Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Taskiga prioriteringar under WWDC rapportering

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Citat:

Björnström
- 23rd June 2003 - 19:01
- 25% serverlast på 99mac.com servern.

Björnström
- 23rd June 2003 - 19:04
- 75% last på 99mac-servern. Vi stänger av möjligheten att söka.

Björnström
- 23rd June 2003 - 19:11
100% CPU på 99mac servern

Björnström
- 23rd June 2003 - 19:25
- Sedan 99mac stängde av sökningarna är vi nere på under 50% CPU trots 50% fler inloggade

Allvarligt talat, är det WWDC eller 99mac servern du övervakar? :rolleyes:

Vi var fem personer som satt och följde keynote och hade olika prioriteringar. Vi fick så fruktansvärt mycket besök att jag ägnade en stor del av kvällen åt att stänga ner andra tjänster på 99mac för att det överhuvudtaget skulle gå att besöka sidan.

99forum, 99reklam, 402m.com och några till fick "www --> STOP" osv.

Nästa gång kör ni G5

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-24 08:10

en synpunkt till då...
Märkligt att vissa av er valde att ändra tidiga inlägg, tyckte att det gick lite långsamt med rapporteringen tills jag skrollade UPPÅT i tråden... Jag har blivit van vid att bevaka sista inlägget i en intressant tråd...

Well, MacMinute hade föredömligt snabb rapportering...
(Tack Schuckert)

Japp - det blev lite kaotiskt trots att Jürgen satt en meter ifrån mig tvärsöver bordet. Jag hade tänkt göra ett långt sammandrag med nya inlägg varefter det släpptes nya saker - men Jürgen fortsatte uppdatera samma inlägg. Lite dålig kommunikation...

Hursomhelst så har vi nog lärt oss att intresset & engagemanget för dessa evenemang är väldigt stort och att vi bör anpassa efter det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-24 08:52
Citat:

[i]Skrevs ursprungligen av Björnström
Hursomhelst så har vi nog lärt oss att intresset & engagemanget för dessa evenemang är väldigt stort och att vi bör anpassa efter det. [/B]

No worries, vi gillar er

Jag vill dock lyfta på hatten och ge en eloge för kvällen! "Vissa" andra Mac-sidor låg ju som bekant nere, medan 99mac, om än lite segt, tuffade på i vanlig ordning och hade en ypperlig uppdatering av läget i staterna.

Visserligen blev även jag förvirrad av att man valde att redigera ett inlägg högre upp i tråden istället för att fylla på nedåt.

Sedan tyckte jag att det var oerört onödigt att lägga ut bilder på erat privata lilla grillparty i en tråd som måste vara en av de mest besökta i 99mac:s historia...
Det var inte det som intresserade mig liksom...

Men i övrigt, stort tack!

Jag är nyfiken Martin. .
Du postade här om dagen en skärmdump från Task manager på ett 4-way system. Är det den burken som 99mac rullar på?

Om så, en följdfråga.. Är de hårdvaran eller mjukvaran eller bandbredden som sätter stopp vid sånna här tillfällen som WWDC?

Jag tror på lösningen att ha en "lös" sida med endast text på. Som MacMinute hade. Det funkar inte att ha en tung PHP/MySQL-sida med massa bilder som 1000 användare sitter och gör reload på. Dessutom kanske ni hade loggning påslagen på webbservern.

Det skulle inte förvåna mig om man kunde få 1000 ggr mer prestanda ur en sådan lösning

Hursomhelst. Det var kul i alla fall, Tack!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Jag är nyfiken Martin. .
Du postade här om dagen en skärmdump från Task manager på ett 4-way system. Är det den burken som 99mac rullar på?

Om så, en följdfråga.. Är de hårdvaran eller mjukvaran eller bandbredden som sätter stopp vid sånna här tillfällen som WWDC?

Jag har tittat på loggarna och tittat på hur systemet jobbar och har dragit lite slutsatser:

13 sidor i sekunden!

Vi slog rekord i antal samtidigt påloggade igår, registrerade användare liksom gäster räknat

http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=25219

Japp - 739 samtidigt inloggade (räknat på 15 minuters period).

Ps. Jag älskar när medlemmar säger "vi hade" istället för "martin hade" - det är nämligen så jag känner.

1
Bevaka tråden