Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Joining the dark side - tillfälligt.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-11-15 23:54

Lite överdrivet kanske - världen är inte bara svart eller vit. Tänkte skicka in min iPhone 4 på reklamation imorgon (12 månaders garantin gick ut 29/9) angående hemknappen som inte fungerar som den ska. Var på ett HTC-event där jag kom över en Sensation XL och som den Apple-taliban som jag är så skrattade jag givetvis. Nu när jag ofrivilligt blivit tvungen att använda den så måste jag ändå säga att jag är positivt överraskad.

+ HTC:s Sense-gränssnittet är fantastiskt snyggt med väderanimationer och ett bra flow i övrigt.
+ FriendStream och Facebook-synkningen med kontakter är också en sak jag saknar på iPhonen.
+ Tysta samtal genom att lägga skärmen neråt är smidigt...
+ ...och att göra samma sak under samtal aktiverar högtalartelefonen.
+ "Fickläge". Telefonen ringer högre i fickor/väskor och tystnar när den tas upp med hjälp av ljussensorn/gyrot.
+ Beats by Dre-lurarna som följer med aktiverar en speciell programvara i luren och j****r vilket ljud!

- Storleken. 4.7" gör att den hemskt osmidig (dock tunn och lätt) att hantera. Med en hand kommer man inte ens åt hela skärmen. Hur tänkte folk när de gnällde på att iPhonen är/var stor?
- Trots Sense med smarta genvägar är det ibland alldeles för bökigt att komma dit man ska i telefonen.
- Det är ingen iPhone.

De flesta av plusen vet jag går att lösa på iPhonen också men out-of-the-box är det en helt OK telefon, jag har väl nu kanske insett att det finns andra bra lurar på marknaden än iPhone men att gå över permanent? Aldrig i livet.

Flyttade tråden till vad jag tror är en mer passande del av forumet - men kanske den hamnar där den var från början igen, beroende på var den tar vägen. Just nu är jag lite osäker på syftet med tråden, om det är en frågeställning någonstans eller vad, men den får ligga här så länge.

/Mod

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-11-16 00:20

Haha, var mest en ventilation av åsikter och jämförelse mot min iPhone 4 så håller med om att den kanske var svårplacerad.

Har kollat på Steve Jobs presentation av första iPhonen några gånger nu. Det är ett mästerverk i marknadsföring och hur man bygger upp förväntan. Klara likheter med magikers "löfte" (the pledge) som sedan infrias och helst överträffas.
Där hävdar han att Apple då låg fem år före sina konkurrenter... Tja, jag tror han hade fel. Det blev till slut fyra, för idag tror jag att de andra lurtillverkarna är ikapp. Men precis som du skriver så är inte en HTC en "iPhone", på gott och ont antar jag.
Storleken är jag helt med på och genvägarna har jag inte provat, men något jag gärna skulle vilja veta är om man idag kommit ikapp Apples AppStore?
Låt mig ta ett exempel: En bekant till mig köpte för ett tag sedan en ukulele, men berättade sedan att den skulle säljas igen då den var så svår att stämma. Jag gick in på AppStore, sökte på ukulele och fick upp en "tuner", laddade ner den och saken var klar. Personen ifråga har idag en 4S.
Och någonstans är det väl det som är iPhonens styrka, eller har i alla fall varit. Det är i grunden en bra telefon med ett riktigt bra OS och dessutom ett trevligt gränssnitt. Men det är AppStore som gör den fantastisk! HTC har ju kört stenhårt med att man kan göra sin lur "personlig", men varje iPhone är ju personlig eftersom varje ägare lägger upp precis de appar de vill ha. Jag har ca 80 appar på min och har svårt att tänka mig att den finns någon annan i hela världen som har exakt samma 80 appar. Det kallar jag personligt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-11-16 11:56

Har faktiskt inte grävt något djupare i Android Market än - de stora apparna finns givetvis där - men enligt vän som kört en S2:a ett tag så är det just det som är problemet. Det är omständigare att hitta mindre appar, trots att utbudet nu är på runt 250 000 appar. Men å andra sidan så är Google ett rätt lätt verktyg när man behöver söka upp specifika appar, det var ju samma sak när man gick över från PC till Mac i början. Den personliga biten som HTC förespråkar köper jag faktiskt, jag har snabb och smidig tillgång till Google, Youtube, FriendStream etc direkt via startskärmen och det kan jag sakna på iPhonen. I övrigt så är det alldeles för många klick in i undermenyer och dylikt och det tillsammans med App Store gör att de har ett grymt försprång som jag hoppas de vårdar väl.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Har kollat på Steve Jobs presentation av första iPhonen några gånger nu. Det är ett mästerverk i marknadsföring och hur man bygger upp förväntan. Klara likheter med magikers "löfte" (the pledge) som sedan infrias och helst överträffas.
Där hävdar han att Apple då låg fem år före sina konkurrenter... Tja, jag tror han hade fel. Det blev till slut fyra, för idag tror jag att de andra lurtillverkarna är ikapp. Men precis som du skriver så är inte en HTC en "iPhone", på gott och ont antar jag.
Storleken är jag helt med på och genvägarna har jag inte provat, men något jag gärna skulle vilja veta är om man idag kommit ikapp Apples AppStore?
Låt mig ta ett exempel: En bekant till mig köpte för ett tag sedan en ukulele, men berättade sedan att den skulle säljas igen då den var så svår att stämma. Jag gick in på AppStore, sökte på ukulele och fick upp en "tuner", laddade ner den och saken var klar. Personen ifråga har idag en 4S.
Och någonstans är det väl det som är iPhonens styrka, eller har i alla fall varit. Det är i grunden en bra telefon med ett riktigt bra OS och dessutom ett trevligt gränssnitt. Men det är AppStore som gör den fantastisk! HTC har ju kört stenhårt med att man kan göra sin lur "personlig", men varje iPhone är ju personlig eftersom varje ägare lägger upp precis de appar de vill ha. Jag har ca 80 appar på min och har svårt att tänka mig att den finns någon annan i hela världen som har exakt samma 80 appar. Det kallar jag personligt.

1
Bevaka tråden