Mat"; Belopp; 0)

* Ett till statistikfält "Summa_Mat" som är ett statistikfält som summerar fältet "Belopp_Mat".

Hur det fungerar:

* Om typen är "Mat" så kommer fältet "Belopp_Mat" innehålla vad som står i fältet "Belopp". Om det inte är det så innehåller det istället 0.

Släng in fältet i layouten där du vill ha det (i layoutdelen avslutande statistik).

Sedan är det bara att göra två nya fält för varje typ av layout du vill hålla koll på..

/Ola

Ursprungligen av Taz_1999:

...För att sedan få ett summa-fält som innehåller endast alla kostnader för tex mat (det kan heta tex "Summa_Mat") så behöver du skapa två fält:

* Ett beräkningsfält "Belopp_Mat" med följande beräkning i sig:

If(Typ="Mat"; Belopp; 0)

* Ett till statistikfält "Summa_Mat" som är ett statistikfält som summerar fältet "Belopp_Mat".

Dags att väcka denna tråden igen eftersom jag behöver hjälp med exakt samma saker. Det verkar dock ha hänt något sedan 2004. När jag ska välja skapar det andra statestikfältet får jag inte välja "Belopp_Mat" utan har bara fälten "Datum" och "Belopp" att välja på. Jag ser de andra fälten men kan helt enkelt inte klicka på dem. Någon som har en lösning på detta?

Ursprungligen av zootabletten:

...Någon som har en lösning på detta?

Det är inte säkert att alla svar/lösningar funkar på alla versioner. Så när man ställer en fråga är det alltid bra om man berättar vilka versioner man har - både av operativsystemet, och av programmet.

/Mod

En metod till...

Skapa nytt register, med mall. I kategorin av mallar som heter "Hem" finns det ett som heter "Hushållsekonomi.fp5".

Inuti registret hittar du instruktioner för hur du använder det, klicka på frågetecknet.

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999

Skapa nytt register, med mall. I kategorin av mallar som heter "Hem" finns det ett som heter "Hushållsekonomi.fp5".

/Ola

Jag finner inte "Hem" eller "Hushållsekonomi.fp5".

Har du svenska eller engelska versionen av Filemaker, och vilken version har du?

Jg har 5.0 SV.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-06 19:03

Starta FileMaker, i dialogrutan som kommer upp välj "Hem" i rullgardinen. Välj sedan "Hushållsekonomi.fp5" i listan. Har du gått förbi dialogrutan och redan är inne FileMaker, gå då upp till Arkiv och välj Ny databas (New Database). Då kommer du till samma dialogruta som nämns ovan. Har kollat detta i FileMaker 6 eng, ser nog likadant ut i 5:an.

Ledsen för det och tack för påpekandet!
Jag kör mac (men pc vid behov) med filemaker pro 11.

Ursprungligen av zootabletten:

Jag kör mac (men pc vid behov) med filemaker pro 11.

Ursäkta om jag tjatar, men "mac" är inte ett svar på vilken operativsystemversion du kör. Lite mer specifik får du nog vara.

Jag hade förväntat mig ett svar i stil med:
OS X 10.7.2 och FileMaker 11.0.3.

/Mod

Ledsen igen då Blir så insnöad på mitt Filemaker problem att jag inte tänkte.
OS X 10.6.8
Filemaker 11.0v1

Hoppas vi ska vara förbi detta nu så att jag kan komma vidare.

Ursprungligen av zootabletten:

..Filemaker 11.0v1...

Då säger jag:
Åtgärd nummer 1 - uppdatera till 11.0v3.

Get A FileMaker Download or Database Update | FileMaker

För tänk om vi sitter och försöker lösa problemet i 11.0v1, och så visar det sig att i 11.0v3 har de bugg-fixat just precis det kommandot som du har problem med?

Nu är ju chansen väldigt liten att det faktiskt ligger till på det sättet - men jag ser inte någon nackdel med att först "uppdatera fullt", innan man startar någon djupare felsökning och problemlösning.

ok, är helt med på vad du säger. Problemet för mig just nu är att jag sitter på jobb inte får uppdatera då vi använder Filemaker till jobb relaterade prylar som jag inte vill få på huvet för om det "pajar".

Jag har dock svårt att se att detta skulle vara ett specifikt "problem" för den versionen jag har eftersom Taz löste detta redan 2004. Således bör något ändrats i programmet eller så är det jag som gör fel.

Ja, naturligtvis är chansen mikroskopisk att en sådan liten uppdatering skulle hjälpa mot just det här felet.

Men det har hänt i flera trådar att det ges tips, men frågeställaren får ändå inte rätt på det. Och sedan - efter kanske 10 eller 20 inlägg - så kommer det fram att frågeställaren sitter med någon uråldrig version, och alla tipsen han fått gäller för nyare versioner. Massor med bortslösad tid på ingenting.

Och därför tjatar jag alltid om vikten av att lämna versionsinformation först, och att installera alla tillgängliga uppdateringar, innan man börjar felsöka på riktigt.

Men nu har vi fått lite versionsinformation, och får hoppas att någon FileMaker-kunnig person dyker upp och kan lösa problemet.

1
Bevaka tråden