Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vissa tangenter har slutat fungera

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dottern har en äldre vit macbook. Några av hennes tangenter har slutat att göra som man säger. Har tagit bort topcaset och kikat inuti och blåst rent, har tagit bort två av tangenterna och gjort rent/kollat under. Vad mer kan jag göra? Det är siffertangent 4 och 8 och Enter samt V som krånglar. Skulle gärna även kolla under Enter tangenten men vågar mig inte riktigt på att bryta upp den eftersom den inte verkar vara som de andra och de var rätt pilliga att sätta tillbaka. Nu verkar det som om 4:an ändå vill funka lite grann så kanske är jag på rätt väg. Tips på fortsättning eller är det att jaga rätt på ett begagnat topcase som gäller. Tror inte att det är spillt någonting i den, verkar i alla fall inte så och dottern nekar, men....

Förtydligade rubriken.

/Mod

Du kan säkert hitta ngn som slaktat en likadan på t ex ebay. kanske inte med svensk layout - men det kanske inte är så viktigt om hon är liten och mest spelar?

Detta hände på en MacBook som jag blev ombedd att titta på. Vissa tangenter hade slutat fungera och det beror på att en del av kretsen lagt av, antagligen ett "kabel"brott. Jag kunde inte fixa den utan föreslog utbyte av top-case.

Det var en tonårstjej som inte brydde sej om hur skitig hennes MacBook var...

Håller med Goflorp, leta rätt på ett nytt top-case. Enkelt att byta (iFixit: The free repair manual)

Tick tack.
Låter inte som om det vore någon ide att öppna datorn igen och kolla baksidan av topcaset eller plocka bort tangenter och .....

Det som kan vara värt att göra är att kolla vilka tangenter som inte fungerar.

Öppna Character Viewer (Tangentbordsvisning?) (öppnas från International i Systeminställningar)

Klicka på varje tangent och se vilka som fungerar på tangentbordet på rutan.

Syns ett mänster i de som inte fungerar så är det en "kabel" som gått av eller liknande.

Det kan iofs vara en dålig kontakt mot moderkortet men tror inte det.

Allt är värt att testa. Gå in på ifixit.com, följ instruktionerna, plocka bort top-caset och koppla sedan in det igen...

Verkar inte vara något mönster. Rör sig om samma tangenter. Just nu har Enter tangenten behagat att börja fungera, men 4 lagt av igen. Har haft av toppcaset i några vänder, både för hårdiskbyte och baksidestangentbordskoll. Om jag öppnar en gång till, finns det något jag ska kolla, vara uppmärksam på extra noga mer än att kabel sitter som den ska.

Får hela topcaset utbytt eftersom den har den vanliga sprickan i vita plasten. En spricka som jag inte har brytt mig om tidigare. Nu kom den till användning. Nytt topcase blir ju fina fisken och gör dottern glad

Hur gammal är den?

Apple Care garanti?

Blir utbytt på garantin. Glad.

1
Bevaka tråden